Letiště v Jihlavě-Henčově přestává na konci podzimu sloužit, protože tam chybí...

Letiště v Jihlavě-Henčově přestává na konci podzimu sloužit, protože tam chybí zpevněná přistávací dráha. | foto: Archiv, MAFRA

Jihlava se rozhodla, na letišti postaví ranvej. Obcí kolem se neptala

  • 7
Krajské město Vysočiny se po letech debat dočká letiště se zpevněnou přistávací dráhou. Městští zastupitelé na společnou investici s krajem schválili 42 milionů. Za to bude položena betonová přistávací dráha s osvětlením a postavena navigační věž. Obyvatel z okolí se ale nikdo neptal.

Přistávací dráha dlouhá 1,3 kilometru s nočním osvětlením a navigační věží by se měla stát bránou Vysočiny.

Jihlavští zastupitelé rozhodli, že pošlou na vybudování zpevněné dráhy 42 milionů korun. Kraj Vysočina se už k tomuto záměru dříve rozhodl přispět sumou dalších 30 milionů, kterými městu v projektu pomůže. Práce by mohly začít koncem letošního roku.

Ne všem zastupitelům města se však záměr jeví jako pilotům nebe bez mráčku.

"Domnívám se, že vedení města o záměru mělo jednat s vedením Henčova. Protože pokud tam bude noční provoz, tak samozřejmě může dojít ke zvýšení hluku na letišti. Některé domy jsou přímo u letiště. Nevíme, do jaké míry se na letišti zvýší hluk. Nezodpovězených věcí je daleko více, nevíme, jak tam ten provoz bude vypadat," upozornil před hlasováním opoziční zastupitel za KSČM Pavel Šlechtický.

"S lidmi v Henčově se o tomto nejednalo, ale takové letiště podléhá hygienickým normám, se kterými musí být provoz letiště v souladu," reagoval na výtku primátor Jihlavy Jaroslav Vymazal (ODS).

"Magistrát nám říká osadní výbor, ale bohužel v tomto směru s námi vůbec nekomunikuje. Ani nám nedali vědět, že se něco takového plánuje, natož aby nám dali nějaké podklady nebo hlukovou studii," uvedl předseda osadního výboru v Henčově Pavel Körber. "Dozvěděli jsme se o tom až z novin, což je trochu divné," dodal.

Lidé se bojí vyššího hluku a nočních letů

Lidé v Henčově podle něj záměru na modernizaci letiště nijak extra naklonění nejsou.

"Každý si je vědom toho, že ten hluk tady prostě bude. A pokud by tu mělo být i noční přistávání, tak je to nepříjemné, protože spousta domů je téměř u přistávací plochy, poslední dům ani ne sto metrů," dodal Körber.

Ani v nedalekých Herolticích žádné informace z "vyšších míst" nemají. "Nic nevím, jen to, co se objevilo v novinách, nikdo nás ani na žádné jednání nezval," řekl předseda osadního výboru Zdeněk Hajn.

"Myslím, že provoz nebude takový, aby to bylo na obtíž. Vnímám spíš tu potřebu vyjít vstříc větším zaměstnavatelům v Jihlavě možností letecké dopravy. Ale reálné využití v tom vidím asi tak jako v lince MHD číslo šest," neodpustil si narážku na jiný projekt radnice, a sice zavedení linky MHD k městskému nádraží, která jezdí prázdná.

Opoziční zastupitelé před hlasováním také vyjádřili obavy z nákladů nutných na provoz letiště.

"Dráha, která má být 1 300 metrů dlouhá, se bude muset udržovat a víme, jak nám dá často práci udržovat v zimě chodníky a ulice po Jihlavě. Bude tam také navigační věž, která bude muset mít také nějakou obsluhu. To bude platit také město?" tázal se komunista Ladislav Zadražil.

Okolní podniky letiště chtějí, hlavně pro cesty svých manažerů

"Město nebude provozovatelem letiště, ale vypíše výběrové řízení na provozovatele a bude stanoveno nájemné, které město bude vybírat, a bude záležet na provozovateli, jak se s těmi provozními prostředky vypořádá," reagoval na dotaz primátor Vymazal.

Podporu rozvoji letiště v Henčově naopak vyjádřili v dopisech adresovaných hejtmanovi kraje šéfové velkých firem z okolí. Mezi nimi například i Kronospan, Automotive Lighting, Jihlavan či třeba Jipocar. Právě šéf posledně jmenované firmy přislíbil přispět sumou 1,5 milionu korun.

"Pro naši firmu by to znamenalo možnost využívat letiště pro případné služební lety našich pracovníků a možnost snadnějšího a pružnějšího využívání služeb leteckých společností," napsal na hejtmanství ředitel Automotive Lighting Pavel Zvěřina. Přínos podle něj letiště s dráhou bude mít i v oblasti cestovního ruchu.

Podporu projektu na hejtmanství zaslal i havlíčkobrodský aeroklub.

"V neposlední řadě dráha přispěje ke zlepšení výcviku pilotů na Vysočině," uvádí v dopise předseda Aeroklubu Havlíčkův Brod Milan Janeček.

Podle primátora Vymazala letiště zvýší atraktivitu města i kraje pro současné i potenciální nové zaměstnavatele.

"O této věci se hovoří už řadu let a vzpomínám si, jak jsme už předchozím vedením firmy Bosch byli vystavováni četným apelům na to, aby Jihlava už měla takovouto přistávací dráhu," uvedl v diskusi se zastupiteli primátor Vymazal.

Hoteliéři na letiště nespoléhají, ukázal průzkum studentky

O využití letiště nejen podniky, ale i například hotely v regionu se v rámci své diplomové práce zabývala i studentka managementu leteckých podniků na Vysoké škole obchodní v Praze Michala Beránková. Ta oslovila vedení velkých zaměstnavatelů v okolí, ale i hotelů, zda bude pro ně letiště v Jihlavě přínosné.

"Pro firmu by letiště v Jihlavě bylo přínosem z důvodu nynějšího směřování letů do Brna, odkud se následně navazuje auty do Jihlavy," uvedl pro účel studijní práce zástupce firmy Bosch Josef Šetek.

Jeho názor však je, že nebude zájem o služby letiště tak velký, protože pro letadla, která by požadavky firem uspokojila, nebude toto letiště dostačující.

Mezi oslovenými hotely byly reakce spíše zdrženlivé. Avšak například z hotelu Chateau Herálec zaznělo, že letiště pro ně bude přínosem z důvodu možnosti přistávání soukromých letadel klientů, kteří pětihvězdičkový hotel využívají.

Pro vybudování letištní dráhy hlasovalo 26 ze sedmatřicetičlenného zastupitelstva Jihlavy. Pět se zdrželo a nikdo nebyl proti.