Hermann Butz je obchodním ředitelem společnosti Bosch Diesel Jihlava od léta...

Hermann Butz je obchodním ředitelem společnosti Bosch Diesel Jihlava od léta 2011. | foto: Archiv firmy

Jihlavský Bosch je venku z krize. Zvýšil tržby a nabral 500 zaměstnanců

  • 0
Téměř čtyři a půl tisíce zaměstnanců největší firmy na Vysočině dostalo díky pozitivním hospodářským výsledkům a zlepšeným tržbám vyšší prémie. Firma také stále usiluje o výstavbu nové mateřské školy v Rantířovské ulici v Jihlavě. Školka by měla mít otevřeno do pozdních hodin.

V žádném jiném závodě koncernu Bosch na světě se nevyrábí více vysokotlakých čerpadel do automobilů typu Common Rail než v Jihlavě.

Jak se daří tuto pozici držet nebo dál rozvíjet? V rozhovoru odpovídali ekonomický ředitel největší vysočinské firmy Hermann Butz a technický šéf Karsten Müller.

Pojďme se nejprve podívat na rok 2013. Jaký byl pro jihlavskou firmu Bosch Diesel?
Hermann Butz: Byl velmi dobrý. Pokud se podíváme na ukazatel obratu, ten se zvýšil oproti předloňskému roku o téměř sedm procent na 19,2 miliardy korun. Počet zaměstnanců jsme mohli opět konsolidovat. Víte, že zejména na konci roku 2012 jsme bojovali s krizí na automobilovém trhu a zkracovali pracovní dobu pomocí různých nástrojů. Také jsme si kladli otázku, jak udržet, i přes klesající počet zakázek, stávající zaměstnanost a stejný počet zaměstnanců. V roce 2013 už ta otázka zněla úplně jinak.

A jak zněla?
Hermann Butz: Jak zvládnout vysoký nárůst zakázek. Z tohoto příkladu vidíte, jak ještě více zesílila volatilita trhů, a tím vzrostly i nároky a požadavky zákazníků, na které musíme umět rychle a flexibilně reagovat.

Co se změnilo?
Hermann Butz: Už jsme si nepokládali otázku, jak zkrátíme pracovní dobu, ale jak se nám podaří včas uspokojit požadavky všech zákazníků a dodávky plnit v požadovaném množství. To znamenalo mimo jiné pracovat týdně na dvacet směn nebo i vyšší úvazek. Zřetelně to za prvé ukazuje, jak volatilní je automobilový trh nejen v Evropě, ale i na celém světě. A za druhé to také naznačuje, jak důležitá je flexibilita zaměstnanců, na které jsme v Jihlavě systematicky pracovali. Přitom nejde jen o to, flexibilně a rychle snižovat kapacity směrem dolů, ale také stejně rychle a flexibilně kapacity navyšovat, což se momentálně děje. Toto je důležitým prvkem naší vize "Závod Jihlava: excelence z Vysočiny".

Jak to nyní vypadá s konty pracovní doby? Zaměstnanci musí mít asi stovky hodin navíc?
Hermann Butz: To ne, v současnosti nemají stovky hodin do plusu. V posledních měsících jsme totiž rozšířili počty zaměstnanců. Na přelomu let 2012/2013 jsme dávali práci zhruba 3 900 lidem, dnes jich je téměř 4 400. Vytvořili jsme za tu dobu pět set nových pracovních míst.

To je významný nárůst...
Hermann Butz: Využívali jsme možnosti, které nám dala česká legislativa s ohledem na agenturní zaměstnance. Ovšem, a to je dobrá zpráva, jsme mohli k 1. červenci z těchto přibližně pěti set agenturních pracovníků nabídnout padesáti lidem zaměstnaneckou smlouvu na dobu určitou. To jsme učinili jednak proto, že jsme chtěli ocenit vynikající pracovní výkony těchto zaměstnanců, a ukazuje to rovněž, že jsme, pokud jde o budoucnost, spíše optimističtí.

Budou podobné kroky v Boschi následovat?
Hermann Butz: Pokud půjde vývoj dobrým směrem, tak si v příštích měsících dovedu představit možnost dalších podpisů smluv na dobu určitou. Ale nutným předpokladem k tomu je nárůst zakázek.

