Když se vyvětrá třída, tak žáci a studenti mohou dostat z písemky lepší známky. To je jeden ze závěrů průzkumu, se kterým bodovala na celorepublikové ekologické soutěži Enersol devatenáctiletá studentka jihlavské střední školy obchodu a služeb (SŠOS) Michaela Svobodová.
Porotu zaujala prací nazvanou Výskyt oxidu uhličitého (CO2) ve škole, kde zjišťovala kvalitu ovzduší v učebnách školy. Za to si vysloužila druhé místo.
"Zajímalo mě, jestli hodnoty oxidu uhličitého odpovídají normám. Na naší škole totiž proběhlo několik opatření, například máme nová plastová okna," vysvětluje studentka oboru přírodovědné lyceum. Svůj projekt za dva týdny předvede na mezinárodním kole v Táboře. Ekologie ji baví, začala se o ni zajímat na střední škole.
Nadměrná koncentrace, bolesti hlavy a špatná soustředěnost
"Když se nevětrá, tak se ve třídě hromadí oxid uhličitý. A jeho nadměrná koncentrace potom způsobuje třeba únavu nebo bolesti hlavy a špatnou soustředěnost," věděla před začátkem průzkumu studentka. "Tak mě zajímalo, jak by bylo nejlepší větrat," dodala.
Zjistila, že je nejlepší otevírat okna pravidelně - asi dvakrát za šedesát minut. "A když je nás ve třídě málo, tak stačí použít mikroventilaci," doplnila Michaela Svobodová.
Měření prováděla celý listopad a prosinec, pak vše musela zpracovat. Doplňující informace k projektu si hledala na internetu.
A pomohla jí i technika. "Máme ve škole sondu na CO2. Tu připojíme k notebooku, kde máme nainstalovaný program, který měří a ukazuje hodnoty. Ty se zobrazí na grafu," popsala Svobodová.
Součástí práce byly i informativní letáky a video
Se třídou budoucích fotografů vytvořila Michaela Svobodová letáky o kladném účinku pravidelného větrání. Dalším krokem bylo i informativní video, které dělali její spolužáci. Na něm zachytili žáky z nevětrané třídy nad písemkou z matematiky, za kterou dostali špatné známky. Na konci přijdou na to, že je opravdu dobré větrat.
"Na mých spolužácích jde nyní opravdu hodně vidět, že častěji větrají, za to jsem ráda," říká s úsměvem Michaela.
Dívka z jihlavské školy není v ekologické soutěži nováčkem. "Loni jsem vytvářela zábavnou hru na téma ekologie, se kterou jsem se umístila také druhá. Tehdy jsem vymyslela otázky na téma ekologie, fyziky, biologie a chemie pro základní a střední školy podobnou formou, jako je to v televizním AZ kvízu," uvedla rodačka z Vícenic u Moravských Budějovic.
"Hráli jsme to pak ve třídě, jezdili s tím i po školách v Třebíči a jinde. Nejvíce to bavilo děti na prvním stupni základních škol," dodala Svobodová.
Nadějná studentka by chtěla studovat zubní lékařství
Od ředitele za úspěch a propagaci školy dostala pochvalu a tričko. Nyní další projekt neplánuje. Jen kontrolní měření, jestli se ovzduší ve škole zlepšilo.
Jejím snem je, aby se dostala na obor zubního lékařství nebo všeobecného lékařství do Prahy či do Brna, kam se hlásila.
"Hodně mě baví biologie, nejradši bych šla na zubní lékařství. Mám k tomu osobní vztah, přes tři roky už nosím rovnátka napevno a zajímá mě to," usmála se studentka.
Kromě ekologie ji baví také četba, zejména literatury faktu. "Naposledy jsem ale četla Robinsona Crusoea," dodala Svobodová.
Na ekologické soutěži měl úspěch také klip čtveřice studentů SŠOS. Získal mimořádné ocenění Carbon Dioxide. I tento projekt byl vybrán, aby reprezentoval Česko v mezinárodním kole 18. a 19. dubna v Táboře.