V některých dírách na silnicích Vysočiny by se ztratilo i menší auto. Ilustrační snímek.

V některých dírách na silnicích Vysočiny by se ztratilo i menší auto. Ilustrační snímek. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Cesty na Vysočině jsou plné děr. Až po biatlonu, omlouvají se silničáři

  • 6
Některé silnice na Vysočině jsou tak rozbité, že jsou skoro nesjízdné. Silničáři slibují, že se na zbytek kraje budou soustředit, až dokončí přípravy v biatlonovém Novém Městě na Moravě.

V Havlíčkově Brodě mají na hlavní a nedávno opravené křižovatce díru jako vrata, které tu dali přezdívku "Věčná". Cestou z Třebíče do Jihlavy v úseku od Okříšek do Zašovic zase místy silnici nemají vůbec, protože se prostě ztratila. Zůstaly jen díry. A zdají se být taky věčné.

"Zajímalo by mě, jak to dělají Němci nebo Rakušáci, že u nich při stejných zimách jsou silnice jako z cukru. Ale u nás to prostě nejde. Chcete dojet z Okříšek do Jihlavy po normální silnici? Nemáte to kudy objet. Protože na Heraltice, Opatov, Předín a vlastně na všechny strany je to jako přes kopírák," poznamenal Miroslav Fic z Okříšek.

Starosta Zašovic Pavel Teplan mluví podobně. "Samozřejmě, že každý nadává. Silničáři tu byli možná čtyřikrát, pokusili se to nějak opravit, ale marně. Za chvíli to bylo stejné jako předtím," mávl rukou Teplan.

Jak bude sucho, chlapi k Okříškám zajedou a opraví to

Ředitel Krajské správy a údržby silnic Jan Míka upozornil, že úsek krajské silnice od Okříšek do Zašovic se bude patrně prý už letos kompletně předělávat a rozšiřovat. Má to stát přes 100 milionů korun z dotací.

"My teď máme hlavu plnou biatlonu a Nového Města na Moravě. Němci tam chtějí mít průjezdné silnice, které jinak bývají zavřené. Je to prestižní mezinárodní událost, má jasnou prioritu. Jakmile ovšem bude jen trochu přijatelné, tedy sušší počasí, naši chlapi k Okříškám zajedou a opraví to," slíbil Míka. Na zimní údržbu podle něj zbývá v rozpočtu ještě 40 milionů korun.

Dalším bolavým místem je prý silnice II/602. "Špatné jsou právě ty frekventované tahy, kde se objevují i těžké zemědělské stroje a hlavně kamiony. Po silnici II/602 objíždějí náklaďáky mýtné brány dálnice D1. Tam je to taky rozbité a řešíme to. Další problematickou silnicí je z Jihlavy do Pelhřimova," doplnil Míka.

"Zásadnější opravy se uskuteční po skončení zimní údržby, tedy od dubna, kdy se rozjedou obalovny a bude k mání teplá balená směs," konstatoval.

Jihlava použila už tři tuny studené směsi

A co třicet centimetrů hluboká a metr široká díra na hlavní křižovatce ulic Masarykova - Lidická - Humpolecká v Havlíčkově Brodě, kudy jezdí tisíce aut mezi Jihlavou a Kolínem? Připomeňme, že křižovatka prošla výraznou úpravou na jaře roku 2009.

"Výtluky se v tomto období prostě vyskytují. To je realita. Konkrétně zmíněnou křižovatku si hned nevybavím, ale náš technik tyto věci řeší. I věci, co jsou ještě v záruce, se řeší," reagovala ředitelka jihlavského pracoviště Ředitelství silnic a dálnic Marie Tesařová s tím, že nemá přesnější informace.

Taky v krajském městě bojují šoféři s výmoly na silnicích. Krajští silničáři o uplynulém víkendu opravili díry u Kauflandu. Místní komunikace mají na starosti Služby města Jihlavy (SMJ).

"Výtluky opravujeme průběžně. V zimě na to používáme studenou asfaltovou směs Canader-mix, kterou lze aplikovat do minus 10 stupňů Celsia. Jeden pětadvacetikilogramový pytel stojí 145 korun, zatím jsme za tuto zimní sezonu použili tři tuny. Díra se vymete, dá se do ní tento materiál a silničářskou žehličkou zažehlí," vysvětlil mluvčí SMJ Martin Málek.

,