Při poslední cestě Vysočinou byl v Boschi prezident Zeman

Jaká je po ekonomické stránce situace v Boschi v letošním roce?
Hermann Butz: Rok 2013 položil dobrý základ. Vycházíme z toho, že růst z loňska bude i letos pokračovat. Zda to bude opět v rozsahu okolo sedmi procent, to teprve uvidíme. Momentálně se situace vyvíjí optimisticky, ale víme, že po létě výrobci automobilů někdy zrevidují svá čísla, a proto jsme opatrně optimističtí. A jak rok dopadne skutečně, to budeme vědět až na jeho konci, kdy uzavřeme své roční účetní knihy.

Karsten Müller: Na základě dobrých hospodářských výsledků jsme mohli přistoupit k investici v podobě vybudování nové linky na výrobu čerpadel CP4. To je také signál, že zde chceme zachovat zaměstnanost na stabilní výši a tento produkt pro dieselové motory v jihlavském závodě dále etablovat. Již nyní jsme největším závodem skupiny Bosch na celém světě zaměřeným na výrobu čerpadel do automobilů - a díky této investici jsme si pozici ještě více upevnili.

Kde spatřujete ty důvody optimismu? Je to vývoj na trzích v Asii a Americe?
Hermann Butz: Tím klíčovým faktorem je vývoj celosvětového trhu. Nejedná se jen o Asii či Ameriku, ale v letošním roce zřetelně vidíme, že roste také náš odbyt v Evropě. Zvláště trh s dieselovými vozidly se na kontinentu vrací ke své staré dynamice. Tento trh roste, a my s ním, díky moderním technologiím, které zde v Jihlavě vyrábíme. Čerpadlo CP4 je tím nejmodernějším, které je nyní na dieselovém trhu. Stále dochází k nárůstu požadavků zákazníků na eliminaci emisních plynů i nižší spotřebu.

Karsten Müller: Na evropském trhu zaznamenáváme vyšší nárůsty prodeje ve srovnání s konkurenty, to je další faktor pozitivního vývoje hovořící pro nárůst zaměstnanosti zde v Jihlavě.

Na hospodářský výsledek jste navázali odměny zaměstnanců...
Hermann Butz: Ano, to je rozdíl oproti minulosti. Měli jsme tu fixní odměny placené před letní dovolenou a Vánocemi ve výši 60 procent měsíčního platu. Tento rok se díky dobrým ekonomickým ukazatelům vyplatí zaměstnancům namísto fixní prémie nová odměna za podíl na hospodářském úspěchu závodu ve výši dvakrát 85 procent měsíčního platu. Takto tudíž získají naši pracovníci díky nové úpravě - prémii za hospodářský úspěch - o dalšího půl platu navíc, než tomu bylo v minulosti. Hospodářskou úspěšnost tak přenášíme na všechny naše zaměstnance, protože jsou to oni, kteří nás k tomuto dobrému hospodářskému výsledku dovedli.

Zmínil jste, že počet pracujících v Boschi roste. Dostane se třeba v Jihlavě v brzké budoucnosti na hranici pěti tisíc?
Karsten Müller: Naším cílem je udržovat zaměstnanost a také dělat pokroky v produktivitě práce. Počty zaměstnanců by ve střednědobém pohledu měly zůstat stabilní, na dnešní úrovni, a to je velmi dobrá zpráva pro naše stávající kolegy ve firmě. Jsou země, kde je počet pracovníků v rámci skupiny Bosch snižován. Takový vývoj v Jihlavě nemáme, naopak v této oblasti se zaměstnanost za poslední měsíce vyvíjela nanejvýš pozitivně a rostla.

Jak to vypadá s "firemní" školkou, o kterou v Jihlavě usilujete společně s dalšími významnými zaměstnavateli, například Jipocarem? Je to otázka, kterou zde nepokládám poprvé. Město se však rozhodlo pro budování školky v lokalitě Nad Plovárnou a zatím projekt firem v Rantířovské ulici nepodpořilo. Je stavba školky ještě vůbec v běhu?
Hermann Butz: Ano, je. Máme společný projekt s Jipocarem a navrhovaný celkový koncept je výhodný pro všechny zúčastněné strany.

Z jakého důvodu?
Hermann Butz: Nejen proto, že vznikne nová školka ve městě, a to v nové budově. Ale také proto, že chceme přijít s inovativní nabídkou pro rodiče. Dnešní školky jsou zpravidla otevřené od rána do 16 hodin, což není pro současné flexibilní směnné modely zaměstnanců ve výrobě a kancelářích vůbec dostatečné. Jedním z našich cílů je dosažení prodloužené provozní doby školky. Také chceme, aby děti získávaly vztah k technice a učily se hravou formou cizím jazykům. V zahraničí existuje celá řada pěkných a konkrétních příkladů úspěšného fungování modelů takovýchto mateřských škol.

