Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: MF DNES

Tichý asfalt v ulici nebude. Místo něho se začne kontrolovat třicítka

  • 3
Speciální protihlukový asfalt ve žďárské Smetanově ulici nebude. Obyvatelé jedné z nejrušnějších ulic ve městě si vybojovali zatím alespoň rychlostní omezení na 30 kilometrů v hodině v obou směrech po celé délce ulice a také umístění radaru.

Smetanovou ulicí projede denně kolem osmi tisíc aut, kamiony do úzké přetížené ulice zajíždět nemohou. Ulice spojuje světelnou křižovatku u Conventu s velkými firmami, kupříkladu Žďasem, několika úřady, nádražím a jeho velkým sídlištěm a hypermarkety.

„Chybí nám tu zelený pás, chodníky navazují přímo na vozovku. Podle studie se čeká v příštích letech nárůst dopravy o dalších 23 procent,“ pronesl člen petičního výboru Pavel Hájek.

Rekonstrukce vodovodů i kanalizací a naplánované položení nových povrchů místní vyburcovalo k větší aktivitě. Do radnice naplno „tepali“ od letošního února. Po petici se svými požadavky doručili v dalších měsících ještě dva otevřené dopisy.

Proti stěžovatelům však hrálo to, že se ozvali až během výběrového řízení. Po kompletní rekonstrukci vodovodů a kanalizací už si v půlce května převzala staveniště firma Colas, která vysoutěžila zakázku na rekonstrukci povrchů.

Záruka pouhé dva roky byla pro město příliš krátká

„Projektant ani dodavatel tichý asfalt nedoporučují,“ řekla vedoucí odboru rozvoje a územního plánování Irena Škodová. Důvody jsou jeho nižší účinnost při nižších rychlostech, složitější údržba porézního materiálu a hlavně pouze dvouletá záruka, na kterou je dodavatel v klimatických podmínkách Vysočiny ochotný přistoupit. U standardního asfaltu garantuje pětiletou záruku.

„Po zkrácení záruky bychom také mohli být napadeni z hlediska regulérnosti veřejné zakázky,“ upozornil starosta Zdeněk Navrátil (Žďár - Živé město).

Strašák v podobě toho, že soutěž napadne některá z odmítnutých firem, na zastupitele při hlasování zafungoval. Místní tak budou muset spoléhat na omezení rychlosti. Tedy pokud jej budou řidiči na novém povrchu dodržovat.

„Třicítku chceme kvůli tomu, abychom necítili takové otřesy a také aby se starším lidem lépe vyjíždělo od domu na silnici. Když se rozkopaná ulice v prosinci na čas otevřela, zjistili jsme, že řidiči jezdí pomalu, aby si nerozbili auta. Upravením rychlosti se situace hned zlepší,“ argumentoval Hájek.

K dodržování rychlosti by mělo pomoci instalování radaru a také častější měření policií.

Myšlenku pořídit obyvatelům ulice nová okna město zavrhlo

V diskusi zastupitelů padl od Karla Herolda (ČSSD) i návrh na pořízení speciálních protihlukových oken. „O tom taky diskutujeme. Na průtahu městem dostali nová okna lidé v Bezručově ulici. U nás je původní zástavba, někdo má ještě stará špaletová okna,“ řekl Hájek.

Obyvatelům Bezručovy ulice však větší odhlučnění zaplatilo Ředitelství silnic a dálnic, protože jde o silnici I. třídy. Jenže Smetanova je pouze místní komunikace, kterou spravuje město. Podle místostarosty Josefa Klementa (KDU-ČSL) však není vyloučeno, že se bude vedení města takovou možností zabývat.

Na středeční tiskové konferenci města však starosta Zdeněk Navrátil tuto možnost odmítl. „O tomto řešení v tuhle chvíli neuvažujeme. Byl by to nebezpečný precedens, který by u dalších skupin obyvatel mohl vyvolat další požadavky a potřeby. Neříkám, že lidé ve Smetanově ulici nejsou zatíženi, ale jsou i zatíženější ulice. Pokud by se každá taková ulice ozvala, museli bychom navýšit rozpočet,“ reagoval starosta.

Ke zklidnění lokality by pomohlo odvést část dopravy po Nádražní a Chelčického ulici, kde se jedná na křižovatce s Jihlavskou ulicí o pokračování přeložky I/19 směrem do průmyslové zóny a na Nové Město na Moravě.

Smetanova ulice je rozkopaná od loňského října, po rekonstrukci povrchů by se měla otevřít v půlce srpna.