Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Starostové chtějí lepší cestu z jihu Čech na Moravu, stvrdili to podpisy

  12:08aktualizováno  12:08
Starostové čtyřiceti obcí a měst, hejtmani krajů Jihočeského a Vysočiny a mimo jiné i ředitel Jaderné elektrárny Dukovany podepsali memorandum, kterým chtějí podpořit investice do silnice I/23.

Součástí silnice I/23 je i problematická křižovatka u Markvartic. Na ní se stala už řada tragických dopravních nehod. | foto: Tomáš Blažek, 5plus2.cz

„Silnice I/23, která spojuje jižní Moravu, Vysočinu a jižní Čechy, je strategickou komunikací pro naše regiony. Chceme, aby jí stát věnoval podstatně větší pozornost, než tomu dosud bylo.“

Takový vzkaz poslalo Ministerstvu pro místní rozvoj čtyřicet starostů obcí z Vysočiny, dva hejtmani krajů a také čtyři zástupci důležitých organizací - například šéf Jaderné elektrárny Dukovany.

Ti všichni v úterý v třebíčském kulturním domě Pasáž podepsali memorandum na podporu silnice I/23.

„Celkem budeme mít sedmašedesát podpisů. Za těmi, kteří dnes nemohli na podpisovou akci dorazit, ale podpis slíbili, přijedeme a oni nám dokument podepíší,“ řekl třebíčský místostarosta Pavel Pacal, který patří k hlavním iniciátorům memoranda.

Autoři dokument chtějí předat do 8. září na zmíněném ministerstvu - v ten den totiž vyprší lhůta pro podávání připomínek k politice územního rozvoje. To je proces, jehož výsledkem bude mimo jiné mapa klíčových silnic, které by se tím pádem reálně mohly dočkat masivnějších státních investic.

Podle Ministerstva dopravy se však zatím zásadní úpravy „třiadvacítky“ neplánují kvůli jejímu nižšímu dopravnímu zatížení. Silnice je sice důležitá kvůli propojení sídel od Českých Budějovic k Brnu, intenzita dopravy tam ale nepřesahuje čtyři tisíce vozidel za 24 hodin, vyjma úseku Třebíč - Náměšť nad Oslavou.

Směrem na Jindřichův Hradec jezdí podle ministerstva aut ještě méně. „Chceme proto udržet kvalitní údržbu a opravy této komunikace, ovšem bez zásadních úprav trasy, které by neměly ekonomickou návratnost,“ sdělil ČTK mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.

Dodal, že se silnice I/23 teď opravuje za 146 milionů korun a další opravy jsou tu v plánu.

Je to alternativa k D1, tvrdí starostové

Podle autorů memoranda je ale silnice I/23 vhodnou jižní alternativou dálnice D1. „Jednou z navržených variant bylo využití komunikací I/23 a I/34, nicméně v závěrečné fázi ta varianta vypadla,“ řekl Pacal. Podotkl, že přitom jde také o spojnici obou českých jaderných elektráren i obcí a měst na seznamu UNESCO.

Náměstkyně ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová se setkání v Třebíči osobně zúčastnila a řekla, že se dokumentem ministerstvo bude zabývat.

„Rozhodně se memorandu budeme věnovat, je to široké vyjádření zájmů v tom území. Aktivity, které přinesou vyšší zaměstnanost a prosperitu do regionu, jsou pro nás důležité. Budeme to znovu probírat s Ministerstvem dopravy,“ řekla Dostálová.

Ministerstvo pro místní rozvoj by mělo připomínky k aktualizaci celostátní Politiky územního rozvoje projednat do konce roku.

Začátkem roku 2015 by tedy mohlo být jasné, zda třebíčské memorandum uspělo.

„My nepolevíme v aktivitách, na říjen plánujeme k tématu konferenci. Pokud se podaří změnit přístup státu k silnici I/23, věřím, že investice přijdou a i Třebíč konečně uslyší reálný termín zahájení stavby svého obchvatu,“ sdělil Aleš Kratina z dopravního odboru třebíčské radnice.

Podle místostarosty Třebíče Pacala je důležité, že se na potřebě podpory silnice dokázali shodnout zástupci velkého množství obcí. „Jde o hlasy zástupců 60 obcí a tří krajů, to je silný názor jisté části republiky,“ řekl.

Podobný dokument jako memorandum vytvořili před lety starostové obcí na stejné silnici pod vedením Telče.

„Tehdy byly výsledkem naší iniciativy alespoň dílčí opravy této silnice, tak věřím, že i na toto memorandum budou kompetentní lidé slyšet,“ řekl starosta Telče Roman Fabeš. Starostové v memorandu vyjmenovali 25 úseků, které by podle nich měly být na silnici zmodernizované.

Obchvat požadují Třebíč, Vladislav, Stará Říše a Telč. Investici potřebuje i nebezpečná křižovatka Kasárna u Markvartic.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Jednatel firmy EFKO-karton Miroslav Kotík drží v pravé ruce karty s filmovou...
Nový Hurvínek v teniskách už se objevuje i ve společenských hrách

Do kin brzy zamíří nový film o Hurvínkovi. Stopy slavné postavičky míří poslední roky také do Nového Veselí na Žďársku. I tam – třeba na kartách – museli...  celý článek

Na své cestě z Vídně do Prahy se v jihlavské restauraci Na Růžku pravidelně...
Byla neděle a Na Růžku zavonělo dvaadvacet bábovek

Letos na podzim uplyne 50 let od doby, kdy byla v Jihlavě zbourána restaurace Na Růžku, o níž je další díl seriálu Ta naše hospoda.. Podnik z roku 1916...  celý článek

Hasiči v Jihlavě likvidují požár společnosti na výrobu dřeva. Oheň zasáhl halu...
Ranní požár v továrně na zpracování dřeva už hasiči zlikvidovali

Od čtvrté hodiny ranní bojovali hasiči v Jihlavě s požárem, který vypukl v tamní továrně na zpracování dřeva. Plameny zachvátily halu a dopravníky uvnitř...  celý článek

Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran
Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran

Člověk, který vybočuje nejen svým osobitým stylem, ale také svými kritickými názory.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.