Loď Vysočina vozí po Dalešické přehradě turisty (7.5. 2011)

Loď Vysočina vozí po Dalešické přehradě turisty (7.5. 2011) | foto: Anna Vavríková, MAFRA

„Světští“ turisty po Dalešicích vozit nebudou, odstoupili od smlouvy

  • 1
Příští čtyři roky měla po Dalešické přehradě turisty vozit v nové lodi firma Jana Kočky ze Starče, která vyhrála výběrové řízení. Teď si to ale rozmyslela. Mikroregion Horácko, který sdružuje více než tři desítky obcí, tak řeší problém, co s lodní dopravou dál.

Vítěz výběrového řízení na provozování lodní dopravy na Dalešické přehradě v letech 2012-2016 odstoupil od smlouvy. "Informaci jsme dostali písemně minulý týden, hned na čtvrtek bylo svoláno jednání mikroregionu," potvrdila informaci o problémech s lodí předsedkyně mikroregionu Hana Žáková.

"Výsledkem jednání bylo, že jsme oslovili firmu, která ve výběrovém řízení skončila na druhém místě, aby se do konce srpna vyjádřila, jestli má zájem od příští sezony lodní dopravu na Dalešicích zajišťovat," řekla Žáková.

Moc času nezbývá, protože o tom, kdo by měl lodní dopravu provozovat, se rozhodlo už na podzim roku 2010. Výběrové řízení na zajištění plavby v letech 2012 až 2016 při něm vyhrála firma Jana Kočky ze Starče, provozovatele lunaparků na Třebíčsku a vzdáleného příbuzného jmenovce provozujícího Matějskou pouť v Praze.

Velké plány s lodí se nekonají

Kočka, který s lodní dopravou nemá žádné zkušenosti, měl přitom loni velké plány. Spolu s ženou Barborou chystal stavbu nového plavidla, které na Dalešické přehradě chtěl provozovat. 

"Oslovili jsme několik projektantů, aby nám navrhli plán lodi. Máme jasnou představu. Vybrali jsme si typově loď, která pluje po Ženevském jezeře ve Švýcarsku. Bude mít spodní krytou a horní otevřenou palubu. Kapacitně pojme 130 až 150 pasažérů. Maximální délka by měla být do 25 metrů a šířka do sedmi metrů," popsala tehdy nadšeně Barbora Kočková.

Na webu měli lidé sledovat stavbu lodi a navrhovat její jméno. Skutečnost je ale jiná. Uvedená webová stránka oznamuje pouze registraci a je bez jakéhokoli obsahu. Se stavbou lodi se pochopitelně nezačalo a už několik dnů před zasláním oficiálního odstoupení od smlouvy se v okolí přehrady šuškalo, že loď bude jen tehdy, když ji zaplatí Kraj Vysočina, Skupina ČEZ nebo mikroregion Horácko.

A šlo skutečně o peníze, i když trochu jinak. "Kočkovi spoléhali na dotace, protože od roku 2007 byly z Evropských fondů přidělovány peníze, letos poprvé nebyly v této skupině vypsány granty," říká předsedkyně mikroregionu Žáková.

Na řadě jsou Brňáci

Výběrová komise vzala odstoupení na vědomí a oslovila firmu, která se v roce 2010 umístila na druhém místě - AIKON Brno.

"Ta sice také nikde lodní dopravu neprovozuje (podle údajů na webu je známá jako dodavatel "dračích" atrakcí), ale nabídla provozování současné lodi, kterou by odkoupila nebo pronajala, případně sehnala starší loď. Tehdy však zvítězili Kočkovi, kteří slibovali loď novou," říká Žáková.

Podle ní byla nabídka společnosti AIKON zajímavá například tím, že obsahovala vybudování sociálního zázemí u všech zastávek a přístavbou horní otevřené paluby lodi. Jak se k nové nabídce na provozování firma postaví, se zatím MF DNES nepodařilo zjistit, majitel firmy je totiž mimo republiku.

Třetí firmou, která se v roce 2010 výběrového řízení zúčastnila, byl současný provozovatel plavby po Dalešické přehradě - společnost Quarter. Ta však podle Žákové nenabídla nic navíc, jen samotný provoz lodi. Mikroregion oslovil i další potenciální zájemce, například provozovatele lodní dopravy na Vranovské přehradě, ale odpověděli tehdy jen tři zájemci.

"Pevně doufám, že i v roce 2012 jediná veřejná lodní doprava v Kraji Vysočina jezdit bude, že se loď podaří zajistit," neztrácí optimismus předsedkyně mikroregionu Hana Žáková.