Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zaměstnanec propuštěný z Bosche se u soudu domáhá peněz i výdeje obědů

  9:06aktualizováno  9:06
Soud v Jihlavě řeší spor Miroslava Šebesty s firmou Bosch Diesel, kde pracoval šest let jako vývojový pracovník. Tvrdí, že ho největší zaměstnavatel na Vysočině neoprávněně vyhodil. Před sedmi lety dostal - z ničeho nic, jak říká - výpověď. Od té doby se soudí.

Miroslav Šebesta ze Sedlejova pracoval dříve v jihlavské firmě Bosch Diesel. Měl tam funkci, která by se dala označit za průkopnickou. Jenže dostal výpověď, se kterou se ale nehodlá smířit. A soudí se. | foto: Jaroslav Šnajdr, MAFRA

K zatím poslednímu jednání soudu ale Šebesta bez omluvy nedorazil. Při hlavním líčení vystupovala právní zástupkyně firmy.

A byl předvolán svědek, který v minulosti dělal propuštěnému muži vedoucího.

Jak šel čas v kauze výpovědi

  • Únor 2004: Vztahy na pracovišti, kde dělal Miroslav Šebesta, nebyly ideální. Z pohovoru vyplynulo, že je vytížen přibližně na sto procent. Lepšího kancelářského vybavení a řešení vztahů na pracovišti, které považoval za problematické, se nedočkal.
  • Leden 2006: Miroslav Šebesta dostává v práci výzvu k odstranění neuspokojivých pracovních výsledků, kontrola údajně neshledala zlepšení tohoto stavu.
  • Leden 2007: Miroslav Šebesta dostává výpověď z pracovního poměru pro neuspokojivé pracovní výsledky. S tím se nesmiřuje a dává věc k soudu. Následuje kolečko soudů, jihlavský se přiklání k zaměstnavateli, brněnský odvolací zase na stranu Šebesty. Dodnes ještě není věc u konce.
  • Současnost: 54letý muž hledá práci. Krátkodobě pracoval v Tesku. Skončil však ve zkušební lhůtě, když jiní zaměstnanci měli po letních dovolených.

Letos na jaře uvedl Šebesta pro MF DNES, že ve společnosti pracoval šest let jako konstruktér a vývojový pracovník. "Pak jsem zničehonic dostal výpověď - neoprávněnou," uvedl. O důvodech propuštění se dočtete zde.

Proto se sedm let s firmou Bosch soudí. Po zaměstnavateli požaduje desítky tisíc korun za služby advokáta a ušlou mzdu za oněch sedm let.

Jak uvedla soudkyně Martina Chlupáčková, podle posledního rozsudku z letošního února byla výpověď daná žalobci neplatná. To však ještě může jihlavský soud zvrátit.

Šebesta tvrdil, že měl garantovanou tříletou dobu, po kterou ho Bosch nesměl vyhodit. I tak o práci přišel. Navíc podle něj dnes jeho pozici vykonává někdo jiný, přestože mělo jeho místo podle důvodu výpovědi z organizačních důvodů zaniknout.

Soudkyně chtěla doložit kolektivní smlouvu nebo jiný dokument, v němž stojí, že se garance opravdu týkala i pozice konstruktéra, jíž Šebesta vykonával. Podle tehdejšího vedoucího Šebesty totiž „zaručená práce“ zřejmě zahrnovala pouze dělnické profese, nebyl si tím však jistý.

Případ byl odročený na první polovinu listopadu za účelem doplnění tvrzení a provedení důkazů.

Chce kartu, aby si mohl alespoň dojít pro obědy

Nyní se ale konalo ještě jedno hlavní líčení se stejnými aktéry. Šlo o žalobu na přiznání práva na držení elektronického průkazu, který zaměstnancům firmy Bosch umožňuje vstup do všech prostor společnosti.

Šebestovi byl totiž při ukončení pracovního poměru odebrán, on jej však chce zpět, aby se nemusel při příchodu a odchodu stále hlásit a aby si ve společnosti mohl zajít na oběd.

Miroslav Šebesta doma v Sedlejově.

Miroslav Šebesta doma v Sedlejově.

Soudkyně Chlupáčková však tuto žalobu zamítla s tím, že Šebesta musí svému bývalému zaměstnavateli zaplatit několik tisíc korun za služby právníka. Šebesta se totiž oháněl tím, že každý pracovník kartu vlastní, a proto i on by ji měl mít. A že podle něj neoprávněným odebráním došlo k diskriminaci.

Podle Chlupáčkové však ve společnosti není fyzicky, tudíž uznala obhajobu firmy Bosch, že by se společnost naopak dopustila diskriminace, kdyby kartu Šebestovi vrátila.

Bosch Diesel se Šebestou totiž jednal jako s každým jiným propuštěným zaměstnancem a po ukončení pracovního poměru mu kartu odebral. Šebestovi přitížila rovněž jeho neúčast na hlavním líčení.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Od 149. kilometru se tvořily dlouhé kolony.
Nehody blokovaly D1 ve zúžení na Vysočině, jeden řidič zemřel

Nehody od rána výrazně komplikovaly provoz v opravované části dálnice D1 na Vysočině. Ráno řešili policisté nehodu šesti osobních aut na 149. kilometru ve...  celý článek

(ilustrační snímek)
Na Vysočině se množí krádeže a ničení dopravních značek

Zbytečné bloudění po regionu, ale také například různé nebezpečné dopravní situace. To všechno mají na svědomí zloději a vandalové, kteří v posledních týdnech...  celý článek

Ilustrační snímek
Hrozilo, že most spadne. Nečekaně tak zavřel hlavní tah u Ždírce

Nepříjemné překvapení si Ředitelství silnic a dálnic nachystalo řidičům, kteří pro své cesty využívají hlavní silniční tepnu číslo 34 u Ždírce nad Doubravou....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.