Na archy papíru a tužky zapomeňte. V 21. století se doprava sčítá pomocí mobilní aplikace v telefonu či tabletu. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Nuda k uzoufání. Vyzkoušeli jsme si, jaké je to být sčítačem dopravy

  • 2
Osobní auto směrem ke kruhovému objezdu, dvě osobní auta od kruháku, dodávka k objezdu, menší nákladní auto opačně, další osobní auto ke kruháku... Čtyři hodiny v kuse ťukat tyto údaje do aplikace v mobilním telefonu či tabletu. Tak vypadá letošní sčítání dopravy. Vyzkoušeli jsme si ho.

Celostátní sčítání dopravy se po celé republice provádí v pravidelných pětiletých intervalech od roku 1959. Pravda, někdy je pětiletka kratší, jindy delší. Jako například nyní. Sčítání dopravy se provádělo naposledy v roce 2010, znovu až letos.

Cíl sčítání dopravy je jednoduchý - zjistit, kolik po které komunikaci jezdí aut. Zjištěné údaje pak poslouží jako základ pro prognózy vývoje zatížení silniční sítě. V praxi třeba pro rozhodování, kde se vyplatí budovat obchvaty, které silnice opravit a modernizovat, jak silniční síť vylepšit, ale třeba i při výpočtech dopadu silniční dopravy na životní prostředí.

Letošní sčítání se od těch minulých liší. Šanci zúčastnit se ho dostal každý. Zakázku pro Ředitelství silnic a dálnic získala firma na výzkum trhu Ipsos. Jednoduše proto, že nabídla nejnižší cenu. A ta účast na projektu nabídla stovkám brigádníků, takzvaným sčítačům. V minulosti měli tuto roli obvykle na starosti silničáři.

Co práce sčítače obnáší, si na vlastní kůži vyzkoušel redaktor iDNES.cz. V první řadě jde o ohromnou nudu. Ale pojďme pěkně postupně.

Aplikace, rezervace, smlouva i hodinové zaškolení

Vše začíná registrací na webových stránkách společnosti Ipsos a vyplněním potřebných údajů. Po několika dnech přijde smlouva, kterou je třeba vytisknout, podepsat a zaslat zpět. Během té doby si brigádník ve webovém systému, kam po registraci dostane přístup, rezervuje jednotlivé směny.

Učinit tak může i v mobilní aplikaci, kterou musí stáhnout a nainstalovat. Ta je nejdůležitější částí celého projektu a v plné míře nahradila v minulosti běžné papírové archy, v nichž sčítači tužkou dělali čárky. Archy už jsou letos jen jako záložní varianta.

Sčítání probíhá od dubna až do konce října. V celé republice k němu bylo vytipováno 6080 míst, která je potřeba dobrovolníky obsadit. Než mohou sčítači vyrazit do terénu, prostřednictvím několika videí absolvují zhruba hodinové školení, které zakončí dva testy. Promítán je záznam z kamery postavené vedle silnice a sčítač má správně určit počet projíždějících vozidel a přiřadit je do kolonek podle typu.

Teprve po úspěšném absolvování testu může sčítač vyrazit na směny. Ty jsou vždy čtyřhodinové a mají přesně určené místo a čas, od kdy do kdy sčítat. Na hlavních silnicích sčítají dopravu až čtyři lidé najednou, na ty menší stačí jeden sčítač.

Jeho úkolem je v předem daný čas se postavit na vybrané místo. Které to je, je vidět už při rezervaci směny. Ohlídá ho i GPS v telefonu, kterou je třeba mít zapnuté.

Rybářskou stoličku a výstražnou vestu? Raději sedíme v autě

A pak se sčítač začne nudit, zvlášť, když je na směně sám. Po celé čtyři hodiny musí zírat střídavě na silnici a na mobil. Na obrazovce kliká na jednotlivé typy vozů, které před ním projely. V jednom směru i ve směru opačném.

Vemte si rybářskou stoličku, výstražnou vestu, pro jistotu deštník, kšiltovku, nabitou power banku a papírový arch s tužkou. A v létě pití. Tak nabádá panáček ve školícím videu. Tou cestou nejdeme. Rezervujeme směny v Havlíčkově Brodě a okolí, kde to dobře známe, a víme, že je možné sedět v zaparkovaném autě. Což samozřejmě také jde a je to mnohem lepší.

Lze tak sčítat vcelku nenápadně a hlavně sedět v teple, bezvětří a schovaní před deštěm. A alespoň si pustit rádio. Nezdá se to, ale ona je čtyřhodinová směna totiž k uzoufání. Člověka to přestane bavit po čtvrt hodině a po půl neví, jak by se zabavil, aniž by musel spouštět oči ze silnice. A to je teprve v jedné osmině. V polovině směny bojuje s usnutím.

Do města jezdí víc aut ráno, špička nastává kolem 15. hodiny

Člověk má spoustu času přemýšlet o všem možném. Třeba o tom, co se sčítáním dopravy zjistí. Že výpadovkou z Havlíčkova Brodu na Vysokou, za kruhovým objezdem v Havířské ulici, projede mezi sedmou a osmou hodinou ráno zhruba dvojnásobný počet osobních aut směrem do města než z města ven. Během dne se ten poměr vyrovnává, až je v 11 hodin takřka totožný.

A koho znalého by napadlo, že za čtyři hodiny tudy projede více než 1200 aut a více než čtvrtinu z nich budou tvořit těžká nákladní auta a kamiony? Nebo že třeba v Bělohradské ulici ve všední den odpoledne projede více aut směrem do centra města než ke Kauflandu? A že největší špička je kolem patnácté hodiny? To za hodinu projede každým směrem hodně přes 300 osobních aut.

Nejpomaleji na směně ubíhá poslední půlhodina. To už člověk neví, jak by si sedl, a tak i dvakrát obejde auto. Neustále kouká na aplikaci, která odpočítává čas do konce směny. Když konečně bliknou samé nuly, počítání se v aplikaci automaticky uzavře a stačí klepnout na tlačítko, které naměřená data odešle ke zpracování.

A je to. Můžeme dělat něco jiného. Zda smysluplnějšího, to záleží na každém zvlášť. Každopádně určitě něco zábavnějšího. A v duchu se můžeme chystat na další směny. Do konce října jich bude ještě několik.