Havarijní plán pro rekonstrukci mostu přes Želivskou přehradu se tvoří měsíce.

Havarijní plán pro rekonstrukci mostu přes Želivskou přehradu se tvoří měsíce. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Oprava mostu přes přehradu se oddaluje, bude k ní potřeba norná stěna

  • 3
To jsou ale průtahy. S rekonstrukcí mostu přes Želivskou přehradu u Lokte se mělo začít už loni, následně se pak termín posunul na letošní jaro. Jenže teď není jisté, zda oprava začne do konce roku.

Pokud by měli stavebníci dodržet veškeré požadavky Povodí Vltavy a ekologických organizací, museli by most i hladinu nádrže při rekonstrukci zastřešit.

„Žádná voda se nesmí dostat z mostu do nádrže,“ tvrdí Stanislav Pohůnek, mostní technik správy a údržby silnic z Benešova. „Most je dnes tak děravý, že jím voda protéká. Ale jakmile z toho bude stavba, nesmí se dolů dostat ani kapka,“ vysvětluje extrémní náročnost oprav.

I proto se zahájení rekonstrukce mostu, který leží na pomezí Středočeského kraje a Vysočiny a slouží pro Ledečsko jako spojnice na dálnici D1, neustále oddaluje. „Jen na havarijním plánu se pracuje už pět měsíců,“ dodal Pohůnek.

I když se to zdá jako utopický nápad, nebylo do zastřešení mostu daleko. Nakonec bude během oprav na hladinu trvale instalována norná stěna. A stavební firma bude muset zabezpečit, aby do vody neodlétaly úlomky při frézování.

Želivská přehrada slouží jako zásobárna pitné vody pro Prahu i části Středočeského kraje a Vysočiny. I z tohoto důvodu jsou přípravy na zahájení oprav tak náročné.

Jenže trvají už roky. A most je v havarijním stavu. Zrezavělá je vnitřní konstrukce, betonem protéká, pilíře jsou popraskané. Nosnost mostu je omezena, přejet přes něj mohou jen vozidla do 12 tun.

„Zhotovitel je vysoutěžený, stavba by ideálně měla začít v létě. Práce jsou plánované na šest měsíců,“ informovala mluvčí Středočeského kraje Helena Frintová. Jenže to má háček. „Zahájit opravu bude možné až po schválení dotace v operačním programu IROP,“ upozornila.

Cesta za prací se výrazně zkomplikuje

Za odložením zahájení bylo také „šachování“ s evropskými dotacemi. Loni měl kraj slíbenou dotaci státní. Jenže nechtěl, aby se práce protáhly do zimy. Dotaci překlopil do programu Evropské unie IROP. I když v něm jsou miliardy, sám IROP dosud neví, jakým klíčem a komu peníze rozdělí.

Pokud se nejistota protáhne, dojde na to, čemu se loni chtěl Středočeský kraj vyhnout, tedy že do oprav zasáhne zima. „Dělat za mrazů závěrečné izolace a betonáže říms nejde. Neexistuje technologie, která by to uměla provést kvalitně, a firma na to ani nedá záruku,“ konstatoval Stanislav Pohůnek.

Rekonstrukce má být podle mluvčí Frintové rozdělená do etap. „Práce budou zahájeny demolicí říms, zábradlí a odstraněním vozovky, poté dojde k náročným postupům, jako jsou fixace nosné konstrukce, repasování ložisek či odbourání mostních závěrů,“ přiblížila první fázi prací za 60 milionů korun.

Po dobu oprav bude most uzavřený. Na to doplatí zejména obyvatelé Ledečska, kteří dojíždějí za prací. „Problémy budou mít lidé dojíždějící do Čechtic a okolí. Trpět budou i ti, kteří byli zvyklí jet autem do Lokte a odsud autobusem do Prahy,“ řekl už dříve ledečský starosta Zdeněk Tůma.

Objížďka povede okolo vodní nádrže. Buď z Ledče na dálniční exit Koberovice, nebo kolem Zruče nad Sázavou do Soutic. „Návrh vést objízdnou trasu po dálnici D1 však ministerstvo dopravy kvůli rekonstrukci úseku mezi Souticemi a Psáři zamítlo,“ pravila Frintová.

A nebyly akceptovány ani další návrhy, které by lidem z Ledečska a Čechticka výrazně usnadnily cestování na druhou stranu přehrady. Jedním bylo například vybudování mostního provizoria.