Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Tomáš Krist, MAFRA

V Jihlavě vzniká třída pro talentované děti. Vadí však komunistům i ODS

  • 14
Na jihlavské základní škole Demlova od září vznikne speciální třída pro až osmnáct zvlášť nadaných dětí. Škola pro ně připravuje výuku na všech devět ročníků. Vznik třídy však vadí některým politikům. Podle kritiků jde o elitářství. Je to jen ochrana před šikanou, brání se naopak magistrát.

Ředitel základní školy Demlova v Jihlavě Zdeněk Nosek bude mít letos v období kolem zápisů do prvních tříd o něco více starostí, než býval zvyklý. Od příštího školního roku se totiž na škole otevírá speciální třída pro intelektuálně nadané děti. V Jihlavě a na celé Vysočině bude taková jediná.

„Naše škola se už dvacet let věnuje dětem se speciálními vzdělávacími potřebami. Myslím, že jsme na tento úkol připraveni,“ přijímá výzvu Nosek.

A ta nemusí být úplně jednoduchá. Dá se očekávat, že jeho škola bude od září pod větším drobnohledem. Nová třída totiž ještě neotevřela své dveře a už vzbuzuje emoce.

„Domnívám se, že takováto podpora nadaným dětem už od první třídy neprospívá jejich zdravému vývoji,“ tvrdí například zastupitel za KSČM Pavel Šlechtický.

Pochybnosti vyjádřil i občanský demokrat Vítězslav Schrek. „Vytváření elitních tříd je velmi citlivá záležitost, která přináší řadu rizik, například z hlediska sociologických a sociálních schopností.“

Angličtina se bude už od počátku prolínat všemi předměty

„Není to vůbec nic elitního. Je to třída, která se zaměřuje na děti, jež mají vyšší IQ, ale zase jim chybí někde něco jiného. Jsou to děti, které můžou být předmětem šikany v běžné třídě,“ tvrdí náměstkyně primátora Jana Mayerová (ANO), jež začala nápad prosazovat po svém nástupu do funkce v listopadu 2016.

Malí prvňáci zařazení do třídy pro nadané děti budou mít na Demlově škole každopádně trochu jiný režim než jejich vrstevníci. Budou například pracovat v menším kolektivu. Maximální kapacita třídy je osmnáct žáků, což umožní pedagogovi každému z nich se více věnovat a více zohlednit jeho individuální potřeby. Další specialitou pak bude rozšířená výuka angličtiny

„Už v první třídě budou mít jednu hodinu anglického jazyka týdně. Rádi bychom, aby se angličtina nějakým způsobem postupně prolínala všemi předměty,“ doplňuje ředitel Nosek.

Pro přijetí potomka potřebují rodiče platnou psychologickou zprávu, v níž bude řečeno, že dítě je nadané. K ní musí přiložit i zprávu z mateřské školy. Pokud bude počet uchazečů převyšovat kapacitu osmnácti dětí, o přijetí rozhodnou psychologové z jihlavského speciálního pedagogického centra.

Plán na všech devět ročníků. Žáci ale mohou utéct na gymnázia

Škola vypracovala pro třídu vzdělávací plán na celou dobu školní docházky od prvního až do devátého ročníku. Není však zdaleka jisté, zda se žáci po absolvování páté třídy nerozutečou na víceletá gymnázia.

„Toto samozřejmě nejsme schopní ovlivnit. Musíme však být připraveni pracovat s těmito dětmi po celou dobu školní docházky,“ tvrdí Nosek.

Poznatky z jiných měst však hovoří o tom, že rozpad kolektivu v páté třídě je velmi reálný. Základní škola Máj II v Českých Budějovicích, kam jeli Jihlavští sbírat zkušenosti, provozuje třídu pro nadané už od roku 2005. A i když si v Jihočeském kraji získala velmi slušné renomé a je o ni velký zájem, gymnázium je stále větším lákadlem. „Obvykle nám odejde celá třída,“ přiznává ředitelka Marie Nedvědová.

V Budějovicích se malí předškoláci na přechod do speciální třídy chystají prakticky celý školní rok před zahájením docházky. Pravidelně chodí na dny otevřených dveří i akce, které pro ně škola pořádá. Poté absolvují vyšetření u speciálního pedagoga a v pedagogicko-psychologické poradně. Tam pak určí, které z dětí bude do třídy přijato.

Nejnadanější žáci se učí se staršími ročníky

Každý žák má následně svůj individuální vzdělávací plán. „Navíc jim přizpůsobujeme vyučování tak, že když je někdo hodně nadaný, účastní se výuky se staršími ročníky. Třeba když víme, že dítě na prvním stupni má zájem o přírodovědu, která se tam však neučí, tak už ho zařazujeme třeba do laboratorních prací na druhém stupni,“ popisuje specifika práce Nedvědová.

Zda takový režim zavedou i v Jihlavě, se ještě uvidí. Každopádně ze své návštěvy v Budějovicích si přivezli minimálně jeden poznatek, který hodlají také zapracovat.

„Zaujalo mě, že v některých předmětech se děti z běžných tříd prolínaly s těmi nadanými. Žáci tak nejsou nijak izolováni,“ zmínil ředitel Nosek jeden z aspektů, který chce přenést i na Vysočinu.