Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Soutěž na dopravce v Třebíči vyhovovala jediné firmě. A ta teď zdraží

  13:21aktualizováno  13:21
Jihlavský dopravní gigant ICOM transport opět uspěl ve výběrovém řízení na provozovatele městských autobusů v Třebíči. Bude tam jezdit až do roku 2024. Do výběrového řízení se přihlásila pouze jeho dceřiná společnost Trado-MAD. A o vítězi bylo, i přes vyšší cenu a zdražení jízdného, rozhodnuto.

Městská autobusová doprava v Třebíči. | foto: Hana Jakubcová, MF DNES

Předpokládaná hodnota tendru byla 280 milionů korun bez daně. Nakonec se soutěžilo o něco dráž.

Náklady na městskou autobusovou dopravu se v současnosti podle místostarosty Pavla Pacala (Pro Třebíč) pohybují na úrovni 38,6 milionu korun ročně. „V roce 2017 by neměly překročit 41,5 milionu korun,“ řekl Pacal.

Zároveň zdůraznil, jak ho mrzí, že se nepřihlásilo do výběrového řízení víc firem. „Doplňující dotazy k zadávací dokumentaci vznesly tři společnosti: ZDS Psota, Tredos a Trado-MAD. Ve lhůtě pro podání nabídek se však nakonec přihlásila pouze jedna z nich,“ konstatoval.

Proč třeba Tredos nakonec nepodal nabídku? Jednatel této třebíčské dopravní společnosti František Pléha uvedl, že některé podmínky výběrového řízení mu připadaly divné.

Podmínka krytých stání nahrává jediné firmě, zlobí se konkurent

„V zadávací dokumentaci bylo uvedeno, že chtějí mít všechny autobusy pod krytým stáním, což má v Třebíči jediný ICOM. Nelze to rychle vybudovat a nevíme o tom, že by ve městě byl jiný takový objekt pro dvacet autobusů. Na to není v Třebíči prostor. Tím pádem jsme měli dveře zavřené a bylo to vyřešené. Tak jsme do výběrového řízení nešli,“ vysvětlil Pléha.

Jak se změní městská doprava

Firma Trado-MAD nyní obsluhuje deset linek. Pětadvaceti vozidly ročně přepraví 3,5 milionu cestujících.

Od 1. ledna 2017 dojde k řadě změn. Týkají se nejen jízdného. Například začne fungovat informační a prodejní kancelář na Karlově náměstí, přibude prodejní automat na elektronické karty, v autobusech bude wi-fi a možnost USB připojení.

Zadávací dokumentace byla podle něj evidentně postavená pro jednu firmu.

„Myslím, že to není nikde v republice. Copak v Praze mají všechny autobusy pod krytým stáním? I ICOM dříve parkoval venku a nikomu to nevadilo. Až když teď mají krytá stání, objevilo se to v zadávacích podmínkách. Zdá se mi to divné,“ podotkl jednatel Tredosu.

Zvláštní mu připadal i požadavek na vozový park pouze kompletně složený z nízkopodlažních autobusů už od počátku platnosti smlouvy, tedy od 1. ledna 2017.

„Pokud je teď v září nemáte hned po ruce, do ledna - tedy do tří měsíců po podpisu smlouvy - vám je nikdo v současnosti nevyrobí,“ doplnil.

Taktéž Znojemská dopravní společnost Psota nakonec z třebíčského tendru couvla.

„Nijak jsme výběrové řízení nerozporovali. Posílali jsme pouze doplňující dotaz. Na základě odpovědi jsme to odpískali. Nákladově nám to nevycházelo, víc to rozebírat nechci, je to interní věc,“ řekl její ředitel Petr Chadim.

Za vyššími náklady je růst mezd řidičů i novinky v odbavení

Proč je nakonec vysoutěžená cena zakázky vyšší? „Součástí předložené nabídky byl i položkový rozpočet. Z něho jsme vyčetli, že budou navýšené mzdy řidičů,“ vysvětlil třebíčský místostarosta Pacal. Vzhledem k aktuálnímu stavu na trhu práce a k různým hrozbám stávkami to podle něj není překvapivý krok.

Předsedkyně představenstva firmy ICOM transport Kateřina Kratochvílová na vysvětlenou uvedla, že vliv na cenu měl mimo zmiňovaných mezd řidičů zejména nový vozový park. Její firma zajistí od 1. ledna 2017 celkem dvanáct zcela nových autobusů.

„Vznikne i kvalitnější systém odbavení pro cestující, kteří budou moci platit bankovní kartou. Přibude možnost nákupu jízdenek nebo dobití karet prostřednictvím automatu. Budou elektronické informační označníky na vybraných zastávkách,“ řekla Kratochvílová.

Místostarosta Pacal připojil další novinky. „Od začátku roku 2017 musí vítězná firma zřídit informační a prodejní kancelář na Karlově náměstí. Další povinností je například mít vnější informační panely na vozidlech,“ zmínil.

Důležité také bude připravit vozový park na komunikaci se semafory. Městské autobusy pak budou dostávat přednostně zelenou na křižovatkách.

Základní jízdné v Třebíči podraží o dvě koruny na 12 Kč, elektronické vyjde na devět korun. Novinkou bude i jízdné zdarma pro Třebíčany ve věku nad 70 let.





Hlavní zprávy

Jobs Contact
Vývojový konstruktér (25.000 - 40.000 Kč)

Jobs Contact
Kraj Vysočina, Jihomoravský kraj
nabízený plat: 25 000 - 40 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.