Doprava v Jihlavě kolabuje pravidelně ve špičce a také v případech, kdy je nějaký malér na D1.

Doprava v Jihlavě kolabuje pravidelně ve špičce a také v případech, kdy je nějaký malér na D1. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Za pozemky pod plánovaným obchvatem Jihlavy nabídne kraj rekordní sumu

  • 6
Je to největší dopravní stavba, kterou chce Vysočina budovat. Pro obchvat Jihlavy se brzy začnou vykupovat pozemky. Jejich majitelé dostanou na Vysočině dosud nejštědřejší nabídku. Kraj jim za metr čtvereční dá 500 korun, navíc zaplatí i za budovy a porosty, které na nich leží.

Má jít o velkou silniční stavbu za zhruba 636 milionů korun. Žádnou větší Vysočina v příštích letech nevybuduje.

Plánovaný obchvat Jihlavy

  • Nová pětikilometrová silnice by měla podle dosavadních propočtů stát zhruba 636 milionů korun. Vysočina by se podílela 95 miliony Kč, zbytek by pokryla dotace z EU.
  • Obchvat by ve směru od Brna začal na kopci mezi lokalitami Na Člunku a Helenín, kde je navržený kruhový objezd. Pak silnice křižuje dosavadní spojku z Jihlavy do okrajové části Kosov.
  • Další kruhový objezd bude na výpadovce z Jihlavy na Brtnici, v místě, kde se nyní nachází odbočka na Studénky.
  • Silnice se pak u lokality Ráj napojí na již fungující jihozápadní obchvat. Na ten pak navazuje přivaděč k dálnici D1.

Spojku tří frekventovaných cest (ze směrů od Brna, Třebíče a Znojma) už kraj nechává projektovat. A nyní vysočinští zastupitelé rozhodli o ceně, za kterou se budou vykupovat pozemky na chystaný jihovýchodní obchvat Jihlavy.

Vlastníci půdy dostanou tento návrh: 500 korun za každý metr čtvereční s tím, že suma může ještě narůst v případě, že se na pozemku nacházejí stavby či trvalé porosty.

„Pak bude zvýšena o cenu těchto staveb nebo porostů stanovenou podle platného oceňovacího předpisu,“ schválili krajští zastupitelé.

Výkupy se budou týkat pozemků na několika katastrech - Helenín, Jihlava, Kosov, Pančava, Sasov, Studénky a Rančířov.

Podle náměstka hejtmana pro dopravu Libora Joukla (ČSSD) by bylo ideální zahájit výstavbu jihovýchodního obchvatu Jihlavy do konce roku 2018. „Pokud se nám nepodaří tento termín stihnout, tak bude ohroženo financování z evropských fondů,“ upozornil.

Není v ceně nula navíc? podivovala se nabídce opozice

Vysočina má důvod chvátat. Do konce roku 2018 je totiž již daný balík peněz pro jednotlivé tuzemské kraje. Po 1. lednu 2019 to ale platit nebude. „To už budou soutěžit o dotace všechny stavby v rámci jedné republikové výzvy. A tam mají výhodu projekty poblíž velkých měst jako Praha, Brno nebo Plzeň. To už pak bude složité vyjednat, abychom na takovouto stavbu u Jihlavy dostali podporu,“ tvrdí náměstek hejtmana.

Opoziční krajský zastupitel za ODS, starosta Velkého Meziříčí Radovan Necid si ještě před hlasováním svým dotazem ověřoval výkupní cenu. „Předpokládám, že je trošku vyšší než obvykle. Myslím si, že patří jednu nulu smazat,“ naznačoval Necid.

„Ta cena je v pořádku. Je takto navrhovaná, protože se pohybujeme v okolí města Jihlavy, kde ceny pozemků nejsou jako, a teď abych neurazil žádnou obec, v nějaké Horní Dolní. Ceny pozemků jsou okolo Jihlavy trošku někde jinde,“ reagoval Joukl.

Cena půdy v okolí krajského města je vysoká. Pro srovnání: v Havlíčkově Brodě chystají také obchvat. Tam jde o projekt státu a jeho organizace Ředitelství silnic a dálnic za metr čtvereční půdy vyplácela přibližně 300 korun. Na obchvat Chýnova u Tábora se půda vykupovala za 150 korun za metr, avšak ne zcela úspěšně.

Pokud se obchvat nepostaví hned, nepostaví se nejspíš nikdy

Pojďme ale zpět do Jihlavy. Tam projektanti vytyčují přesnou trasu. Pak bude možné z katastru vytáhnout to, přes jaké pozemky nový obchvat půjde a s jakými majiteli kraj začne jednat o výkupu půdy.

„Myslím si, že město Jihlava si zaslouží, aby se tento obchvat udělal. A mám strach z toho, že pokud se to neudělá v tomto evropském rozpočtovém období do roku 2020, tak potom do budoucna na to už nebudou peníze,“ uvedl Joukl.

Pětistovka za metr čtvereční je podle primátora Rudolfa Chloupka (ČSSD) přiměřená. Totožný názor má i Josef Pohanka, majitel jedné z jihlavských realitních kanceláří.

„Jihlava tento obchvat rozhodně potřebuje. Už kdyby se stavěl teď, tak je pozdě,“ řekl Chloupek. Nejen ve špičce kolabuje doprava ve středu města na křižovatce ulic Brněnská, Znojemská a Hradební. Navíc vedle stojí City Park.