Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bosch čeká úspěšný rok. Vadí mu ale doprava v průmyslové zóně a školka

  7:34aktualizováno  7:34
S množstvím vyrobených čerpadel i jejich kvalitou je šéf největší firmy v kraji Hermann Butz spokojený. Rozčiluje jej špatná dopravní situace v Pávově. Zaměstnanci při odjezdu z práce čekají v dlouhých kolonách. A rovněž větší vstřícnost by uvítal při zakládání firemní školky pro sto dětí v Jihlavě.

Hermann Butz je obchodním ředitelem společnosti Bosch Diesel Jihlava od léta 2011. | foto: Archiv firmy

V největší vysočinské firmě, společnosti Bosch Diesel, jsou s rokem 2014 spokojeni. Výroba čerpadel pro dieselové motory i railů vzrostla, podnik také investuje do nových výrobních linek.

V Jihlavě by Bosch přivítal větší podporu veřejných institucí, pokud jde o vznik plánované mateřské školy s rozšířeným večerním provozem a také v záležitostech dopravy v okolí závodu na Pávově.

„V době, kdy se střídají ranní a odpolední směny v naší firmě i v sousedním Automotive Lighting, vznikají velké zácpy. Zaměstnanci obou firem, kterých tu pracuje celkově okolo 6 500, musí často čekat v kolonách půl hodiny až hodinu,“ řekl obchodní ředitel společnosti Bosch Diesel Hermann Butz.

Hermann Butz (47)

* V jihlavské strojírenské firmě Bosch Diesel nastoupil na pozici jednatele a obchodního ředitele od 1. července 2011.

* Předtím od roku 2009 zastával funkci generálního ředitele regionální společnosti skupiny Bosch pro Turecko.

* Firma Bosch Diesel je největším zaměstnavatelem a také exportérem v Kraji Vysočina.

Zdroj: Firma Bosch Diesel

Jak hodnotí firma Bosch Diesel letošní rok?
Byl dobrý, pokud se podíváme na to, co jsme si naplánovali a jak jsme to splnili. Dodrželi jsme cíle, které se týkaly počtu vyrobených kusů, v některých oblastech produkce jsme je i překonali. To si myslím, že je první důležitá zpráva.

A jaká je ta další?
Oproti roku 2013 jsme se opět zlepšili, což je také dobře a je to důležité. Dokázali jsme naplnit slib, že chceme našim téměř 3 900 kmenovým zaměstnancům garantovat jistá pracovní místa s perspektivou do budoucna. Zlepšili jsme naši konkurenceschopnost i naše postavení v rámci skupiny Bosch, co se týká nákladů. Firma si vedla velmi dobře a to se projevilo také v odměnách zaměstnanců závisejících na výsledcích hospodaření.

Jak si přilepšili zaměstnanci v loňském roce?
Obdrželi navíc 1,7 měsíčního výdělku jako prémii za hospodářské výsledky, což je o půl platu vyšší částka než za dřívější praxe „fixních“ odměn. Tam zaměstnanci dostávali dvakrát ročně 60 procent z platu - před Vánoci a letní dovolenou. Jasně to dokazuje, že se hospodářský úspěch vyplácí a že zaměstnanci naší firmy mohou z tohoto úspěchu mít užitek.

Jak se loni vyvíjel obrat firmy Bosch Diesel?
Také dobře. Napomáhala konjunktura v Evropě, ale také růst trhu s dieselovými motory v Severní Americe a Číně. V Číně se na růstu trhu v náš prospěch projevují také nově zavedené předpisy ohledně emisí aut. To pro jihlavský závod znamenalo vyšší počet vyráběných moderních a životní prostředí šetřících čerpadel pro dieselové motory.

Jak se vyvíjel ukazatel obratu konkrétně?
Obrat se vyvíjel dobře, produktivita práce se zvýšila zhruba o sedm až osm procent. Přesná čísla ohledně růstu obratu a další ekonomické ukazatele budou k dispozici teprve na konci února, respektive počátkem března po provedení účetních uzávěrek. Celkově se ale rok 2014 vyvíjel dobře. A to nejen pro Bosch, ale i pro naše zaměstnance.

Jak to vypadá s investicemi?
V roce 2014 jsme výrazným způsobem investovali do budoucnosti závodu. Pořídili jsme novou bainitickou kalírnu a dvě nové linky na výrobu čerpadel CP4. V pořadí sedmou linku pro výrobu CP4 jsme spustili do provozu a již z ní dodáváme našim zákazníkům. Osmou linku pro výrobu CP4 právě instalujeme a s dodávkami pro zákazníky počítáme počátkem roku 2015.

