Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Do Telče dorazil stroj na počasí, přivezli jej na několika kamionech

  11:25aktualizováno  11:25
Telč se z města kultury se stává i místem zaslíbeným vědě. Pomůže tomu nové vědecké centrum, které roste na kraji města. Ve speciálním klimatickém tunelu tam budou vědci nastavovat a zkoumat různé podoby počasí. To bude vyrábět speciální stroj, který už do města dorazil.

Vizualizace moderního vědeckého Centra excelence v Telči, jehož součástí bude také unikátní klimatický tunel. | foto: Tomáš Šenberger

Sníh, mráz, nebo i tropy či přívalové deště i vítr o síle orkánu budou řízené týmem vědců ve speciálním klimatickém a aerodynamickém tunelu. Ten ve středu dorazil na několika kamionech do nově vznikajícího vědeckého centra na kraji Telče.

Výzkumné pracoviště je zaměřeno zejména na výzkum životnosti historických konstrukcí a materiálů. Bude zkoumat různé vlivy počasí na stavební materiály. Ty budou vystavovány vlivům počasí v klimatickém tunelu.

Sníh, pak déšť a vítr

Tubus pod dohledem vědců dokáže divy. "Každou zimu se střídá mráz a tání, namrzání a déšť, to vše se dá v tunelu modelovat a zároveň zkoušet i ochranné prostředky materiálů proti těmto vlivům," vysvětlil otec projektu, profesor Akademie věd ČR Miloš Drdácký.

"Dlouhodobé vlivy počasí bude možné simulovat během jediného pokusu, který by měl trvat řádově třeba jen několik dnů," dodal projektant Jiří Vohralík, který na stavbu komplexu dohlíží. Díly klimatického tunelu skládali do útrob nové budovy vědeckého centra dělníci s pomocí jeřábu. Hrubá stavba centra by letos měla být dokončená.

První provozní zkoušky tunelu by mohly začít už koncem roku. "Klimatický tunel spustíme do zkušebního provozu ještě letos, pak přijde nejnáročnější fáze jeho seřízení a napojení na ovládací systémy," popsal Vohralík.

Příští rok pak budou odborníci montovat speciální vybavení, stroje, měřící přístroje a laboratoře. Při spuštění na plný výkon má tunel podle Vohralíka spotřebu elektrické energie asi jako tisíc domácností.

Tunel zviditelní Telč na vědecké mapě Evropy

Tunel má tvar uzavřeného tubusu v kruhu, ve kterém se pohybuje vzduch řízenou rychlostí. Dělníci jej částečně zapustí pod zem.

V tubusu bude komora sloužící jako měřicí pracoviště pro klimatické jevy. "Do ní bude možné umístit třeba kamennou sochu a zkoumat, jakým způsobem na ní probíhají degradační procesy," dodal Drdácký. Vědci v něm budou zkoumat i chování modelů různých staveb například při zatížení extrémním větrem.

Nové vědecké centrum získá díky tunelu získá výjimečná evropská měřítka. "Jediný skutečně kvalitní vědecký tunel tohoto typu je ve Francii. S ním úzce spolupracujeme," dodal profesor Akademie věd.

Projekt Centra excelence

Tým vědců by měl začít pracovat v novém centru nejpozději od roku 2013. Najde zde práci celkem čtyřicet lidí, mezi nimi i mezinárodní tým. Vědecký park v Telči by měl stát 238,3 milionu korun a výrazně na něj přispěla Evropská unie.

Podobný tunel podle Drdáckého funguje ještě v Rakousku. V něm se testují především dopravní prostředky pod vlivy extrémního počasí. "To jsou velké tunely, jejichž provoz je drahý, ten v Telči - díky svým menším rozměrům - bude provozně i daleko levnější," dodal profesor.

Vědecké centrum bude fungovat ve dvou budovách: kromě pracoven a laboratoří v nich řemeslníci připravují i výzkumné komory. V jedné budou panovat extrémní mrazy, v jiné tropické podnebí, další zase bude třeba extrémně slaná. K dispozici získají i rentgen, který bude zkoumat narušení materiálů po pokusech.

Profesor Drdácký vidí možnosti spolupráce i s letos otevřenou pobočkou Masarykovy univerzity v Telči. "Studenti univerzity u nás budou mít možnost doktorského studia," dodal.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

(ilustrační snímek)
Na Vysočině se množí krádeže a ničení dopravních značek

Zbytečné bloudění po regionu, ale také například různé nebezpečné dopravní situace. To všechno mají na svědomí zloději a vandalové, kteří v posledních týdnech...  celý článek

Dva řidiči, kteří jezdili na stejné lince, připravili pomocí falešných čipových
Dopravci upouštějí od dálkových spojů, kraj se chystá linky nahradit

Desítky let brázdily silnice a jejich řidiči najeli miliony kilometrů. Mezi lidmi se pro ně vžily názvy „liberečák“ či „špindlerák“. Řeč je o dálkových...  celý článek

Ilustrační snímek
Hrozilo, že most spadne. Nečekaně tak zavřel hlavní tah u Ždírce

Nepříjemné překvapení si Ředitelství silnic a dálnic nachystalo řidičům, kteří pro své cesty využívají hlavní silniční tepnu číslo 34 u Ždírce nad Doubravou....  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.