Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Surinamec z Holandska na Vysočině složil zkoušky na ultralight

  12:06aktualizováno  12:06
Pětapadesátiletý Surinamec Hank Lilienthal, dlouhé roky žijící v holandském Leusdenu. Má geny po německém dědečkovi. Ten v roce 1908 změnil svůj život. Na plachetnici odplul do Jižní Ameriky. I Hank se teď chystá na změnu. Začal tím, že udělal zkoušky na pilotování ultralightu.

"I‘m happy. I‘m a pilot!" nadšeně jásal poté, co přistál po přezkušovacím letu na kožichovickém letišti u Třebíče a inspektor kývl, že "ano". | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Sedl k internetu, prošel dostupné informace, vzal v úvahu i své finanční možnosti a rozhodl se, že si pilotní průkaz na ultralight udělá na letišti v jedné z leteckých škol v České republice sídlící ve Zbilidech na Vysočině.

Tato část plánu se mu podařila. Před pár dny absolvoval pod přísným dozorem leteckého inspektora závěrečné písemné zkoušky i testovací let.

Fotogalerie

"I‘m happy. I‘m a pilot!" nadšeně jásal poté, co přistál po přezkušovacím letu na kožichovickém letišti u Třebíče a inspektor kývl, že "ano".

Přistání měl zpestřené o fakt, že se u Kožichovic pohyboval poprvé. Přistávací dráha má jiné parametry než ta u Jihlavy, kde vykonal podstatnou část výcviku.

Proč Hank dělal závěrečné zkoušky zrovna v Třebíči? Hankův instruktor Filip Zejda má dobré vztahy se zdejšími letci. I oni měli několik adeptů na zisk papírů, a tak vše zorganizovali v jednom společném zkouškovém dni.

Od antropologie k pilotování

"Získal jsem licenci, kterou v Holandsku nenabízejí. Je to tam legislativně trochu jinak a za jiné peníze. U vás v České republice jsem dostal tvrdý výcvik a mám papíry, které jsou po krátkém rozdílovém výcviku kompatibilní s legislativou, jakou má jihoamerický Surinam," vysvětlil Lilienthal.

Bude moci pilotovat malé dvoumístné sportovní letadlo do hmotnosti 450 kilogramů, dostane se i do speciální kategorie ELSA do 600 kilogramů. Hank je vystudovaný antropolog, pracuje na jedné střední škole nedaleko nizozemského Utrechtu jako asistent kantora biologie. Se svou životní partnerkou se rozhodli, že nastal čas Holandsko opustit a začít jinde a jinak.

Mango, co voní po skořici

"Už mě nebaví holandské chladné a upršené počasí, ani ta jejich rovina. Už nemám energii neustále řešit, jestli někde budu na minutu přesně. Vlastním v Surinamu plantáž, budu pěstovat speciální druh manga. Takový, jaký se líbí Evropanům. Na řezu růžový a s vůní po skořici," vyprávěl novopečený pilot.

K životu a podnikání v Surinamu potřebuje malé letadlo. "Nejlépe hornoplošník s velkou vrtulí a většími koly," zjistil už.

V Surinamu se narodil, posledních osmatřicet let žije v Holandsku.

"Jméno mám po německém dědovi. A asi jsem zdědil i sklon nebát se změny. Děda se totiž v roce 1908 se dvěma kamarády shodl, že už mají plné zuby Německa. Koupili si plachetnici a vydali se z Baltu na strastiplnou cestu napříč Atlantikem do Jižní Ameriky. Přistáli v Surinamu a začali tam nový život," vyprávěl sympatický cizinec.

Přišli muži s kalašnikovy a rodině zabrali plantáž

Surinam je nevelký přímořský stát při severní hranici Brazílie, leží v tropické oblasti na severu jihoamerického kontinentu. Žije tam jen okolo půl milionu obyvatel, podobně jako v Brně.

Polovina z nich v hlavním městě Paramaribu. Populace v Surinamu je nesmírně pestrá. Hank má mezi předky krom německého dědy jednu babičku Číňanku, druhou zase jihoamerickou Indiánku.

"V Surinamu je zvlněná krajina jako tady u vás na Vysočině. To mám hodně rád. Nejvyšší kopec dosahuje nadmořské výšky 1 230 metrů. A hlavně je tam každé ráno slunce. Naše rodina vlastnila plantáž. Pak ale přišli muži s kalašnikovy a plantáž zabrali. Já si časem pořídil jinou. Tam teď s partnerkou zamíříme," těší se.

Nebojí se dalších mužů s kalašnikovy? "Ne. To už by se teď stát nemělo," je přesvědčený.

Testy byly v češtině

Hank musel u pilotních zkoušek v písemném testu prokázat znalosti z navigace, meteorologie, leteckých předpisů, konstrukce letadel a jejich vybavení i radiového spojení. Teoretický test měl o to těžší, že existuje pouze v českém jazyce a Hank ho musel v omezeném čase zvládnout za pomocí internetového překladače.

Při praktickém testu inspektora zajímalo, jak krom startu a bezpečného přistání umí létat esíčka, osmičky, skluzy a především řešit nouzové situace včetně nouzového přistání.

Hank Lilienthal po návratu do Holandska začne balit. "Byl to dobrý žák. Učenlivý. Přeju mu, ať se mu v novém životě daří," zmínil instruktor Filip Zejda.

V letošní anketě na největším tuzemském leteckém webu www.aeroweb.cz vynesli žáci či klienti Leteckou školu Vysočina ve Zbilidech svými hlasy na druhé místo mezi 130 školami, které se u nás věnují výcviku pilotování ultralehkých letadel.





Hlavní zprávy

PF Postforming s.r.o. - Romana Božková
Řidič autobusu

PF Postforming s.r.o. - Romana Božková
Kraj Vysočina

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.