Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stát za miliardu zrychlí devět kilometrů trati. Mnohde překáží skála

  17:42aktualizováno  17:42
SŽDC pokračuje v opravě železnice mezi Havlíčkovým Brodem a Brnem. Po trati mezi Ostrovem a Skleným nad Oslavou budou vlaky do roka jezdit na obou kolejích až stodvacetikilometrovou rychlostí.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Státní organizace Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) investuje do rekonstrukce trati bezmála miliardu korun.

A plánuje i další vylepšení šedesát let staré dráhy mezi Havlíčkovým Brodem a Brnem. Cestující musí počítat s omezeními.

Co přinese rekonstrukce trati u Ostrova n. Osl.

  • Až 120 km/h budou moci jezdit vlaky v opravovaném úseku mezi Skleným a Ostrovem nad Oslavou.
  • 988 milionů korun jsou celkové náklady na opravu devítikilometrového úseku; EU uhradí z Operačního programu Doprava náklady až do výše 713,89 milionu Kč.
  • Součástí je také kompletní modernizace traťového zabezpečovacího zařízení.

„Trať přes Vysočinu tuto významnou investici potřebovala, stávající podoba už nevyhovovala aktuálním požadavkům a vyžadovala časté opravy. Výsledkem rekonstrukce bude pohodlnější, rychlejší a bezpečnější cesta vlakem,“ říká generální ředitel SŽDC Pavel Surý.

Na jedné ze dvou kolejí se v úseku nedaleko Žďáru nad Sázavou pracuje již od konce srpna. Do nucené zimní stavební přestávky ji chtějí stavbaři zprovoznit.

„Prosincový termín dodržíme, výluka na zimu skončí, vlaky budou jezdit plnou rychlostí,“ přislíbil výkonný ředitel firmy OHL ŽS Josef Rezek. Ve sdružení firem, které zakázku získaly, je ještě Subterra a Elektrizace železnic.

Na jaře začnou pracovat na druhé z kolejí. Na bezmála devět kilometrů dlouhém úseku se však musejí vypořádat s komplikacemi.

„Musíme bourat i skálu, aby se tam vešly odvodňovací žlaby. Mnohde se bourá až metr skály, aby vyšel spád a trať se dala odvodnit. To se týká úseku asi šest set metrů dlouhého,“ popsal Rezek. Skála je ale i jinde, celkem na třech až čtyřech kilometrech. Trati dosud kvalitní odvodnění chybělo.

Vlaky nabírají zpoždění

Cestující si během výluky na jedné z kolejí museli zvyknout na zhruba desetiminutové zpoždění. „S ohledem na sníženou kapacitu trati musí do 10. prosince cestující z vybraných osobních vlaků přestoupit do nebo z rychlíků, které v Ostrově mimořádně zastaví,“ uvedla mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

Opravování dvojkolejné trati, která výstavbou koridoru přes Českou Třebovou nemá takový význam jako dříve, se týká železničního svršku i spodku, včetně odvodnění a obnovení trakčního vedení.

Dělníci zrekonstruují nosné konstrukce, stabilizují mosty včetně dvou viaduktů a opraví propustky. Trať bude také bezpečnější, protože součástí je i kompletní modernizace zabezpečovacího zařízení.

Revitalizace se zároveň dočkala zastávka Laštovičky, kde vznikne zvýšené nástupiště, přístupová cesta, orientační systém, osvětlení a rozhlas.

Nejsložitější úseky stavbaře teprve čekají: kolem Řikonína, kde jsou i tunely, mezi Havlíčkovým Brodem a Pohledem a v úseku Přibyslav - Sázava.

„Od Brna až po Řikonín je ta trať relativně v obnoveném stavu. Chybí opravit úseky od Řikonína až po Havlíčkův Brod,“ upřesnil náměstek oblastního ředitelství SŽDC v Brně Pavel Šprdlík.

Jako další přijde na řadu úsek mezi Žďárem nad Sázavou a Ostrovem nad Oslavou. Tam se stavbaři pustí do práce nejdřív za dva roky.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Klokana tuláka Kukiho se podařilo odchytit nedaleko Jihlavy.
Klokaního tuláka odchytili po čtvrt roce, ze Šumperska doskákal k Jihlavě

Před třemi měsíci utekl majiteli na Šumpersku a postupně doskákal až na Vysočinu. Teď klokana Kukiho odchytila jihlavská městská policie ve spolupráci s hasiči...  celý článek

Takto bylo nutné přepravit v letošní zimě stator na servisní prohlídku z...
Pátý blok Dukovan ovlivní i obchvaty měst. Obří komponenty musí projet

Stát sepisuje seznam silnic, které bude nutné vybudovat kvůli dostavbě jaderné elektrárny v Dukovanech. Figuruje na něm i obchvat Třebíče, pro místní zatím jen...  celý článek

Nehoda dodávky, která narazila do návěsu kamionu na 93,5. kilometru ve směru na...
Řidiči to neubrzdili. Dvě smrtelné nehody na D1 měly stejný scénář

Opět náraz do kamionu, který stál kvůli koloně nebo předchozí nehodě. Na dálnici D1 na Vysočině zemřel tento týden už druhý řidič, který cestou ve směru na...  celý článek

DUMREALIT
Nový obor podnikání - majitel nové pobočky

DUMREALIT
Praha, Jihočeský kraj, Jihomoravský kraj, Karlovarský kraj, Královéhradecký kraj, Liberecký kraj, Moravskoslezský kraj, Olomoucký kraj, Pardubický kraj, Plzeňský kraj, Středočeský kraj, Ústecký kraj, Kraj Vysočina, Zlínský kraj

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.