Na dálnici D1 mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou už se řidiči v obou směrech svezou po novém povrchu bez omezení. Ilustrační snímek

Na dálnici D1 mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou už se řidiči v obou směrech svezou po novém povrchu bez omezení. Ilustrační snímek | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Na D1 u Jihlavy skončila modernizace. Dálnice je průjezdná bez omezení

  • 3
Ředitelství silnic a dálnic dokončilo modernizaci dálnice D1 na Vysočině mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou. Od páteční 14. hodiny se úsekem jezdí po novém povrchu bez omezení. Na nejvytíženější české dopravní tepně je to již čtvrtý úsek, který se otevřel po kompletní přestavbě.

Stavební práce na 8,5 kilometrech dálnice mezi Jihlavou a Větrným Jeníkovem se zimními přestávkami omezovaly dopravu od jara 2013. Podle původních předpokladů měly být hotové už loni, práce se však protáhly.

Stavbu provádělo Sdružení CPI pro D1 vedené firmou Colas CZ. Podle smlouvy uzavřené s ŘSD by zakázka měla stát 649 milionů korun bez DPH.

Stejně jako v jiných úsecích „déjedničky“, i zde oprava spočívala v rozšíření dálnice a položení nového cementobetonového povrchu.

„Součástí stavby bylo i doplnění odstavných zálivů a zálivů SOS hlásek, úprava a doplnění přejezdů středního dělicího pásu a přídatných pruhů, modernizace mostních objektů, úpravu odvodnění, inženýrských sítí a dopravního značení,“ vyjmenoval mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Modernizace se dotkla celkem jedenácti mostů, z toho dvou nadjezdů nad dálnicí, osmi propustků, šesti přejezdů středního dělícího pásu a dvou odpočívek. Drobně upravena byla i složitá mimoúrovňová křižovatka u Jihlavy.

„Srovnaná byla výšková napojení v jednotlivých větvích a dopravní značení,“ konstatoval Rýdl.

Na Vysočině se D1 opravuje už jen mezi Meziříčím a Měřínem

Na dalším opravovaném úseku D1 mezi exity 153 u Lhotky a 162 u Velké Bíteše na Vysočině definitivně skončila dopravní omezení 3. září. Práce na tomto úseku rovněž začaly na jaře 2013 a stejně jako u Jihlavy měly být hotové už minulý rok.

Modernizaci dálnice u Bíteše provádělo Sdružení D1 Lhotka - Velká Bíteš v čele s firmou OHL ŽS. Původní cena zakázky činila 596,8 milionu korun bez DPH. Kvůli problémům s nestabilním podložím předloni firma OHL SŽ stavbu několikrát přerušila a požadovala více peněz na pokrytí víceprací. Podle tehdejších informací jí pak ředitelství silnic rozpočet zvýšilo o deset milionů korun.

S dalším omezením na D1 v Kraji Vysočina ale musejí řidiči počítat mezi Měřínem na 134. kilometru a Velkým Meziříčím na 141. kilometru. Na modernizaci sedmi kilometrů dálnice se tam pracuje od letošního 6. září, práce by měly trvat 20 měsíců (o zahájení prací jsme psali zde). Začaly později, než ŘSD původně plánovalo, a to kvůli tomu, že výběrové řízení prověřoval Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.

Mezi Měřínem a Velkým Meziříčím jde o sedmý úsek D1, kde byla modernizace zahájena. Jeho opravy budou stát miliardu korun, provede je sdružení firem Eurovia CS a Strabag.

Celá oprava dálnice mezi Mirošovicemi na 21. kilometru a Kývalkou na 182. kilometru je rozdělená na 21 úseků.

,