Šestačtyřicetiletý truhlář Pavel Svoboda z Horní Cerekve na Pelhřimovsku...

Šestačtyřicetiletý truhlář Pavel Svoboda z Horní Cerekve na Pelhřimovsku vyrobil v měřítku 1:1 celodřevěný a bez jediného kovového dílu model motocyklu Jawa 250 Pérák. | foto: Luboš Pavlíček, ČTK

Truhlář dva roky vyráběl Jawu 250. Ze dřeva má i lanka, výplety a řetěz

  • 15
Šestačtyřicetiletý truhlář Pavel Svoboda z Horní Cerekve na Pelhřimovsku vyrobil v měřítku 1:1 celodřevěný model motocyklu Jawa 250, zvaného pérák. Motocykl vyvedený do nejmenších podrobností se od úterý stal novým přírůstkem expozice Zlaté české ručičky pelhřimovského Muzea rekordů a kuriozit.

„Dílo registrujeme jako motocykl vyrobený z největšího počtu druhů dřeva, a to dvaadvaceti. Svoboda věnoval práci během dvou let 2 077 hodin,“ řekl prezident pelhřimovské agentury Dobrý den Miroslav Marek. O počtu hodin strávených po večerech a víkendech v dílně si truhlář pečlivě vedl deník.

Za to, že se Svoboda, zabývající se jinak běžnou truhlařinou, vůbec pustil do výroby motocyklu ze dřeva, prý může jeho manželka Helena.

„Ukazoval jsem jí fotky motocyklu NSU vyrobeného v cizině a říkal jsem, že tohle bych v životě nedokázal. Ona mi na to řekla, abych to zkusil. Když jsem byl v půlce, byla to už škoda spálit,“ řekl Svoboda s nadsázkou.

Celý motocykl je vyrobený do nejmenších detailů. Dřevěné součástky jsou obroušené a napuštěné olejem a včelím voskem. Na dřevěných pneumatikách jsou dřevěné ventilky, ze dřeva je i tachometr, brzdová lanka nebo řetěz.

„Původně jsem právě řetěz považoval za výrobně nejsložitější, ale nakonec byla největším úskalím asi výroba blatníků a výpletů kol,“ řekl Svoboda.

Blatníky jsou lepené z třímilimetrových lamel vrstvených do formy, které potom truhlář frézoval a brousil. Všechny součástky 45 kilogramů vážící motorky jsou vyrobené ručně.

Různé druhy dřev Svoboda použil kvůli rozlišení barev na skutečném motocyklu. „Některé části jsou červené, jiné chromované, proto jsem se snažil, aby i barva dřeva pokud možno co nejvíc odpovídala originálu,“ řekl Svoboda.

Na pneumatiky použil dub, řídítka jsou jasanová, další součástky jsou vyrobené z ořechu, třešně a dalších ovocných dřev.

Jako další v pořadí chce Svoboda vyrobit předválečný motocykl ČZ 175. „Jeden člověk se mi ozval, že by stál o harleye, ale spíš se budu držet českých značek,“ řekl Svoboda. Nevyloučil, že by se v budoucnu výrobě dřevěných motocyklů věnoval v případě zájmu i komerčně.