V jaké fázi je projekt teď?
Hermann Butz: Momentálně záleží na rozhodnutí magistrátu. Z dosavadního postoje Jihlavy a z mého pohledu i nedostatečného zájmu a podpory jsem zatím trošku zklamaný. Pokud se dvě firmy rozhodnou investovat vysokou částku v řádu desítek milionů korun, chtějí město začlenit do debat o nové školce a je z toho tak zdlouhavý proces, pak to bohužel ukazuje, jak malý zájem o projekt město má. Očekával bych od něj více iniciativy, nadšení, abychom v Jihlavě mohli najít inovativní řešení pro rodiny s dětmi. Jednoho dne z toho budou mít užitek všichni: rodiče, děti, firmy i město Jihlava.

V čem vidíte ten užitek pro Jihlavu?
Hermann Butz: Když tu bude dobře postaráno o děti, budou tu dobré nabídky zaměstnání pro mladé rodiny, tak si lidé řeknou: "Ta Vysočina není skvělé místo pro život jen díky krásné přírodě, ale i místem, kde lze nalézt pracovní místa s budoucností, dobré životní podmínky a možnosti pro rodiny." Město se má podle mého názoru starat o to, aby se zde dobře cítily mladé rodiny. Jihlava se tak může stát příkladem pro řadu jiných míst v republice, a to příkladem pozitivním. Přáli bychom si více podpory. Školku jako Bosch chceme, projekt školky bychom chtěli uskutečnit.

Kdy?
Hermann Butz: Původně to bylo plánované již v letošním roce. Ale to jsme zamýšleli školku vybudovat ve stávajícím objektu Jipocaru v Rantířovské ulici. Studie nám však ukázaly, že to není vhodné s ohledem na hygienické a zdravotní předpisy. Společně s Jipocarem jsme se proto rozhodli pro kompletní demolici budovy a výstavbu zcela nové školky podle současných standardů jak ve stavebnictví, hygieně, tak i oblasti životního prostředí. Doufáme, že nám město brzy dá zelenou a neutečou další dlouhé týdny či měsíce.

Na podzim se budou konat komunální volby. Možná proto jsou radní váhaví, chtějí nechat třeba rozhodnutí na novém zastupitelstvu.
Hermann Butz: To je možné, ale já si myslím, že takové projekty jako nová mateřská škola by neměly být obětí voleb a zbytečně zdržovány kvůli výsledkům voleb.

Jaké investice chystáte v Boschi?
Karsten Müller: Každoročně jsou v řádu desítek milionů eur a týká se to i letošního roku. Letos jde přibližně o 20 milionů a v příštím roce by ta částka na investice mohla být nejspíš ještě vyšší - na základě dobré poptávky po našich produktech, stejně jako na základě pozice, kterou Jihlava v koncernu Bosch nejen celoevropsky, ale také celosvětově má.

Za loňský rok byl Bosch Diesel jako první firma se sídlem v České republice oceněn mezinárodní cenou TPM. Zaznamenali jste velký úspěch v oblasti komplexní údržby strojů a aktivní týmové spolupráce. Projevuje se tato cena nějak konkrétně?
Karsten Müller: Cena dokládá, že závod v Jihlavě patří v mezinárodním průmyslovém srovnání ke špičce v oboru nejen svými výrobky, ale i procesy a interními postupy. Hlavní zásluhu na tom měli naši zaměstnanci a podniková údržba strojů. Například německé firmy jako Siemens, Salzgitter nebo Volkswagen mají zájem o to, podívat se k nám do Jihlavy, jak realizací tématu TPM naplňujeme naši vizi "Závod Jihlava: excelence z Vysočiny". Ohledně tématu TPM k nám také přijíždějí zástupci významných tuzemských firem. Realizací aktivit TPM děláme zároveň důležitý krok v projektu "Průmysl 4.0" - je to tak zvaná čtvrtá průmyslová revoluce. Podporujeme další užší propojení a komunikaci mezi stroji a zařízeními v našem závodě.

Hermann Butz: Do Jihlavy pojede i předseda představenstva koncernu Bosch, se kterým budeme diskutovat téma "Průmysl 4.0". Budeme s ním ovšem hovořit i o dalších otevřených tématech vedoucích k posílení pozice našeho závodu.