Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Truhlář dva roky vyráběl Jawu 250. Ze dřeva má i lanka, výplety a řetěz

  13:56aktualizováno  13:56
Šestačtyřicetiletý truhlář Pavel Svoboda z Horní Cerekve na Pelhřimovsku vyrobil v měřítku 1:1 celodřevěný model motocyklu Jawa 250, zvaného pérák. Motocykl vyvedený do nejmenších podrobností se od úterý stal novým přírůstkem expozice Zlaté české ručičky pelhřimovského Muzea rekordů a kuriozit.

Šestačtyřicetiletý truhlář Pavel Svoboda z Horní Cerekve na Pelhřimovsku vyrobil v měřítku 1:1 celodřevěný a bez jediného kovového dílu model motocyklu Jawa 250 Pérák. | foto: Luboš Pavlíček, ČTK

„Dílo registrujeme jako motocykl vyrobený z největšího počtu druhů dřeva, a to dvaadvaceti. Svoboda věnoval práci během dvou let 2 077 hodin,“ řekl prezident pelhřimovské agentury Dobrý den Miroslav Marek. O počtu hodin strávených po večerech a víkendech v dílně si truhlář pečlivě vedl deník.

Za to, že se Svoboda, zabývající se jinak běžnou truhlařinou, vůbec pustil do výroby motocyklu ze dřeva, prý může jeho manželka Helena.

Fotogalerie

„Ukazoval jsem jí fotky motocyklu NSU vyrobeného v cizině a říkal jsem, že tohle bych v životě nedokázal. Ona mi na to řekla, abych to zkusil. Když jsem byl v půlce, byla to už škoda spálit,“ řekl Svoboda s nadsázkou.

Celý motocykl je vyrobený do nejmenších detailů. Dřevěné součástky jsou obroušené a napuštěné olejem a včelím voskem. Na dřevěných pneumatikách jsou dřevěné ventilky, ze dřeva je i tachometr, brzdová lanka nebo řetěz.

„Původně jsem právě řetěz považoval za výrobně nejsložitější, ale nakonec byla největším úskalím asi výroba blatníků a výpletů kol,“ řekl Svoboda.

Blatníky jsou lepené z třímilimetrových lamel vrstvených do formy, které potom truhlář frézoval a brousil. Všechny součástky 45 kilogramů vážící motorky jsou vyrobené ručně.

Různé druhy dřev Svoboda použil kvůli rozlišení barev na skutečném motocyklu. „Některé části jsou červené, jiné chromované, proto jsem se snažil, aby i barva dřeva pokud možno co nejvíc odpovídala originálu,“ řekl Svoboda.

Na pneumatiky použil dub, řídítka jsou jasanová, další součástky jsou vyrobené z ořechu, třešně a dalších ovocných dřev.

Jako další v pořadí chce Svoboda vyrobit předválečný motocykl ČZ 175. „Jeden člověk se mi ozval, že by stál o harleye, ale spíš se budu držet českých značek,“ řekl Svoboda. Nevyloučil, že by se v budoucnu výrobě dřevěných motocyklů věnoval v případě zájmu i komerčně.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

(ilustrační snímek)
Po dálnici D1 se motal opilec, o kus dál se projížděl muž na babetě

Policisté na Vysočině vyjížděli během uplynulého týdne hned ke dvěma případům, kdy se na dálnici D1 pohyboval někdo, kdo tam neměl co dělat. Dálnice je určena...  celý článek

Hostinec Nad Přejezdem v Přímělkově
V trampské hospodě poblíž zříceniny podávají hostům kmínku i mastidlo

Zřícenina hradu Rokštejna byla v údolí u Přímělkova na Jihlavsku podstatně dřív než tamní hostinec. Je ale dost možné, že právě Rokštejnu vděčí hospoda za svou...  celý článek

Tento typ vojenského letounu byl v době svého vývoje a vzniku nejlepším...
Mig od Jilemu dřív stával před školou, vtipálci už ho zkoušeli prodat

„Jsme ta ves s letadlem za Telčí, u silnice z Brna do Českých Budějovic,“ říkají Jilemští, když popisují, kde obec leží. Stíhačka MiG-15bis parkuje na jejím...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.