Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bylo přepřahací stanicí, dnes je postrachem. Křížení se změní v kruhák

  14:42aktualizováno  14:42
Křižovatka na hlavním tahu mezi Jihlavou a Znojmem nedaleko Markvartic leží na nešťastném místě. Koho by v dobách Marie Terezie napadlo, že ji jednou bude nutné přebudovat? Kasárenská křižovatka, kde se kříží dvě silnice první třídy, patří mezi nejnebezpečnější na Vysočině. Nahradí jí kruhový objezd.

Silničáři připravují přestavbu křižovatky Kasárna na okružní. Není však jisté, zda k úpravám dojde už příští rok, letos by však už mělo být vykoupeno stavení vlevo, které dosud přebudování bránilo. | foto: Tomáš Blažek, MAFRA

Místa se mění. Když císařští topografové za Františka II. při takzvaném druhém vojenském mapování v letech 1806 až 1869 zakreslovali oblast nynější Vysočiny, v místě křížení dvou už tehdy významných císařských silnic u Markvartic napsali Kasern W. H. Písmena znamenala, že v místě křižovatky stojí hostinec.

Dodnes se toto křížení silnic jmenuje Kasárna a má nechvalný přídomek „křižovatka smrti“. Místo, kde bývala malá vojenská kasárna, hostinec, hájovna a také kovárna, se změnilo v bolavý bod silniční dopravy na Vysočině a jedno z jejích nejnebezpečnějších míst.

Fotogalerie

Budova někdejšího hostince a pozdějšího statku už byla srovnána se zemí, zřejmě v závěru tohoto roku čeká stejný osud i stavení přímo u křižovatky. Tam byla ještě před půl stoletím kovárna Josefa Zimmermana. Pak tu zůstanou jen bývalé bytovky zaměstnanců statku.

Rodina Zimmermanových potomků se rozhodla dům prodat a ustoupit tak záměru přestavět nebezpečnou křižovatku na okružní. „Neprodávali bychom, jsme tu zvyklí, ale bylo tady už hodně mrtvých. Koupíme jinou chalupu,“ řekl Zimmermanův zeť Petr Plachý.

Proč zde bývala kasárna? Už za časů Marie Terezie tady byla vojenská přepřahací stanice při cestách mezi Vídní a Prahou - další byla v Prostředkovicích.

Kasárna dávno zanikla, stejně jako hostinec. „I na jeho obnovu v podobě velkého motorestu zde byly plány, ale sešlo z nich,“ vzpomíná místní starousedlík Jan Farka. Ten je i radioamatérem a kolegům u vysílaček často posílá zprávy o zdejších tragických nehodách, aby se místu při cestách vyhnuli.

Také plány na přestavbu křižovatky už byly - hned po válce. „Babička vzpomínala, že se mluvilo o stavbě mimoúrovňové křižovatky kilometr jižněji, kde býval hostinec U Anděla,“ vzpomněl Plachý.

Ty plány odvál čas, křižovatka však stojí dál.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Rekonstrukce hradu Roštejn, který se nachází mezi Telčí a Třeští na Jihlavsku,...
Na Roštejně vystaví kostěnou kostku a vyženou dřevomorku

Projít si jednu prohlídkovou trasu hradu dvakrát? A za cenu jednoho vstupného? Právě to je nyní možné na loveckém hradu Roštejn nedaleko Telče. Neskrývá se...  celý článek

Nehoda dodávky, která narazila do návěsu kamionu na 93,5. kilometru ve směru na...
Řidiči to neubrzdili. Dvě smrtelné nehody na D1 měly stejný scénář

Opět náraz do kamionu, který stál kvůli koloně nebo předchozí nehodě. Na dálnici D1 na Vysočině zemřel tento týden už druhý řidič, který cestou ve směru na...  celý článek

Slavnosti tří kápí se konají v Třebíči pravidelně ve druhé půlce srpna....
Ohňostroj i historický průvod během slavností Tří kápí rozzáří Třebíč

Slavnosti Tří kápí, hojně navštěvovaná třebíčská letní akce, od pátku do neděle oživí město. Program zpestří koně, rytíři či muzika. Organizátoři opět...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.