Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Michal Klíma, MAFRA

Na Vysočině hrozí stávka řidičů, kraj a ICOM válčí o miliony korun

  • 8
Kraj a velká jihlavská dopravní firma ICOM transport se nemohou dohodnout na úhradě ujetých kilometrů v autobusové dopravě na Vysočině. Hrozí proto stávka v autobusové dopravě.

"V loňském roce jsme v autobusové dopravě pro Vysočinu měli prokazatelnou ztrátu 15,5 milionu korun, letos to předběžně bude 24 až 25 milionů," nechal si spočítat generální ředitel firmy ICOM transport Zdeněk Kratochvíl. "Tyto peníze chceme obhájit v pondělí na schůzce s hejtmanem a jeho náměstkem pro dopravu," dodal v pátek Kratochvíl.

Připomněl, že firma může po kraji požadovat ještě i dalších 130 milionů korun jako přiměřený zisk za provozování dopravy. "Zde je ale smířlivý krok z naší strany. Že budeme za současné zhoršené finanční situace v krajském rozpočtu dva roky jezdit bez přiměřeného zisku. Se ztrátou ale dopravu provozovat není možné. To odporuje i silničnímu zákonu," sdělil Kratochvíl.

Řidiči autobusů firmy jsou ve stávkové pohotovosti. Pokud se kraj s firmou nedohodne, hrozí jim, že přijdou o podstatnou část mzdy, i čtyři tisíce korun měsíčně. A ohrožena také budou jejich pracovní místa (více o strhávání mzdy čtěte zde).

Nepřidáme vám, vzkazuje firmě kraj

Za takové nervózní situace svolal v pátek náměstek hejtmana Libor Joukl mimořádnou tiskovou konferenci. Uvedl, že kraj se firmě ICOM nechystá zvýšit doplatek na autobusové spoje. O případném přidání peněz společnosti by podle Joukla mohlo zastupitelstvo kraje rozhodnout po uplynutí vzájemné smlouvy. "Dost dobře si to ale neumím představit," řekl náměstek. Vychází z dodatku smlouvy, který kraj s dopravcem podepsal letos v únoru.

Joukl upozornil například, že ICOM transport má vyšší náklady než většina jiných dopravců, kterých je na Vysočině dvaadvacet. Promítl také třeba informace o odměnách managementu společnosti ICOM transport. "Vycházeli jsme z výročních zpráv dopravce. V roce 2011 například obdrželo sedmnáct členů vedení firmy odměny v souhrnu 77,070 milionu korun," uvedl Joukl.

Vedení ICOM ale takovou rétoriku náměstka pro dopravu odmítá. A naopak upozornilo například na nestandardní postup kraje ve smluvním vztahu.

"Na dodatek smlouvy na rok 2012 jsme od kraje čekali až do poloviny února. Měsíc a půl jsme letos jezdili, aniž bychom na to měli nějaký číselný podklad. Čekali jsme, že kraj dodatek předloží, a uvede výši úhrady za kilometr, kterou jsme navrhovali koncem uplynulého roku," vysvětluje šéf ICOM transport Zdeněk Kratochvíl.

Jenže to se nestalo, kraj dopravci 6. února poslal dodatek smlouvy s finančním omezením. Zjednodušeně řečeno: jezděte podle jízdních řádů, ale maximálně s prokazatelnou ztrátou 83,7 milionu korun. Víc vám neuhradíme, i když porostou ceny nafty, i když se zvýší DPH. To je podnikatelské riziko. "My jsme ale už předtím posílali návrh dodatku na ICOM mailem, odpověď nepřišla žádná," uvedl náměstek hejtmana Joukl.

"My jsme žádný mail předem neobdrželi. Naopak minimálně dvakrát jsem v roce 2011 chtěl schůzku se zástupci kraje a odboru dopravy," reagoval Jan Varhaník z vedení společnosti ICOM transport. On i Kratochvíl považují za nepřijatelné, jaký dodatek smlouvy kraj na ICOM poslal. Dokument byl odeslán 6. února z kraje a na jeho podpis zbývaly jen tři další dny. Protinávrhy navíc nebyly možné.

Zástupce ICOM tedy dodatek podepsal, ale s tím, že si firma nechala udělat právní posudek. Výsledek: "Stanovování finančního limitu ze strany kraje není přípustné," napsal firmě Stanislav Kadečka z Právnické fakulty Masarykovy univerzity.

"Tím, že ICOM podepsal dodatek s částkou, neřídí se už vztah silničním právem, ale obchodním. Limit je možný," říká naopak náměstek hejtmana pro dopravu Joukl.

Pokud se obě strany v pondělí nedohodnou, přijdou brzy ke slovu právníci, soudy a možná i stávka řidičů.