Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Byl jsem jak Mára z Pupenda, vzpomíná autor obřích vitráží na totalitu

  7:58aktualizováno  7:58
Půl století se Svatopluk Kasalý z Třeště věnuje tvorbě vitráží a šperků. Jeho díla vystavovaly světové galerie. V jeho dílně vznikla i výzdoba nedávno po rekonstrukci znovuotevřené jihlavské základní umělecké školy.

Umělec se výrobě vitráží a šperků ze skla věnuje téměř 50 let a jeho díla vystavovaly už za komunismu přední světové galerie. | foto: Jaroslav Šnajdr, MAFRA

Při nedávném otevření opravené budovy základní umělecké školy v Jihlavě budila obdiv a nešla přehlédnout. Obří secesní mozaika o velikosti dvacet čtverečních metrů, která zdobí koncertní sál, je dílem třešťského výtvarníka Svatopluka Kasalého a jeho ženy Evy.

Slavnostní otevření opravené budovy základní umělecké školy v Jihlavě.

Vitráž v jihlavské základní umělecké škole.

Umělec se výrobě vitráží a šperků ze skla věnuje téměř 50 let a jeho díla vystavovaly už za komunismu přední světové galerie. Je také jediným Čechem, jehož tvorbu zařadili odborníci do almanachu 15 nejlepších světových šperkařů minulého století.

Začátky třešťského rodáka však nebyly lehké. Vystudoval sklářskou průmyslovku a nastoupil ve sklárnách v Železném Brodě, kde potkal svoji manželku Evu.

"Žil jsem tam 23 let a v roce 1978 jsem odešel na volnou nohu jako výtvarník. Hodně jsem tehdy spolupracoval s jihlavským Stavoprojektem, a tak jsme se vrátili do rodného domu. Sbalil jsem kufry a manželku, kterou jsem si přivedl jako levnou pracovní sílu," říká s nadsázkou devětašedesátiletý umělec.

Soudruzi, kombajn zůstal za kopcem

Z té doby pochází i jedna z jeho největších prací – osm kruhových vitráží pro jihlavskou nemocnici, znázorňujících běh života. Donedávna zdobily přízemí hlavní budovy. Další velkou prací byla rozměrná mozaika pro základní školu v Brtnici a největší Kasalého prací pak mozaika pro ČKD Blansko na ploše šedesáti metrů. Vše tehdy podléhalo schvalování strany.

Fotogalerie

Jak to při schvalování zakázek za komunistů chodilo, ukazuje Hřebejkův film Pupendo.

"Taky jsem si někdy připadal jako sochař Mára. Každé dílo muselo projít schvalovací komisí, kde se očekávaly budovatelské symboly. Já tam ale nic poplatného době neměl a nakonec to vždy prošlo," vypráví.

"Jednou jsme dělali dvě mozaiky do sídla komunistů v Jihlavě. Téma bylo socialistický průmysl a zemědělství na Vysočině. V návrhu jedné jsem měl ruský kombajn, ale nakonec jsem ho tam nedal. Když se dílo odhalovalo, tak se mě na kombajn ptali. Odpověděl jsem: Soudruzi, ten kombajn je za kopcem, a když počkáte, tak vyjede. Naštěstí to vzali s humorem," vzpomněl Kasalý.

Dva roky před sametovou revolucí pak vytvořil v Třešti mozaiku Pád komunismu. "Předběhl jsem tím trochu dobu," podotkl.

K návratu z Vídně ho umluvil kamarád

Kromě vitráží se věnoval i tvorbě šperků ze skla, za něž v 70. letech získal několik nejvyšších ocenění na prestižních mezinárodních výstavách. Díky tomu se dostal na Západ.

"Organizace Art centrum umělcům zprostředkovávala kontakty na světové galerie. Tak jsem se dostal do Seattlu, kde jsem strávil čtyři měsíce. Vystavoval jsem pak v roce 1982 i ve Vídni, kde jsme s kamarádem prodali skoro celou výstavu. Peníze jsme utratili a já se nechtěl zpátky za ty trojité dráty nabité elektrikou už vrátit. Kamarád, komunista, mě ale nakonec umluvil," zmínil Kasalý.

Následovaly i výstavy v Hamburku a dalších zemích. V té době navázal spolupráci se slavným fotografem Tarasem Kuščynskym, s nímž pak spolupracoval až do jeho smrti.

"Oslovil jsem ho a hned napoprvé to zafungovalo. Na sklonku svého života mi pak udělal nádherné fotky pro výstavu v Seattlu," doplňuje výtvarník.

K vitráži pro jihlavskou "zušku" se dostal díky spolupráci s architektem Jaroslavem Huňáčkem. Příprava trvala skoro čtyři roky.

"Práce na samotné vitráži, která vychází z květinových secesních motivů, pak trvala skoro půl roku. Čekali jsme, až osadí rám, do kterého jsme si na kartony vitráž rozkreslili. Pak jsme na tom celá rodina dělali několik měsíců," popisuje výtvarník svou zatím poslední velkou práci.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Rekonstrukce hradu Roštejn, který se nachází mezi Telčí a Třeští na Jihlavsku,...
Na Roštejně vystaví kostěnou kostku a vyženou dřevomorku

Projít si jednu prohlídkovou trasu hradu dvakrát? A za cenu jednoho vstupného? Právě to je nyní možné na loveckém hradu Roštejn nedaleko Telče. Neskrývá se...  celý článek

Stoleté kino Moravia v Třebíči chátrá. Má ale dobrou polohu poblíž centra...
Z biografu, kde před válkou řečnil Gottwald, bude komunitní centrum

Bývalé třebíčské kino Moravia v uplynulé dekádě jen chátralo. Teď se za 40 milionů korun změní v místo, kde se budou setkávat maminky s dětmi, sociálně slabí i...  celý článek

Nehoda, při které Porsche Cayenne narazilo do stojícího kamionu v koloně na D1.
Porsche se zaklínilo pod kamion a řidič zemřel, policie hledá svědky

Smrtelná nehoda, při níž se v úterý na dálnici D1 zabil slovenský řidič v luxusním SUV Porsche Cayenne, není objasněná. Policie hledá svědky kolize, po níž vůz...  celý článek

Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran
Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran

Člověk, který vybočuje nejen svým osobitým stylem, ale také svými kritickými názory.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.