Srážka vlaku a traktoru na železničním přejezdu v Lesůňkách na Třebíčsku.

Srážka vlaku a traktoru na železničním přejezdu v Lesůňkách na Třebíčsku. | foto: Drážní inspekce

Zabezpečení přejezdu bylo zastaralé, ukázalo se po smrti traktoristy

  • 6
Železniční přejezd u Lesůněk na Třebíčsku zaměstnal před měsícem policisty i Drážní inspekci poté, co tam po srážce motorového vlaku s traktorem zahynul řidič a zranil se strojvedoucí. Jak se ukázalo, přejezd je osazený starým výstražným zařízením, které není možné modernizovat.

Vyšetřovatelé se ještě před uzavřením případu podle krajské policejní mluvčí Dany Čírtkové kloní k názoru, že chybu udělal řidič traktoru, muž v důchodovém věku, který vjel i při spuštěné signalizaci vlaku do cesty.

"Každopádně dopravní policisté, když viděli, jak přejezd v reálu vypadá, tak se jednoznačně shodli s drážními inspektory, že křížení silnice a kolejí je nutné zabezpečit mnohem lépe," uvedla Čírtková.

Drážní inspektoři chtějí změnu a Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), která přejezd spravuje, už ji přislíbila.

Přejezd leží na trati číslo 241 mezi Okříškami a Znojmem. Denně tam projede několik párů spojů osobních vlaků. Trať u Lesůněk kříží nejen silnice, ale i polní cesta.

Z pohledu strojvedoucího při jízdě od Moravských Budějovic je přejezd na horizontu stoupání, za nímž je hned zatáčka. "Délka rozhledu na světelnou signalizaci a po výjezdu z polňačky neodpovídá normě. Je pouhých devět metrů," upozornil mluvčí drážní inspekce Martin Drápal.

Málo frekventovaný přejezd u Lesůněk na Třebíčsku byl rekonstruován naposledy v 80. letech minulého století.

"V té době odpovídal platným předpisům. Nelze uplatňovat dnešní legislativu se zpětným účinkem. Přejezd je zabezpečený výstražným zařízením vzor SSSR, který už v dnešní době nelze upravovat ani modernizovat," řekl mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Závory i světla k polňačce

"V místních podmínkách nelze kvůli stoupání tratě zlepšit výhled. O způsobu zabezpečení rozhodne Drážní úřad a policie. My se podřídíme. Ve hře jsou závory i osazení dalších výstražných světel na polní cestu, ze které vyjel v září pod kola vlaku traktorista," sdělil mluvčí SŽDC.

"Na přejezdu už je snížená rychlost pro projíždějící vlaky na 40 kilometrů v hodině. Odhad ceny modernizace je mezi pěti a sedmi miliony korun, uskutečnit by se měla během příštího roku," řekl Illiaš.

Místostarosta Lesůněk Jan Kotačka má několik připomínek. "Určitě není pravda, že je přejezd málo frekventovaný. Blízko jsou čtyřtisícové Jaroměřice, takže tudy projede poměrně dost aut. A nemalý počet zemědělských strojů zase jezdí po té polňačce," uvedl.

Lepšímu rozhledu by podle něho pomohlo, kdyby se odbagrovaly valy v bezprostřední blízkosti křížení silnice s kolejemi.

"Neměl by tam být problém s pozemky, patří pokud vím drahám a něco málo i Pozemkovému fondu. K výstražnému zařízení bych řekl, že klinká potichu a je natočené tak divně, že z polňačky na ně není vidět. Šoféři hlučnějších vozů je v kabině i hůř slyší," zmínil Kotačka.

"Dokud jezdily po trati parní lokomotivy, měl přejezd šraňky na ruční pohon, který zajišťovala obsluha. Pak se to tam předělalo pouze na světla. A od té doby tam bylo několik nehod. Ještě v 90. letech na přejezdu zemřel jiný traktorista," popsal místostarosta Kotačka.