Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na nevyužitou trať do Jemnice by mohl vyrazit speciální výletní vlak

  9:39aktualizováno  9:39
Spolek pro veřejnou dopravu na jihozápadní Moravě skládá vlastní vlak, se kterým chce časem pendlovat mezi Jemnicí a Moravskými Budějovicemi. Před více než dvěma roky na této trati skončila pravidelná doprava. Spolek i město ale chtějí trať zachovat a dát jí nový smysl.

Jemničtí se s pravidelnou železniční dopravou rozloučili na konci roku 2010. Od té doby na trať do Moravských Budějovic vyjede osobní vlak jen sporadicky. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Krajina jak z filmu Páni kluci a stejná atmosféra. To je Jemnicko, zapadlý, ale velmi malebný kout republiky.

Trať 243

Jednokolejná regionální trať z Jemnice do Budějovic se rozjela v roce 1896. O 100 let později byla prohlášena za kulturní památku. O cestující přišla na konci roku 2010. Je dlouhá 21 km a má sedm zastávek.

ČD Cargo po ní vozí železný šrot či dřevo. Sporadicky po ní jezdí výletní vlaky. První víkend v červnu na ni vyrazí parní vlak z Raabsu přes Znojmo.

Co k němu neodmyslitelně patří, je železniční trať číslo 243, po níž donedávna jezdil malý motorák. Jemnice teď dělá všechno pro to, aby trať státní úředníci nezrušili a vrátila se na ni i pravidelná přeprava cestujících. Zatím tam aspoň několikrát do měsíce nákladní vlak ČD Cargo obsluhuje šrotoviště a vozí dřevo.

Aktivní je v regionu i Spolek pro veřejnou dopravu na jihozápadní Moravě, který o zachování tratě usiluje. V depu na moravskobudějovickém nádraží už má schovanou malou motorovou lokomotivu, kterou získal loni na podzim.

A shání další peníze, aby mohl koupit dva vagony od ČD Cargo. Poskládá tak vlastní vláček. Až jej přestaví a sežene potřebná razítka, plánuje v něm v budoucnu vozit v letní sezoně výletníky. Nejlépe mezi Jemnicí a Moravskými Budějovicemi. "Chceme mezi Jemnici a Budějovice vrátit nostalgii na kolejích," řekl člen spolku Martin Kouřil.

Spolek by nejraději jezdil s párou, chybí mu ale peníze

"Úplně nejraději bychom měli vlastní parní lokomotivu. Ale to je velmi drahé, odhaduji to tak na pět milionů korun, což zahrnuje koupi a kompletní opravu. Na to v současnosti nejsou finanční zdroje. Možná by se v dalším plánovacím období mohly nějaké objevit v rámci fondů Evropské unie. Jsme tak rádi za motorovou lokomotivu, jíž se nám podařilo výhodně získat," podotkl Kouřil.

Naznačil, že o jedné parní lokomotivě ví, zatím stojí na pomníku, ale víc prozradit nechtěl s tím, že je to velmi předčasné.

Spolek má naději, že získá sto tisíc korun od města Moravské Budějovice na nákup vagonů od ČD Cargo. Městská rada už částku odsouhlasila, ještě ji musí posvětit zastupitelé na pondělní schůzi.

"Mohlo by to stačit na nákup dvou takzvaných hytláků. To jsou ony známé zelené služební vagony s nástupní plošinkou, obloukovou střechou a vyklenutým okénkem. Jakmile budou naše, přestavíme je na výletní. Z jednoho uděláme otevřený vůz, aby měli cestující kontakt s krajinou. Druhý bude bufetový vůz, půjde v něm koupit párek, pivo a limonádu," přiblížil plány Martin Kouřil.

Malá polská lokomotiva by byla na české železnici unikátem

Zajímavá je i zmíněná malá motorová lokomotiva, kterou už spolek získal. Podle Kouřila je pojízdná, jen je na ní potřeba obnovit revize.

"Je polské výroby, po Česku se pohybuje jen několik kousků. Má spojnicový pohon. To znamená, že kola jsou spojená podobně jako u parní lokomotivy, takže ji trochu připomíná. V minulosti se pohybovala po vlečkách, není určená pro přepravu cestujících," vysvětlil Kouřil.

Když vše půjde dobře, na podzim by spolek rád udělal první zkušební jízdu s vlastní přestavěnou soupravou, možná pak budou i dvě jízdy pro veřejnost.

"Pokud se časem nepodaří jezdit mezi Jemnicí a Budějovicemi, jezdili bychom třeba mezi Budějovicemi a Jaroměřicemi. Jde o to spojit zajímavé výletní cíle," podotkl Kouřil.

Starosta Jemnice Miloslav Nevěčný řekl, že město nadále urguje státní úředníky se svou žádostí o převedení trati na Jemnici. "Trochu nám připadá, že to nechávají usnout. My o to ale usilovat nepřestaneme," upozornil.

Železniční trať číslo 243 mezi Moravskými Budějovicemi a Jemnicí.

Železniční trať číslo 243 mezi Moravskými Budějovicemi a Jemnicí.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Šimon Mareček patří k největším talentům českého orientačního běhu, což...
Zvítězily geny. Orientační běh ochutnával talent z Vysočiny už v kočárku

Studuje sportovní gymnázium v Novém Městě na Moravě, přičemž nejvíc ho baví tělocvik a zeměpis. A není divu. Letos patnáctiletý rodák z Nového Města na Moravě...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Řidička narazila do auta a ujela, pak nadýchala skoro pět promile

Bezmála pět promile alkoholu v dechu měla řidička, která v pátek večer bourala ve Žďáru nad Sázavou. Od drobné nehody ujela, o pár ulic dál však zastavila a z...  celý článek

Nové slámové hřiště ve Žďáře nad Sázavou.
Autor soch z betonu vytvořil atrakci pro děti. Stačilo 60 balíků slámy

Novou atrakci dostaly na konci prázdnin žďárské děti. Novinkou pro tradiční Slavnosti jeřabin je slámové hřiště v parku na Farských humnech. Prolézačky a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.