Autobusy Škoda RTO si vysloužily kvůli svému tvaru označení okurka. V...

Autobusy Škoda RTO si vysloužily kvůli svému tvaru označení okurka. V Československu se vyráběly v letech 1958 až 1972. | foto: Jiří Bárta, 5plus2.cz

Z nápadu bývalého ředitele vzešla unikátní sbírka autobusových veteránů

  • 1
Sbírat historická vozidla začal bývalý ředitel žďárské dopravní firmy Zdar. Po letech oprav se může dopravce chlubit ucelenou sbírkou dvanácti veteránů nejen československé výroby. Při zvláštních příležitostech je může obdivovat veřejnost. Ale pozor, do provozu nemůže za volant jen tak někdo.

Žádný z moderních autobusů firmy Zdar nebudí tolik pozornosti jako nablýskaná historická vozidla, která žďárský dopravce opatruje ve své sbírce veteránů. Dohromady už kolekce čítá dvanáct kusů.

„Byl to nápad bývalého generálního ředitele, dnes již zesnulého Richarda Latislava staršího. Chtěl dát dohromady vozový park, který se používal v podnicích ČSAD. Nakonec máme i jiná vozidla, například nákladní Ford AA z dvacátých let,“ popisuje vedoucí servisu firmy Zdar Zbyněk Uhlíř.

Kdo by si nepamatoval legendární „okurku“ neboli Škodu 706 RTO. Tenhle autobus se dělal v několika variantách od verze pro městský provoz až po dálkový autokar. Národní podnik Karosa jej vyráběl i pro export, a proto tyto autobusy svého času brázdily také kubánské nebo egyptské silnice.

Sestava opravených autobusů je ucelená, od Pragy RND až po Karosu ŠL 11. „Na renovaci čeká ještě její jiná varianta ŠD 11, která jezdívala dálkové trasy. Budeme se jí muset ještě hodně věnovat, jak naše možnosti dovolí,“ říká Uhlíř.

V plné parádě mohli zájemci vidět veterány v září při dnu otevřených dveří. Firma autobusy využívá také ke komerčním účelům, letos byly například ozdobou Retrodne ve Svratce nebo Dne Žďáru.

Za volant se však při spanilých jízdách nedostane leckdo. „Máme vytipovaných pár řidičů, kteří s historickými autobusy umí zacházet a kdysi na nich začínali. Bez posilovačů a v současném provozu je to úplně jiné řízení,“ podotýká šéf servisu.

Počet veteránů v kolekci Zdaru není konečný. Přibližně deset dalších vozidel čeká v garážích na generální opravu.