Je podle vás potřeba v jihlavském Boschi něco zlepšit?
Zlepšovat bychom měli dále své znalosti a dovednosti. Nové produkty vyžadují často také vyšší rychlost reakce na přání zákazníků. S novými subjekty na trhu se zvyšuje i rychlost vývoje, a musíme tak být schopni dodat nová řešení zákazníkům během měsíců, často i během týdnů. Přicházejí také nové technologie spojené s internetem, například Industrie 4.0. Tyto nové technologie trvale změní stávající průmysl, k novým nárokům se budeme rovněž muset postavit čelem, abychom byli i nadále úspěšní.

V čem projekt Industrie 4.0 spočívá?
Přibývají možnosti, které nám poskytuje sféra zpracování dat. Data, jež už ve firmě máme, musíme lépe analyzovat, lépe jim rozumět, abychom mohli plánovat další možnosti rozvoje. Člověk byl odjakživa lovec nebo „sběrač“. Dnes sbíráme extrémní množství dat. Domnívám se, že možnosti, které v datech jsou, jsme dodnes nevyčerpali. Proto ve firmě vznikne skupina, která se bude tématem Industrie 4.0 zabývat. Tuto skupinu budeme postupně ještě rozšiřovat s cílem, aby své služby nabízela i jiným závodům ve skupině Bosch.

Když jsme možnosti vyplývající z dat nevyčerpali, jak na to půjdete v Boschi?
Matematickým vzorcům a algoritmům, které se za tím skrývají, se musíme naučit lépe rozumět. Budeme mimo jiné potřebovat víc lidí s matematickými schopnostmi. S jejich pomocí můžeme pak ještě lépe řídit, co a jak vyrábíme. Také můžeme zavčas rozpoznat, kdy našim produktům případně dochází životnost nebo za jak dlouho se porouchají. Tak mohou jít zavčas do servisu. Můžeme na strojích zavčas rozpoznat, kdy „vypadávají“ určité parametry. Nabízejí se nám tedy možnosti pro extrémní pokroky v tématu kvality a nákladů. Ale nejen tam máme možnosti, jak využívat data. Ta jsou třeba i v jídelnách při optimalizaci nabídky jídel zaměstnancům. Všichni tak mohou mít užitek z využití nových možností.

V jídelnách?
Ano, máme třeba i data o tom, jaké jídlo si dávají zaměstnanci. I to se dá analyzovat a pak můžete připravit optimalizaci. Pokusíme se naši nabídku jídla dále zlepšit. I to je důležité, aby zaměstnanci věděli, že nejde jen o otázku zlepšení produkce, čerpadel, railů, ale i toho, co se zaměstnanců dotýká dnes a denně, například stravování.

Hovořil jste o nových výrobních linkách. Bude se zvyšovat počet zaměstnanců v Boschi v Jihlavě?
Očekáváme stabilní úroveň zaměstnanců. Možné je dílčí zvýšení počtu pracovníků o jednotky procent, které však závisí na ekonomickém vývoji podniku. Vypadá to, že bychom mohli v příštím roce přijmout přibližně 50 až 100 lidí. Už dnes můžeme pozorovat, že trh s dieselovými motory dále roste.

Nabídnete smlouvy na dobu určitou, nebo neurčitou?
Půjde zde o zaměstnání na dobu určitou. Samozřejmě ale platí, že z těchto zaměstnanců na dobu určitou můžeme některé převést do pracovního poměru na dobu neurčitou. Na jedné straně je to pro ně motivace. Na druhé straně my můžeme vyrovnat fluktuaci s ohledem na výkyvy trhu.

Jaký očekáváte rok 2015?
Pokud někde nevypukne nějaký konflikt, tak v něm neočekáváme krizi. Podle aktuálního dnešního vývoje nemusí mít zaměstnanci obavu, že dojde na zkracování pracovní doby nebo propouštění. Na výkyvy na trzích jsme také velmi dobře připraveni.

Jak to vypadá s projektem nové mateřské školy v Rantířovské ulici?
Školka je důležitý projekt. Jsem v Jihlavě zhruba 3,5 roku a jedna z prvních otázek odborů byla, jestli bych takový projekt podpořil stejně jako můj předchůdce. Řekl jsem, že tak učiním. Odstartovali jsme tedy dlouhý proces...

A ten zatím neskončil.
Stavební povolení ještě nebylo vydáno. Přeji si, aby školka, kterou chceme s logistickým partnerem z Jipocaru zřídit, nebyla využívána jen pro politikaření, ale aby město aktivně podporovalo tento projekt. Privátní investoři jsou v tomto případě připraveni financovat sto nových míst v mateřince.

