(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Staré vozy zmizí z kolejí příští rok, nahradí je repasované a nové

  • 0
Na konci příštího roku by měly po železnici na Vysočině jezdit už jen nové nebo repasované vozy. Na všech regionálních tratích nahradí desítky let staré vagony. Na výstavě o železnici to v Havlíčkově Brodě řekl krajský náměstek pro dopravu Libor Joukl.

"Všechny spoje na regionálních tratích obstarají nové nebo repasované vozy. V každé soupravě bude minimálně jeden nízkopodlažní vagon," uvedl Joukl. Regionálních spojů se na Vysočině vypravuje 33, koncem příštího roku by tu České dráhy měly mít 39 nových nebo modernizovaných souprav.

Už na podzim se po železnici bude prohánět nová souprava RegioShuttle švýcarské firmy Stadler. Bude se jednat o první z celkových 17 nových souprav, jež na Vysočinu České dráhy zakoupí.

"Budou nasazovány postupně, jezdit budou po všech tratích Vysočiny," prozradila ředitelka krajského centra Českých drah na Vysočině Lenka Horáková. "Nabídneme sedmnácti městům, zda je nechtějí využít k reklamě své nebo svých památek," doplnil Joukl.

Vůbec první vyjede letos na podzim na trať mezi Brodem a Žďárem. "Bude to zatím jen zkušební provoz. Proto ji nejdříve nasadíme na dvoukolejnou trať, kdyby se něco stalo, abychom si nezablokovali ostatní dopravu," doplnila Horáková.

Na výstavě se Stadlery vedle historických parních lokomotiv těšily největšímu zájmu, prohlédnout si soupravu přišly stovky lidí. "To je o něčem jiném než dnešní motoráčky. Je tu spousta místa, pohodlné sedačky a krásné nové toalety," pochvalovala si Markéta Jarošová.

V každé soupravě je 76 sedadel, z toho polovina sklopných

"Samozřejmostí vozu je bezbariérovost, klimatizace, WC vybavené uzavřeným systémem i moderní audiovizuální informační systém," popsala mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

Podle Joukla Stadlery splňují představy cestujících převážejících kola nebo kočárky. "V každé soupravě je 76 sedadel, z toho skoro polovina sklopných. Pro převoz kol, kočárků i třeba i mobilních osob je tam spousta místa," pravil.

Jediný problém s novými vozy může být jejich zakoupení s pomocí evropské dotace. Ta totiž Českým drahám přikazuje, že z devadesáti procent se tyto vozy musejí pohybovat po kolejích na Vysočině. "Vnitrokrajské tratě máme v tuto chvíli už jen dvě, a to Havlíčkův Brod - Humpolec a Křižanov - Velké Meziříčí - Studenec," poznamenala Horáková.

Na ostatních budou moci vozy přes hranice kraje jen výjimečně. Jejich použití na trase z Brodu do Pardubic bude muset vykompenzovat vlak stejné kvality vypravený z Pardubic. A třeba z Jihlavy do Brna by nejezdil vůbec, končil by například v Třebíči a na další spoj by museli cestující přestoupit.

"Pro cestující to nebude podstatná změna, příliš se jich to nedotkne. Víc přestupů postihne jenom jednotlivé náhodné cestující. Kdo chce jet mimo kraj, volí obvykle rychlíky," dodala Lenka Horáková.

Budou pokračovat modernizace vozů

Vedle Stadlerů České dráhy budou pokračovat v modernizaci a přestavbě patrových vozů. "Pro přestavbu jsou svým velkým prostorem vhodné, mají dobré podvozky i konstrukci skříně. Jen je potřeba upravit interiéry," konstatoval náměstek Českých drah pro osobní dopravu Antonín Blažek.

Vedle obnovy vozového parku se České dráhy na Vysočině zaměřují i na zlepšení vzhledu nádraží. Včera byly nové odbavovací prostory otevřeny v Chotěboři. Zahájit se letos podařilo velkou rekonstrukci nádražní haly ve Žďáře a v Novém Městě, pokračuje přestavba brodského nádraží.