Přibližně dvě třetiny sypačů silničářů na Vysočině jezdí přetížených. Některé bude muset krajská správa a údržba silnic ze zimní údržby vyřadit, úpravy zbylých přijdou na miliony.

Přibližně dvě třetiny sypačů silničářů na Vysočině jezdí přetížených. Některé bude muset krajská správa a údržba silnic ze zimní údržby vyřadit, úpravy zbylých přijdou na miliony. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Silničáři na Vysočině musí vyřadit 24 sypačů. S radlicí jsou přetížené

  • 10
Kontrola aut zimní údržby ukázala na velký nepořádek v garážích silničářů na Vysočině. Ti na začátku ledna zvážili 85 sypačů. Šlo jim o to zjistit, jestli vybraná vozidla nepřekračují nejvyšší povolené hmotnosti uvedené v technickém průkazu. Zkouškám vyhovělo pouze pětadvacet vozů.

Problémy u silničářů na Vysočině mají především starší vozy Liaz a Tatra nakoupené v letech 1992 až 2008, ale i některé jiné značky. Pokud nesou radlici, až o 30 procent se přetěžuje přední náprava. V některých případech dojde při naplnění korby posypovým materiálem i k přetížení nápravy zadní (více o problémech sypačů čtěte zde). 

„Čtyřiadvacet sypačů nevyhovuje. Budou staženy ze zimní údržby a poslouží jen na letní provoz,“ informoval po kontrole vozidel krajský náměstek Libor Joukl (ČSSD). Některé z této várky automobilů budou moci sloužit i v zimě jako rezerva, ovšem bez radlice.

Tento problém se týká dvou vozů značky Mercedes Benz 1824, tří vozidel Mercedes Benz Unimog, devíti kusů Škoda 706, devíti liazek a dvou tater.

„U šestatřiceti dalších vozidel musí nastat úprava. Zpravidla spočívá ve výměně pneumatik včetně disků,“ oznámil další čísla Joukl. Silničáři tak budou muset neplánovaně investovat téměř čtyři miliony korun navíc (jaké výrobce navrhuje úpravy, jsme psali zde).

Nová auta si teď kraj nemůže dovolit nakoupit, nemá na ně

V současnosti má krajská správa a údržba silnic k dispozici 151 sypačů. Koupit nové, to si s ohledem na finance a míru odpisů nemůže nyní dovolit. Podle Joukla by šlo přibližně o výdaj 100 milionů korun.

„Cílový stav je mít 138 vozidel, z toho 119 bude vyjíždět na okruhy údržby a 19 bude v rezervě na cestmistrovstvích. Pro zimní sezonu 2017/2018 počítáme s nákupem patnácti nových vozidel,“ řekl.

Kde byla na krajské správě a údržbě silnic chyba? Podle Joukla v minulosti například ve výběrových řízeních. „Zadávací podmínky v letech 2007 a 2008 byly nastaveny špatně. Navíc dodavatel měl být vyřazen, protože je nesplnil,“ uvedl Joukl. Další nedostatek vidí v tom, že selhávala kontrola na správě a údržbě silnic.

„Nerad se ale vracím do minulosti,“ zmínil náměstek hejtmana. Tyto problémy nastaly za předchozích vlád kraje, nebo i v době, kdy ještě Kraj Vysočina neexistoval.