Strážníci městské policie nejčastěji řeší přestupky v dopravě. (Ilustrační snímek)

Strážníci městské policie nejčastěji řeší přestupky v dopravě. (Ilustrační snímek) | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Výběr peněz z pokut klesl o miliony, protikuřácký zákon to může změnit

  • 4
Zatímco v roce 2007 vybrali strážníci v Jihlavě na pokutách skoro tři miliony korun, loni už to byla jen asi třetina. Výběr peněz tímto způsobem klesá i v dalších městech kraje. Statistikou ale nyní může zahýbat protikuřácký zákon. Zvýšil se kvůli němu totiž hluk v ulicích.

Podle ředitele jihlavských strážníků volí nyní jeho podřízení u přestupků mnohem častěji formu domluvy než pokuty.

„Když jsem přišel k městské policii, tak jsme měli poměr čtyři pokuty na jednu domluvu. Postupem let jsme to otočili. Pro mě není směrodatné, jestli strážník donese deset nebo patnáct tisíc. Je lepší, když lidem na ulici pomůže,“ uvedl šéf jihlavské městské policie Jan Frenc.

Až osmdesát procent pokut se v Jihlavě týká dopravy. Jde třeba o špatné parkování či překročení povolené rychlosti.

Ve Žďáře lidé za dopravní přestupky platí přímo úřadu

I ve Žďáře nad Sázavou zaznamenali výrazný pokles. Loni měli z pokut také asi jen třetinu toho, co v roce 2007.

„Tenkrát se hodně měřila rychlost, teď máme takových přestupků minimum. Prioritou je v současnosti veřejný pořádek,“ vysvětlil Martin Kunc, vedoucí Městské policie ve Žďáře.

Kolik vybrali na pokutách

Havlíčkův Brod

  • 2015 - 838 tisíc
  • 2016 - 780 tisíc
  • Před deseti lety, v roce 2007: 1,10 milionu

Jihlava

  • 2015 - 1 milion
  • 2016 - 945 tisíc
  • Před deseti lety, v roce 2007: 2,88 milionu

Třebíč

  • 2015 - 997 tisíc
  • 2016 - 789 tisíc
  • Před deseti lety, v roce 2007: 1,76 milionu

Žďár nad Sázavou

  • 2015 - 243 tisíc
  • 2016 - 173 tisíc
  • Před deseti lety, v roce 2007: 557 tisíc

Za menším počtem pokut ale vidí hlavně jiný důvod. V posledních letech tam nedávají řidičům lístky za stěrače. Veškeré dopravní přestupky jen zadokumentují a předají na radnici - správnímu orgánu. Jeho pracovníci už vše dál dořeší.

„Takových skutků máme ročně několik stovek,“ dodal Kunc. To znamená, že je sice méně pokut, ale řidiči stejně platí, jen jinou cestou. Peníze se ale nakonec sejdou na jednou místě - v městské pokladně.

V Třebíči loni strážníci vybrali zhruba o milion korun méně než před deseti lety. V Havlíčkově Brodě pokles tak výrazný nebyl, šlo o necelého čtvrt milionu.

Čím vzdělanější strážníci jsou, tím méně pokut rozdají

Třeba jihlavský ředitel Jan Frenc ale upozorňuje, že změny v počtu pokut můžou do budoucna přinést nová protikuřácká opatření.

„Lidé si stěžují na zvýšení hluku a rušení nočního klidu zejména v městské památkové rezervaci. Na zahrádkách u restaurací jsou dnes i lidé, kteří dříve seděli uvnitř hospod. Teď chodí ven, aby si mohli zapálit. A hluk roste,“ popsal Frenc.

Hlavně ale podle něj rozhodují strážníci na místě, jestli zvolí pokutu či domluvu. „Záleží, jak se dotyčný chová, jaké má vystupování, jestli je to opakované. Já jim nemůžu diktovat, jestli udělí pokutu a v jaké výši,“ popisuje ředitel.

Pokles počtu pokut dává do souvislosti i s vyšší úrovní vzdělanosti u strážníků. Jednu pětinu jich v Jihlavě tvoří vysokoškoláci. A další Frencovi podřízení už vysokou školu studují.

„Řekněme si na rovinu, že kvalita strážníků se zvýšila,“ uvedl ředitel. A lidé už si podle něj za dvě desítky let také více zvykli na existenci strážníků, kteří jsou v ulicích od devadesátých let.

Náměstek má ke strážníkům výhrady, chce víc selského rozumu

I přes pokles pokut se však na městské policisty snáší čas od času kritika. A to nejen od lidí na ulici, ale třeba i z nejvyšších kruhů jihlavské radnice. Kupříkladu náměstek primátora Radek Popelka (ANO) má stále výhrady k tomu, jak strážníci přistupují k turistům bloudícím v autech na Masarykově náměstí. To není průjezdné, což neznalé řidiče přivádí do svízelných situací.

„Mně třeba nevadí, že sem turista přijede zespodu na náměstí, uvidí poštu a neví, jak se k ní dostat. Je špatně, když my ho u Prioru otočíme a ještě mu dáme pokutu. Je to vždy o dobré vůli policie. Tady bych používal zdravý selský rozum,“ popsal Popelka.

Jiné podle něj je, když kolem Prioru projede místní řidič znalý situace. A to jen proto, aby si zkrátil cestu.

„Jinak samozřejmě nelze dopustit, aby se z toho stala frekventovaná silnice,“ dodal Popelka.

Podle Frence ale strážníci nechodí do ulic s náladou ve stylu: teď to občanům ukážeme. „To by bylo nesmyslné a scestné,“ dodal ředitel.