Většina studentů, kteří se odvolali po neúspěšných zářijových maturitách, žádala přezkoumat písemné práce z češtiny. (Ilustrační snímek)

Většina studentů, kteří se odvolali po neúspěšných zářijových maturitách, žádala přezkoumat písemné práce z češtiny. (Ilustrační snímek) | foto: Michal Šula, MF DNES

Přezkoumání výsledku maturity žádalo letos na Vysočině 200 studentů

  • 0
Někteří letošní neúspěšní maturanti měli šanci svůj nezdar napravit. I ­po zářijových opravách zažádalo o přezkoumání výsledků v Kraji Vysočina devatenáct ­studentů. Příští maturanty čeká už jiná zkouška dospělosti.

Josef Polák dostal přes prázdniny za úkol doplnit si slovní zásobu a nastudovat literární žánry. Léto měl místo u vody strávit nad knihami, aby stejně jako mnoho dalších studentů, uspěl při opravné maturitní slohové práci.

Polákovi, který si dodělával nástavbu v Moravských Budějovicích v oboru elektrotechnik, chyběl k úspěšnému ukončení jarní maturitní zkoušky jeden bod, a protože chtěl mít střední školu co nejrychleji za sebou, podal si žádost o přezkoumání výsledků, stejně jako dalších 200 studentů v kraji.

"Vadilo mi i to, že jsem vlastně pořádně nevěděl, co jsem udělal špatně. Odůvodnění od hodnotitelů mi připadalo dost stručné," řekl Polák.

Nezávislým hodnotitelům slohových prací z Centra pro přípravu maturit (CERMAT) připadala slovní zásoba budoucího elektrotechnika nedostatečná. Navíc Polák nedodržel vybraný žánr. Se svým odvoláním proto neuspěl.

Slohovou práci si musel napsat minulý měsíc znovu, a přestože prázdniny u vody za čtení nevyměnil, podařilo se mu zkoušku úspěšně zakončit. "Ani nevím, jak bych se měl na sloh připravovat. Snažil jsem se hlavně dodržet žánr. To byla minule moje největší chyba," dodal student.

Ne všichni maturanti měli štěstí jako on. I po zářijových maturitách zažádalo o přezkoumání výsledků v Kraji Vysočina devatenáct studentů. Jedenácti z­ nich se nelíbilo právě hodnocení slohových prací a pěti didaktických testů z českého jazyka.

Z 203 žádostí o přezkoumání výsledků jarních maturit se zhruba 95 procent týkalo právě písemných prací z českého jazyka a literatury. Zbylých 5 procent připadalo na cizí jazyky, zejména angličtinu a němčinu.

Letos to bude jiné

Letošní maturanty čeká mnoho změn. Jedna z nich přinese i více práce pro češtináře, protože slohové práce budou hodnotit oni. "Hlavním důvodem je, že si studenti stěžovali převážně na bodování slohů. Problematické bylo také to, že nemohli znovu nahlédnout do svých opravených prací, protože je měl k dispozici pouze CERMAT," uvedl Miroslav Pech, vedoucí odboru školství Kraje Vysočina.

Další velkou změnou je, že maturanti si již nebudou vybírat těžší či lehčí úroveň zkoušky. Ministerstvo stanovilo pouze jednu. "Ministerstvu jde především o to, aby byla státní maturita precizně vypracovaná a získala tak větší věrohodnost. Vyšší úroveň maturit měla být výzvou pro vysoké školy, mohly si ji stanovit jako podmínku pro přijetí. Ony však na ni vůbec nereagovaly, proto si ji zvolilo jen málo studentů," vyjádřila se učitelka českého jazyka na Gymnáziu Jihlava Marie Némová.