Firma Skanska tuší, že oprava děravých silnic na Vysočině bude dobrý byznys. Nový provoz tvoří čtyři nádrže na poli v susedství podniku Moravské kovárny, dále odlučovače, mostová váha, provozní budova, sklad a vrátnice.
"Stavba má vyřízeny všechny potřebné formality a povolení," řekl ekolog společnosti Skanska Marek Novák. Zemní práce jsou již hotové, nyní se montuje technologie.
Lidé z nedalekých rodinných domků v Hruškových Dvorech však nejsou vůbec nadšeni. "My jsme nechtěli, aby to tady stálo," řekl místní obyvatel Jiří Vobr. "Životní prostředí v Hruškových Dvorech to nezlepší," uvedla předsedkyně osadního výboru Hruškovy dvory Kateřina Dostálová.
Doprava v lokalitě se zvětší - nákladní auta se však domům vyhnou, jejich cesta povede po obchvatu průmyslové zóny na dálniční přivaděč. S tím jsou místní spokojeni. "To by se snad už cesta z Jihlavy na Polnou ve špičce nedala přejít," říkají někteří z nich.
Asfalt pro stovku aut denně
Do jihlavské obalovny má denně přijíždět v průměru 20 nákladních aut, povoleným maximem je přitom až sto aut denně. Takový stav má nastat při špičkovém výkonu obalovny v hlavní sezoně.
Letos by tento výkon podle mluvčího Skansky Leoše Vernera neměl být atakován. "Nákladní auta se budou vyhýbat městu s výjimkou materiálu, který se bude využívat k opravám cest v Jihlavě," uvedl krajský hygienik Jiří Kos.
Hygienici budou obalovnu sledovat nejen kvůli dopravě, ale i kvůli hluku. "Během zkušebního provozu provedou pracovníci autorizované laboratoře kontrolní měření hluku," popsal další hygienik, Karel Smejkal.
Krajský hygienik Jiří Kos připouští, že stavba může mít vliv na psychiku obyvatel, neměla by jim však přivodit žádná zdravotní rizika. "Minimální pachový vjem tam může být. Bude to podobné, jako když se někde opravuje povrch silnice," podotkl Jiří Kos.