A současný vývoj je jaký?
Zachytil jsem, že radnice nechává zpracovat hlukové studie - proto, že údajně má blízko od té školky vzniknout nové nákupní centrum. To je však vzdálené přibližně kilometr, je u silnice na Pelhřimov. Podle mého názoru by město nemělo hledat možnosti, jak této školce zabránit, ale hledat cestu, jak zvládnout všechny překážky na cestě k její realizaci.

O jakou školku půjde?
Nechceme „obyčejnou“ školku, chceme jít dál a vytvořit inovativní a moderní místa pro předškoláky. Budeme také chtít, aby děti přišly do školy s patřičnými základními znalostmi. Chtěli bychom také delší otvírací dobu, aby naši zaměstnanci při využívání inovativních pracovních modelů věděli, že bude o jejich děti během jejich práce dobře postaráno. Doufám, že nás město podpoří. Do primátora Rudolfa Chloupka vkládáme veliké naděje.

S městem a krajem dlouhodobě řešíte dopravní situaci v průmyslové zóně na Pávově. Tam vznikají při střídání ranní a odpolední směny dlouhé kolony.
Město i kraj by si měly uvědomit, jak významná je tato průmyslová zóna. Máme tady dvě velké firmy - Bosch se 4 200 zaměstnanci a Automotive Lighting se zhruba 2 000 zaměstnanci. A pokud se pak podíváte na to, jaké logistické příjezdy k této průmyslové zóně máte, každý pozná, že jediná příjezdová cesta je příliš málo. Co je pro mě stále větší problém, že zaměstnanci po skončení ranní směny půl hodiny až hodinu čekají a stojí v zácpě, aby vyjeli z průmyslové zóny domů. V tomto potřebujeme podporu města a kraje, aby se situace zlepšila. Chtěli jsme „reaktivovat“ starý sjezd z přivaděče v Pávově, avšak tam jsou „zádrhely“ typu, jaký odstup má být mezi exity. Věřím, že se podaří vyjednat výjimku. Ne pro firmu, ale pro 6 200 zaměstnanců, kteří pracují v průmyslové zóně na Pávově.

Evropa, Česká republika, ale třeba i jihlavský Bosch budou stále starší. Vy už se zabýváte, co s tím.
My v jihlavském Boschi máme v současnosti průměrný věk okolo 44 let, ten je ve srovnání se závody v jiných zemích extrémně vysoký, zejména pokud se podíváme na to, jaké nároky stavíme před naše zaměstnance. Abychom mohli se stejným úspěchem jako dnes produkovat moderní výrobky i v budoucnosti, musíme se intenzivně zabývat programy, jak zajistíme vysoký výkon i s přibývajícím věkem zaměstnanců. Podařilo se nám po dohodě s odbory zavést nový sociální „předdůchodový“ program.

V čem tento firemní „předdůchod“ spočívá?
Zaměstnancům ve výrobě dáme možnost zkrátit jejich pracovní dobu o 50 procent a přitom brát plnou výši výdělku. Zapojit se mohou pracovníci, kteří mají tři roky do dosažení oficiální hranice pro odchod do důchodu. Půjde o jejich rozhodnutí. Nemusí nabídky využít. Je to podle našeho názoru cesta, jak stárnoucím zaměstnancům dát možnost, aby dostáli nárokům ve výrobě, které tu budou, i v předdůchodovém věku.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Šimon Mareček patří k největším talentům českého orientačního běhu, což...
Zvítězily geny. Orientační běh ochutnával talent z Vysočiny už v kočárku

Studuje sportovní gymnázium v Novém Městě na Moravě, přičemž nejvíc ho baví tělocvik a zeměpis. A není divu. Letos patnáctiletý rodák z Nového Města na Moravě...  celý článek

Vedení novoměstské radnice společně s Naděždou Blažíčkovou Horovou odhalilo ve...
Z malíře pokojů se stal profesorem umění. Blažíčka hnal talent i píle

Připomínku svého nejslavnějšího rodáka odhalili ve Slavkovicích. Uznávaný malíř Oldřich Blažíček se ve vesnici, která je místní částí Nového Města na Moravě,...  celý článek

Jednou z hlavních postav Pražského jara 1968 a chystaných reforem socialismu...
Poslali děti pro zásoby a zmizeli ve studiu. Při okupaci pomáhal rozhlas

Před 49 lety začala okupace tehdejšího Československa vojsky Varšavské smlouvy. Do Žďáru nad Sázavou dorazily polské jednotky. Manželé Holoubkovi o dění...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.