Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Do úpravy zmatečné křižovatky promluví lidé, radnice nechce kruhovou

  8:02aktualizováno  8:02
V Ledči nad Sázavou se nachází jedna z nejzmatečnějších křižovatek na Vysočině. Kvůli absenci vodorovného značení řidiči tápou na křížení ulic mezi náměstím a autobusovým nádražím. Jak radnice křižovatku přestaví, rozhodnou obyvatelé. Na výběr mají i z okružních křižovatek, které však město nechce.

Tři ze čtyř variant řešení nepřehledné křižovatky v centru Ledče nad Sázavou ji přetvoří v kruhový objezd. Vedení města se ale takové řešení příliš nezamlouvá. | foto: městský úřad Ledeč nad Sázavou

Je to jedna velká křižovatka nebo dvě 3ramenné, přilepené těsně na sebe? Při projíždění křížením ulic mezi Husovým náměstím a autobusovým nádražím v centru Ledče nad Sázavou zejména neznalí řidiči velice tápou.

Nachází se tu jedna z nejzmatečnějších křižovatek na Vysočině. Radnice ji proto nechá v příštím roce přestavět.

O její budoucí podobě mohou rozhodnout v anketě sami obyvatelé města. Na webu i prostřednictvím papírových lístků, které obdrží každá domácnost, mohou vybrat jednu ze čtyř navržených variant. Ty si už několik dní mohou zájemci prohlédnout na webových stránkách města.

Tři varianty křižovatku přemění v kruhový objezd, jen jedna zachová řešení podobné současnému stavu, tedy drobně modifikovanou klasickou čtyřramennou křižovatku. Právě tato varianta má zatím podporu vedení města.

Modely se s realitou často rozcházejí, vysvětluje starosta

„Okružní křižovatky jsou sice bezpečnější a přehlednější. Ale dost často se modely rozcházejí se skutečností,“ domnívá se ledečský starosta Zdeněk Tůma.

Varianta, kterou preferuje radnice, se od nynějšího stavu odlišuje pouze...

Varianta, kterou preferuje radnice, se od nynějšího stavu odlišuje pouze ostrůvkem na příjezdu od náměstí.

„Do křivek kruhových objezdů se ne vždy vejdou větší nákladní automobily, těžko je obkrouží i autobusy. Najíždějí na obrubníky a ničí je. V zastupitelstvu se proto zatím víc přikláníme ke křižovatce klasické,“ vysvětlil Tůma.

V jím preferované variantě by v rameni od náměstí vznikl malý ostrůvek, který by vpravo vedl vozy na Tyršovo nábřeží a vlevo do ulice Hrnčíře nebo zpět na náměstí. Jinak by se křižovatka, až na novou dlažbu, příliš neměnila.

„Křižovatka není nebezpečná. Za posledních deset let se na ní stalo jen pár drobných nehod, nikdy žádná vážná,“ tvrdí Zdeněk Tůma. Velice zmatečná je ale podle jeho slov proto, že na ní absolutně chybí vodorovné značení. „Řidiči nevědí, kam se na křižovatce řadit a jak si najíždět,“ dodává. To by jím preferovaný návrh řešil.

A řešily by to i varianty další. Všechny tři zbývající jdou cestou kruhového objezdu s kompletní přestavbou křížení. Navrhují velký kruhový objezd se čtyřmi výjezdy o průměru 25 metrů i menší okružní křižovatky s průměrem 21 či 18 metrů a rovněž čtyřmi různě vedenými rameny. Varianty nabízejí i různý povrch vozovky, některé zahrnují také parkování na nejbližších stáních.

První kruhový objezd by si nejprve zkusmo namalovali

„Pokud by si obyvatelé přáli okružní křižovatku, před schválením realizace bychom na místě zkusmo kruhový objezd namalovali a s velkými auty zkoušeli, zda je možné ho bez problémů objet. Modelům příliš nevěříme, chceme to vidět v reálu,“ přednesl neobvyklou podmínku ledečský starosta.

Jeho slova však mají své opodstatnění. Ačkoliv se jedná o centrum města, denně tudy projede několik kamionů do areálu bývalého Kovofiniše v Podolí a na sousední autobusové nádraží přijíždí desítky autobusů.

S okružní křižovatkou nemají zatím v pětitisícové Ledči nad Sázavou žádnou osobní zkušenost. Ve městě dosud taková není, v členitých ulicích a husté zástavbě na ni není místo. Na nábřeží u autobusového nádraží je ovšem prostor dostatečně rozlehlý, vešla by se sem bez nutnosti získávat další pozemky a případně nějakou z budov bourat.

Anketní lístky mohou obyvatelé do konce června doručit na městský úřad, nebo je mohou vhodit do sběrných boxů v obchodech Pramen a Billa. Podobu křižovatky s definitivní platností schválí zastupitelé v létě. Přestavět by ji mělo město nechat v příštím roce.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Požár v jihlavském Kronospanu zastavil výrobu na několik dní a způsobil škody...
Sobotní požár v Kronospanu zastavil výrobu a způsobil škody za miliony

Odstraňování následků sobotního požáru v jihlavské firmě Kronospan OSB si vyžádá několikadenní odstávku výroby. Producentovi dřevotřískových desek pro...  celý článek

Na vietnamskou večerku nedají ve Velkém Beranově dopustit. Otevřeno je takřka...
Vysočina pošle peníze pro vesnické prodejny, dostane se i na Vietnamce

I k vietnamským obchodníkům na vesnicích by se mohly dostat peníze od Kraje Vysočina, jimiž už brzy podpoří malé prodejny na venkově. O tom, jakým způsobem...  celý článek

Nové slámové hřiště ve Žďáře nad Sázavou.
Autor soch z betonu vytvořil atrakci pro děti. Stačilo 60 balíků slámy

Novou atrakci dostaly na konci prázdnin žďárské děti. Novinkou pro tradiční Slavnosti jeřabin je slámové hřiště v parku na Farských humnech. Prolézačky a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.