V parkoviště se v Třebíči postupně mění jednotlivá nevyužívaná nástupiště...

V parkoviště se v Třebíči postupně mění jednotlivá nevyužívaná nástupiště autobusového nádraží. Radnice by sem chtěla přesunout auta z Karlova náměstí. | foto: Hana Jakubcová

Třebíč zdraží parkování na Karlově náměstí. Chce dostat auta z centra

  • 2
V Třebíči se od Nového roku chystá úprava cen parkovného na Karlově náměstí. Řidiči tak budou mít stání lacinější v Nezvalově ulici na Stařečce, na okraji autobusového náměstí. Právě sem by radnice chtěla dopravu postupně přesunout a centrum města od ní uvolnit.

Dříve se tu stávaly fronty na autobus. Dnes je nově z jednoho nástupiště na třebíčském autobusovém nádraží v Nezvalově ulici parkoviště s jednapadesáti místy. Přibyla ke stávajícím čtyřiadvaceti. A do budoucna vzniknou další.

Parkovné od 1. 1. v centru Třebíče

Karlovo náměstí:

- 30 minut 10 korun, 1 hodina 30 korun, každá další hodina 30 korun

- Kapacita 110 osobních aut

Ulice V. Nezvala:

- 30 minut 5 korun, 1 hodina 10 korun, 2 a více hodin 30 korun

- Kapacita 75 osobních aut

Od Nového roku se vyplatí nechat tu stát auto celý den. V platnost totiž vstoupí nový ceník na parkovišti na Karlově náměstí, který bude motivovat řidiče, co přijedou do centra na déle než půl hodiny, aby odstavili auta právě na autobusáku - v sousedství středu města.

Proč to radnice dělá? "Jde o regulaci, nikoliv o profit," řekl vedoucí odboru dopravy na třebíčské radnici Aleš Kratina s tím, že se v Evropě čím dál víc prosazuje trend vytlačit z nejužšího centra měst individuální automobilovou dopravu.

"Chceme dát přednost veřejné dopravě. Do budoucnosti se uvažuje o zabrání části hlavního parkoviště na Karlově náměstí a o jeho přeměně na zastávky autobusů městské hromadné dopravy," dodal Kratina.

Lidé na to často nadávají, ale město prý nechce vydělávat

Nyní je záměrem města umožnit příjezd a průjezd aut Karlovým náměstím, ale zároveň chce, aby se automobily zdržely v prostoru náměstí co nejkratší dobu.

"Mám malé dítě v kočárku, který si vozím v autě. Jestli kočár sestavuju na náměstí, nebo u autobusáku a pak přeběhnu přes jeden přechod, to už mi přijde jedno. Je to blízko," nevadí záměr města řidičce Petře Peřinkové.

Jiní lidé se ale zlobí už teď. Nelíbí se jim zdražení parkovného na náměstí. "Zas budou jen tahat z lidí peníze," zanadával si například Václav Pelán.

"Tyto názory mě zlobí. Ale je to jen o lidské pohodlnosti," poznamenal Aleš Kratina.

Doba, kdy bylo nutné přijet na Karlovo náměstí pro těžší zboží, je podle něj pryč. "Úřady jsou pohodlněji dostupné z jiných parkovišť," pravil. Autobusy veřejné dopravy jezdí na Karlovo náměstí po páteřních linkách v patnáctiminutovém, ve špičkách dokonce v sedmiminutovém intervalu.

Parkování zdarma není ústavní právo, tvrdí zástupci radnice

"Někteří spoluobčané si myslí, že parkování zdarma je ústavní právo a budou tuto tezi prosazovat hlava nehlava. Jak by to pak v centru města vypadalo?" táže se vedoucí odboru dopravy. Podle něj je třeba myslet i na lidi, kteří auto nemají.

"Jsem přesvědčený o tom, že zvýšení sazby za hodinové parkování na Karlově náměstí všem prospěje. Ono to totiž není postaveno tak, aby nové parkoviště v Nezvalově ulici plně vyvážilo počet parkovacích míst na Karlově náměstí. Dostupných míst pro odstavení vozu v okolí Karlova náměstí je více," přidal argument Kratina.

"Každý den ráno jezdím s manželkou do práce autem a parkujeme na parkovišti pod zimním stadionem, kde zbývají volná místa a kam si může každý pořídit parkovací kartu na rok za 2400 korun. To je 600 za čtvrtletí a v podstatě 10 korun na den, což je o dvě třetiny méně, než se platí v hotovosti na místě. Docházková vzdálenost do centra je odtud vynikající," dodal.

Příští rok, maximálně v roce 2015, by třebíčská radnice podle Kratiny na autobusovém nádraží chtěla doplnit parkovací místa v prostoru bývalého nástupiště E směrem k ZONce, kde se odřezávalo zastřešení.

"Tato jednoduchá úprava se stávajícího autobusového nádraží nedotkne. Získáme dalších zhruba třicet parkovacích míst," předeslal Kratina.

Stání na nádraží se městu líbí, uvažuje i o nástupišti D

Jestli se někdy v budoucnosti sníží počet míst na Karlově náměstí a náměstí se uzavře, popřípadě zjednosměrní, bude se muset nabídnout další parkovací plocha. V úvahu podle vyjádření vedoucího odboru dopravy Kratiny připadá nový parkovací dům v Otmarově ulici nebo další redukce autobusového nádraží.

"Jde o nástupiště D, které bychom rádi nahradili parkovacími místy pro auta. K tomu však dojde až ve výhledu pěti let poté, co se s Krajem Vysočina dohodneme na úpravě jízdních řádů příměstských autobusů tak, aby v jednu chvíli neodjíždělo moc autobusů najednou," dodal Kratina.