Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Stát za miliardu zrychlí devět kilometrů trati. Mnohde překáží skála

  • 8
SŽDC pokračuje v opravě železnice mezi Havlíčkovým Brodem a Brnem. Po trati mezi Ostrovem a Skleným nad Oslavou budou vlaky do roka jezdit na obou kolejích až stodvacetikilometrovou rychlostí.

Státní organizace Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) investuje do rekonstrukce trati bezmála miliardu korun.

A plánuje i další vylepšení šedesát let staré dráhy mezi Havlíčkovým Brodem a Brnem. Cestující musí počítat s omezeními.

Co přinese rekonstrukce trati u Ostrova n. Osl.

  • Až 120 km/h budou moci jezdit vlaky v opravovaném úseku mezi Skleným a Ostrovem nad Oslavou.
  • 988 milionů korun jsou celkové náklady na opravu devítikilometrového úseku; EU uhradí z Operačního programu Doprava náklady až do výše 713,89 milionu Kč.
  • Součástí je také kompletní modernizace traťového zabezpečovacího zařízení.

„Trať přes Vysočinu tuto významnou investici potřebovala, stávající podoba už nevyhovovala aktuálním požadavkům a vyžadovala časté opravy. Výsledkem rekonstrukce bude pohodlnější, rychlejší a bezpečnější cesta vlakem,“ říká generální ředitel SŽDC Pavel Surý.

Na jedné ze dvou kolejí se v úseku nedaleko Žďáru nad Sázavou pracuje již od konce srpna. Do nucené zimní stavební přestávky ji chtějí stavbaři zprovoznit.

„Prosincový termín dodržíme, výluka na zimu skončí, vlaky budou jezdit plnou rychlostí,“ přislíbil výkonný ředitel firmy OHL ŽS Josef Rezek. Ve sdružení firem, které zakázku získaly, je ještě Subterra a Elektrizace železnic.

Na jaře začnou pracovat na druhé z kolejí. Na bezmála devět kilometrů dlouhém úseku se však musejí vypořádat s komplikacemi.

„Musíme bourat i skálu, aby se tam vešly odvodňovací žlaby. Mnohde se bourá až metr skály, aby vyšel spád a trať se dala odvodnit. To se týká úseku asi šest set metrů dlouhého,“ popsal Rezek. Skála je ale i jinde, celkem na třech až čtyřech kilometrech. Trati dosud kvalitní odvodnění chybělo.

Vlaky nabírají zpoždění

Cestující si během výluky na jedné z kolejí museli zvyknout na zhruba desetiminutové zpoždění. „S ohledem na sníženou kapacitu trati musí do 10. prosince cestující z vybraných osobních vlaků přestoupit do nebo z rychlíků, které v Ostrově mimořádně zastaví,“ uvedla mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

Opravování dvojkolejné trati, která výstavbou koridoru přes Českou Třebovou nemá takový význam jako dříve, se týká železničního svršku i spodku, včetně odvodnění a obnovení trakčního vedení.

Dělníci zrekonstruují nosné konstrukce, stabilizují mosty včetně dvou viaduktů a opraví propustky. Trať bude také bezpečnější, protože součástí je i kompletní modernizace zabezpečovacího zařízení.

Revitalizace se zároveň dočkala zastávka Laštovičky, kde vznikne zvýšené nástupiště, přístupová cesta, orientační systém, osvětlení a rozhlas.

Nejsložitější úseky stavbaře teprve čekají: kolem Řikonína, kde jsou i tunely, mezi Havlíčkovým Brodem a Pohledem a v úseku Přibyslav - Sázava.

„Od Brna až po Řikonín je ta trať relativně v obnoveném stavu. Chybí opravit úseky od Řikonína až po Havlíčkův Brod,“ upřesnil náměstek oblastního ředitelství SŽDC v Brně Pavel Šprdlík.

Jako další přijde na řadu úsek mezi Žďárem nad Sázavou a Ostrovem nad Oslavou. Tam se stavbaři pustí do práce nejdřív za dva roky.