Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Spojka na dálnici je plná nástrah. Upravte ji, volají starostové

  13:35aktualizováno  13:35
Třináct úseků na silnici, která spojuje dálnici D1 přes Velké Meziříčí a Třebíč s trasou E59 u Moravských Budějovic, je podle podnikatelů i starostů nevyhovujících. Sepsali proto memorandum, v němž požadují po kraji nápravu. Jenže té se jen tak nedočkají, máslo na hlavě mají navíc i některé obce.

Kritizovaná nová silnice u Pocoucova na Třebíčsku. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Ta silnice má několik nezapomenutelných míst. Dvě terénní vlnky za Trnavou způsobují posádce vozu při dostatečné rychlosti stejné pocity, jaké mají děti na houpačce.

Úseky, které by se podle memoranda měly upravit

  • obchvat Jaroměřice n. R.
  • úsek Štěpánovice-Výčapy
  • úsek Výčapy-Slavice
  • křižovatka na Petrůvky
  • úsek Slavice-Střítež
  • úsek Střítež-Třebíč
  • obchvat Třebíč, Pocoucov
  • úsek Pocoucov-Trnava
  • úsek Trnava-Rudíkov
  • úsek Rudíkov-Oslavička
  • obchvat Velkého Meziříčí - východ
  • Moravské Budějovice, ulice Jaroměřická
  • Obchvat Moravských Budějovic s dalším napojením na město Jemnice

U Pocoucova to v určitém úhlu pohledu vypadá, že nový úsek za 130 milionů korun se od starého moc neliší, jen se klikatí z druhé strany. A ves stejně neobchází.

U Rudíkova zas místní prožívají emoce hráčů ruské rulety, když odbočují z hlavní do obce. Trefí mě někdo? Netrefí? „Až tak je místo nepřehledné,“ upozorňuje starosta Zdeněk Souček.

Řeč je o silnici, která spojuje dálnici D1 přes Velké Meziříčí a Třebíč s mezinárodní trasou E59 u Moravských Budějovic. I proto po této silnici pendlují kamiony velkých firem.

Jenže ty teď říkají, že jim současný stav nevyhovuje. A společně s vesnicemi a městy ležícími na trase sestavily memorandum, v němž ukázaly na třináct úseků, které je potřeba dát do takového stavu, aby se jezdilo bezpečně, bez časových ztrát či ničení podvozků.

Tyhle výkřiky jsou pro Třebíčáky typické, hodnotí náměstek

„Prvotní impulz vzešel z Okresní hospodářské komory (OHK). Všem nám vadí, že kraj se nám snaží vnutit myšlenku, aby auta z tohoto regionu jezdila na dálnici přes Jihlavu, tedy po silnici přes Okříšky, do níž kraj investuje. Přitom logicky zažitá a nejkratší cesta z Třebíče na D1 je přes Velké Meziříčí,“ zdůvodnil svůj podpis pod memorandem třebíčský místostarosta Pavel Pacal (Pro Třebíč).

„Tuhle rétoriku odmítám. Podepisují si něco, co je z podstaty věci domluva o společném postupu za nějakým cílem. A nás, i když jsme zásadní součástí a chceme přijet, taktně odmítnou. Osobně to beru jako předvolební tah. Uvidíme, v jakém uskupení se jméno Pavel Pacal objeví v letošních krajských volbách,“ podotkl Libor Joukl (ČSSD), náměstek zodpovědný za dopravu.

Zdůraznil přitom, že do zmíněné silnice se za poslední roky nainvestovala miliarda korun.

„Tyhle výkřiky jsou ale pro Třebíčáky typické. Navíc to působí úsměvně v roce, kdy se jim sype z krajského rozpočtu nejvíc peněz z celé Vysočiny,“ neodpustil si narážku náměstek.

Jsme jen české pobočky, můžeme odejít, tvrdí ve firmách

Z významných firem se za memorandum postavili například Jiří Paroulek, šéf Mann+Hummel Nová Ves, nebo Ivo Hospůdka z Huhtamaki Přibyslavice. Oba se shodují: obslužnost jejich rostoucích firem, které dohromady dávají práci skoro 1 800 lidem, je tristní. A nezlepší ji jen plánované vylepšení silnice u Okříšek. Podle nich je nutné zásadně upravit i zmíněnou výpadovku na dálnici a na trasu E59, jež míří k rakouským hranicím.

„Jsme české pobočky, reálně hrozí přesun investic do jiných zemí,“ podotkli oba v den podpisu memoranda.

Pomyslné máslo na hlavě ovšem mají také samotní Třebíčští. Jednou z největších brzd na trase Třebíč -Velké Meziříčí je dosud nezrealizovaný obchvat integrované obce Pocoucov. Město totiž zatím nemá ani koridor, kudy by obkroužení vesnice mohlo vést. Bude v novém územním plánu, ovšem otázkou je, jestli tento zásadní dokument bude letos hotový a schválený.

„V nadsázce se dá říct, že kdyby před čtyřiceti lety řekly strana a vláda - dukovanská jaderná elektrárna bude napojená na dálnici D1, nemuseli jsme dnes silnici II/360 řešit,“ neodpustila si poznámku třebíčská radní Marie Černá (Třebíč můj domov).

Kritizovaná silnice vede z Moravských Budějovic přes Jaroměřice nad Rokytnou, Třebíč a Velké Meziříčí k dálnici D1

Kritizovaná silnice vede z Moravských Budějovic přes Jaroměřice nad Rokytnou, Třebíč a Velké Meziříčí k dálnici D1





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Šéfka kabinetu  premiéra Bohuslava Sobotky Běla Hejná.
Hlasy chce na Vysočině i šéfka kabinetu premiéra

Strany mají sestavené kandidátky do podzimních voleb. Na Vysočině se objevují zajímavá jména. Například Běla Hejná, pravá ruka Bohuslava Sobotky. Kvůli Janu...  celý článek

Josef Stejskal v sedle koně Faiter Royal Bonanza nahání tele při soutěži ve...
Kvůli rodeu kovboj občas přetrpí i odřenou půlku těla

Telata poklidně přecházejí v rohu arény. V tu chvíli vjíždí tři kovbojové na koních a snaží se ze stáda oddělit vybrané kusy. Ve westernovém městečku Šiklův...  celý článek

Takto bylo nutné přepravit v letošní zimě stator na servisní prohlídku z...
Pátý blok Dukovan ovlivní i obchvaty měst. Obří komponenty musí projet

Stát sepisuje seznam silnic, které bude nutné vybudovat kvůli dostavbě jaderné elektrárny v Dukovanech. Figuruje na něm i obchvat Třebíče, pro místní zatím jen...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.