Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stavaři si přes svátky dají pauzu. Budování mostu chybí světlo a teplo

  8:37aktualizováno  8:37
Po největší třebíčské atrakci, nově budovaném Podklášterském mostě, už se dá přejít. Zprovozněn bude v dubnu, říká stavbyvedoucí Aleš Novák. Stavařům chybí v první řadě položit vrstvy izolace, což v současném počasí není možné. Dílo bude dokončeno během jarních měsíců.

Stavba Podklášterského mostu se těsně před Vánoci zastaví. Dílo bude dokončené na jaře, až to počasí dovolí. | foto: Tomáš Blažek, MAFRA

Teploty pod bodem mrazu, vlhko a brzy tma. To jsou hlavní faktory, které v těchto dnech ovlivňují práci stavařů na nově budovaném a Třebíčany hojně sledovaném Podklášterském mostě v centru města.

„Noční práce nám teď bezpečák nepovolí a v této fázi stavby, za těchto povětrnostních podmínek už je nesmysl něco uspěchávat. V dubnu bude most v provozu,“ říká rezolutně stavbyvedoucí Aleš Novák z firmy Colas.

Fotogalerie

Dělníci by si mohli potmě ve vlhku způsobit úraz pádem do řeky. A použité materiály potřebují vyzrát tak, aby byl most kvalitní. O to jde především.

Už se po něm dá přejít. Hlavní mostová konstrukce, která spolykala pět set kubíků betonu a 110 tun kovových výztuží, je hotová. Její oblouk překlene vzdálenost skoro čtyřicet metrů a v Třebíči jiné přemostění této konstrukce není.

Při výjimečném zatížení unese až 196 tun, což je úctyhodný parametr silniční stavby, která se v učebnicích stavařiny nazývá „jednopolový předem předepnutý monolitický železobetonový most“.

Dělníci na mostě budou do čtvrtka. Pak to zabalí a oslaví svátky

Zatím chybí izolace a asfalt. Nejsou hotové boční římsy, které budou z bílého betonu, jak si památkáři přáli. Jde o stavbu, která musí nenásilně zapadnout do lokality zapsané v UNESCO. „Na izolace potřebujeme mít jistotu, že bude celý den sucho a nejméně pět stupňů nad nulou. To už necháme na počátek příštího roku,“ podotkl Novák.

Jaký bude nový Podklášterský most

Typ konstrukce: jednopolový předem předepnutý monolitický železobetonový most

Délka: 44 m, od opěry k opěře 38,5

Maximální hodnoty zatížitelnosti: normální 32 t, výhradní 80 t, výjimečná 196 t

Památkáři trvali na jednoduchém vzhledu, připomínkovali barevnost i vzhled lamp nebo schodů na Žerotínově náměstí.

Životnost je projektovaná na 100 let, po deseti letech se počítá s výměnou izolace a asfaltu.

Pracovat se prý bude zhruba do čtvrtka 22. prosince. „Pak to zabalíme a uděláme si svátky. Do té doby chceme ještě stihnout mraky věcí,“ podotkl stavbyvedoucí, na kterém už je po řadě týdnů v zápřahu vidět únava.

Aleš Novák je ze Starče. Na otázku, jestli se ho chlapi v hospodě vyptávají na atrakci číslo jedna v Třebíči, tedy na Podklášterský most, jen mávne rukou: „Do hospody nechodím, vůbec nemám čas ani pomyšlení. Jsem od šesti ráno do osmi večer na stavbě. Přijedu domů, dám si pivo, panáka, pohladím ženu a děti a jdu spát.“

Když už byla zmínka o bočních římsách mostu, jež budou z bílého betonu, mají důležitou funkci: skrýt část inženýrských sítí. Souboj s různými trubkami a kabely, to je teď hlavní náplň práce dělníků do Vánoc.

Právě kvůli požadavkům památkářů, aby byl most „co nejvíce neviditelný“ v kontextu historicky cenné lokality, žádné sítě nebudou nikde trčet.

Nejkritičtější byla práce sedm metrů pod úrovní hladiny řeky

„Mimochodem staré kabely a potrubí, které za socialismu a dál v historii nebyly systematicky mapované, nám v průběhu stavby dělaly problémy. Narazili jsme i na nějakou kamennou stoku, budovanou kdysi dávno pro zámek,“ podotkl stavbyvedoucí Novák.

Týdeník 5plus2

Každý pátek zdarma

5plus2

Čtení o zajímavých lidech, historických událostech, nevšedních akcích z celého Kraje Vysočina.

Dalším důležitým detailem je přechod mezi mostovkou a navazující silnicí. „Když se to udělá špatně, tak při nájezdu auto drncne. Tady nedrncne, bude to kvalitní.“

Pod mostem se teď jak pavouci pohybují kráčející bagry. Srovnávají díky snížené hladině řeky Jihlavy kameny v korytě a březích. V řečišti ještě zůstávají viditelné základy středového pilíře původního mostu, který se boural.

„Je to z kamene a je to tu hodně dlouho. Ten pilíř podpíral ještě předešlý most před tím zbouraným. Zatím to nikomu nevadí, ale zřejmě i torzo odstraníme, bude záležet na dohodě s Povodím Moravy,“ vysvětlil Novák.

Jaké byly nejkritičtější chvilky? „Když jsme pracovali sedm metrů pod hladinou řeky, bylo to v břehu ve výkopu pro stojky mostu. Dopadlo to dobře.“

Most má vydržet sto let, vozovka na něm ale jen deset

Most si chodí pravidelně fotit bývalý třebíčský městský architekt Lubor Herzán. Zpoždění, které na stavbě nastalo, protože se ukázalo, že je nutné změnit projekt, podle něj není nic neobvyklého. „Za deset let si už nikdo nevzpomene, že se místo na podzim zprůjezdnil až na jaře dalšího roku,“ říká.

S tím, jak bude most vypadat, je spokojený. „Ta konstrukce má v sobě lehkost i nosnost. Dobře pohledově zapadne do cenné lokality.“

Je předpoklad, že i tento most vydrží bezmála devadesát let jako ten původní, který se stavěl před válkou?

„Proto ho stavíme, životnost vlastních betonových mostů je navrhována na sto let. Bohužel problém je s dílčími částmi stavby, jako jsou izolace a zejména asfaltový kryt - tady se běžně uvažuje s životností přibližně deset let. Potom se většinou frézuje a znovu pokládá asfalt,“ vysvětlila mluvčí Kraje Vysočina Jitka Svatošová. Kraji most patří, zajistil projekt, vybral firmu a stavbu také platí.





Hlavní zprávy

Recept: jablkovo–ořechový koláč
Recept: jablkovo–ořechový koláč

Zdravá rychlovka pro celou rodinu.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.