Vysoký most

Vysoký most - Boční pohled z jižní strany. Za mostem vystupuje částečně rekultivované těleso skládky, společně s vyústěním kanalizovaného úseku potoka. I přes tato opatření je koryto poseto smetím. | foto: Jan Doubravnickýpro iDNES.cz

Most na skládce stál 8 tisíc zlatých. Oprava vyjde na 8 milionů korun

  • 1
Unikátní most na páchnoucí skládce, který vede odnikud nikam. To je takzvaný Vysoký most, někdy také nazývaný Loupežnický. Kvůli historické stavbě, která stojí nedaleko Velkého Meziříčí, se už několik let vedou soudní spory, jež blokují možnou rekonstrukci. Nikdo totiž most do vlastnictví nechce.

„Čerstvý verdikt odvolacího soudu říká, že most náleží státu. Ten ještě může podat dovolání k Nejvyššímu soudu, má na to lhůtu do 8. března,“ říká velkomeziříčský starosta Radovan Necid.

Až bude verdikt definitivní, bude mít most po letech jasného majitele, který může plánovat, co s ním bude dál. Vlastník také dává větší šanci, že se seženou peníze na jeho opravu. I tak ovšem nebude jednoduché vymyslet rozumné využití, protože stovky tun odpadků v sousedství jen tak nezmizí.

„Chtělo by to aspoň pravidelně vykácet náletové dřeviny, které stavbu ničí nejvíc,“ myslí si Evžen Zámek, jenž patří ke skupině lidí, která si dala název Zachraňte historický Vysoký most. Nadšenci už zjistili, že dokud není jasně stanovený majitel a funguje skládka, těžko se dá s památkou něco dělat.

Most je v místě plném paradoxů. Z jedné strany k němu létají různobarevné PET lahve a mikrotenové sáčky. Z druhé strany se otevírá malebné údolí potoka se starými cestami. A právě na ně by se dal most v budoucnu napojit, vznikla by zajímavá lokalita pro výlety. Bude to ovšem dávat smysl až po rekultivaci skládky.

Stavba sloužila do protektorátu, kvůli nehodám ji auta opustila

„Komunální odpad na ni půjde ukládat do roku 2023, pak už to zákon neumožní. Ale i potom tam lze vozit inertní odpad typu staré cihly a podobně,“ doplnil Necid.

Historická stavba překlenuje údolí Radslavického potoka od roku 1593. Tehdy stavitel Antonín Vlach pro město za částku osm tisíc zlatých postavil jedenáct metrů vysoký kamenný most, což bylo na svou dobu v širokém okolí výjimečné.

„Dnes víme, že ten, kdo se pustí do oprav při respektování požadavků památkové péče, bude muset sehnat okolo osmi milionů korun,“ říká starosta Necid.

Most i přesto, že ho v průběhu staletí poškodilo několik povodní, dobře sloužil až do protektorátu. Byl součástí císařské silnice z Jihlavy do Brna. Doplatil na rozmach automobilové dopravy za první republiky, v ostré zatáčce před ním se stávaly ošklivé nehody. Stavbaři úsek napřímili a postavili o kus dál most nový.