Takto nehezky zatím vypadá pomyslná brána do města pro cestující, kteří do...

Takto nehezky zatím vypadá pomyslná brána do města pro cestující, kteří do Třebíče přijedou vlakem. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Betonový podchod se dělníkům nepovedl, jejich chyby mají zakrýt umělci

  • 23
Nový podchod na vlakovém nádraží v Třebíči moc krásy nepobral. Hlavně kvůli nepovedenému betonu. Dělníci ho lili v zimě a nevhodné klimatické podmínky se na jeho vzhledu podepsaly. Z nejhoršího ho mají zachránit umělci, kteří stěny pomalují. Tak to alespoň investorovi navrhuje třebíčská radnice.

Záměr projektanta byl jiný: kombinace leštěného kamene, dřevěných trámů a betonu kultivovaného rukama šikovných zedníků. Beton je ale v podchodu flekatý, místy má nerovný povrch a místo aby zdi zdobil syrovostí, tak je hyzdí.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) problém přiznává. „Kvalita pohledového betonu úzce souvisí s klimatickými podmínkami, které panovaly v době výstavby podchodu. Záležitost řešíme se zhotovitelem stavby,“ uvedl mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Doplnil, že na základě reklamace stavaři provedou lokální opravy a sjednocující nátěr.

Nehezký podchod už řeší také na třebíčském odboru dopravy. „Nevypadá to pěkně. Je to brána do města pro lidi, co přijedou rychlíkem. Naše představa je taková, že by zdi mohli vyzdobit výtvarníci,“ řekl vedoucí odboru Aleš Kratina.

Zdi by mohli vyzdobit výtvarníci, sprejeři nebo umělecká škola

Zatím tyto úvahy padají jen na odboru dopravy. Kratina ale říká, že se o nich bude bavit se Správou železniční dopravní cesty, jíž podchod patří.

„Je to náš návrh, jak prostor vhodně řešit a podchod zkulturnit. Díky bezpečnostním kamerám pak nepředpokládáme větší problém s vandaly,“ podotkl Kratina.

Neoficiálně už s některými lidmi ze SŽDC o této myšlence mluvil a prý nebyli proti. Návrh se bude předkládat ke schválení městské radě i SŽDC.

Mluvčí Illiaš k tomu řekl, že se SŽDC nebrání spolupráci s městem, která povede k výzdobě podchodu. Mohlo by jít podle něj třeba o nasprejování graffiti nebo o výmalbu uměleckou školou.

Pokud se obě strany domluví, do konce června by mohlo být jasné, kdo a jak prostor vylepší.

„Podle mě by bylo nejvhodnější vypsat soutěž. Vybírali bychom z návrhů výtvarníků či lidí uměleckého zaměření. A přes prázdniny by vítěz soutěže mohl podchod zkulturnit,“ předeslal Aleš Kratina.

Na protihlukové stěně by mohly být polepy o UNESCO

Chtěl by také, aby se pak výtvarník rovnou postaral o dozdobení protihlukové stěny, která v prostoru dopravního terminálu lemuje dvorky rodinných domů.

„Je skleněná, pěkná, ale podle mého názoru by nebylo špatné, kdyby se navrhla nějaká linka z lepicích fólií s námětem vizuálně odkazujícím na Třebíč. Vhodně by to doplnilo výzdobu podchodu,“ naznačil šéf odboru dopravy, jemuž by se zamlouvaly motivy upozorňující na skutečnost, že je Třebíč na prestižním seznamu světového kulturního dědictví UNESCO.

Polep protihlukové stěny by platilo město.

„U podchodu, pokud v rámci samotné stavby zbudou nějaké peníze, jsem přesvědčený, že bychom se se SŽDC mohli domluvit na financování z jejich strany,“ řekl Kratina.

Další vadou na kráse podchodu jsou dosud nefunkční výtahy pro vozíčkáře, maminky s kočárky a hůř pohyblivé lidi. Těm všem zatím pomáhají dostat se na nástupiště dělníci. Podle informací z místa mají výtahy začít fungovat příští týden.

Celý prostor kolejiště i dopravní terminál před nádražím jsou nové. Zbývá už jen poslední krok: oprava výpravní budovy, která pamatuje císaře pána.

„Máme v plánu ji rekonstruovat nejpozději v roce 2019. Letos bychom rádi zahájili projektovou přípravu,“ doplnil mluvčí SŽDC Illiaš.