Režisér Dan Wlodrczyk (vpravo v brýlích) uděluje pokyny před dalším záběrem.

Režisér Dan Wlodrczyk (vpravo v brýlích) uděluje pokyny před dalším záběrem. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Četnické trampoty jsou víc Agatha Christie, říká o seriálu režisér

  • 0
Po úspěšném seriálu Případy 1. oddělení přijel režisér Dan Wlodarczyk natáčet k Velké Bíteši. "Ať se nestane příhoda, to vždy znamená průšvih," přeje si. Jeho Četnické trampoty se na televizní obrazovky dostanou za rok. Hned po nich se diváci dočkají i nových dílů příběhu pražské mordparty.

Jméno Dan Wlodarczyk si mnozí vybaví v souvislosti s divácky oblíbeným seriálem z kriminálního prostředí Případy 1. oddělení. Režisér nyní natáčí v prostředí bývalého zámečku v Lesním Hlubokém kousek od Velké Bíteše historický krimiseriál, na pomezí Vysočiny a Jižní Moravy.

Točíte Četnické trampoty. Mají souvislost s již známými Četnickými humoreskami?
Četnické humoresky byly úspěšné, tak se hledal způsob, jak navázat na jejich ducha. Ale tím, že to dostal do ruky Petr Bok, který je autorem námětu, tak ten to zasadil do jiného období, dal tomu jiný způsob vyprávění. Četnické humoresky se tuším navíc odehrávají od dvacátých do třicátých let, kdežto trampoty v roce 1919. I styl našeho krimiseriálu má být jiný. Takže vlastně jediná spojitost s humoreskami je ta, že tam je slovo četnické.

Dan Wlodarczyk

  • Scénárista a režisér. Narodil se 11. května 1967 v Českých Budějovicích.
  • Mimo jiné režíroval tyto seriály: Vinaři (2014), Případy I. oddělení (2014), Přešlapy (2009), Kriminálka Anděl (2008), Ulice (2005). Jeho dílem vznikl také televizní pořad Trip (1995) nebo film Od A k A a zase zpět.

Přibližte děj trampot...
Odehrávají se těsně po válce, kdy byla doba brutálnější, podobná jako v letech 1945 a 1946. Lidé byli zdivočelí, měli hlad a byly mezi nimi zbraně. To samé byl nárůst vražd po roce 1989, kdy se u nás struktura trochu rozpadla a někteří si to vykládali tak, že jim projde, když někoho oddělají. V trampotách tím, že ta doba byla syrovější, tak i my to budeme dělat trochu syrovější. Komedie v tom zůstává, ale je jí trošku míň.

Odkud autor námětu čerpal informace?
Petr vychází z dobových materiálů. Poradce z policejního muzea mu přináší dobové historky, které zpracovává, ale je to víc fabulované, dramaticky vyklenuté.

Co už se vám při natáčení přihodilo?
Jsme tu několikátý den, takže se zatím žádná příhoda nestala. A doufám, že se ani žádné příhody nestanou, vždycky to totiž znamená průšvih.

Četnické trampoty je oficiální název?
Je to pracovní název. Je klidně možné, že se ještě změní. Pojmenování Četnické trampoty je tuším podle knížky, ale jestli se to přejmenuje, nevím. Případy 1. oddělení měly také asi osm pracovních názvů, než se to ustálilo. Jmenovalo se to Oddělení vražd, pak bylo jen První oddělení, ale u tohoto názvu a u některých dalších se pak zjistilo, že je má zamluvené jiná televize na nějaký jiný seriál. Ale to je běžná praxe, názvy se u seriálů mění třeba desetkrát.

Fanoušky Případů 1. oddělení jistě zajímá otázka - plánujete jejich pokračování?
To už je naplánované. Kolega režisér Peter Bebjak točí teď jeden díl na podzim a až na jaře skončíme třetí díl Četnických humoresek, tak nastoupí první oddělení. Na jaře ho roztáčím já.

Můžete prozradit konkrétní případy, které diváci uvidí?
Scénáře ještě neznám. Teď jsme ve fázi, kdy se vybírají náměty.

Kdy se vrátí Případy 1. oddělení na obrazovku?
Máme to v plánu tak, že na podzim, konkrétně v září, poběží Četnické trampoty, na kterých nyní pracujeme. První oddělení je naplánováno na leden 2016.

Jak jste byl spokojený se sledovaností Případů 1. oddělení?
Milion a půl diváků, to je pěkné číslo. Byla tam velká sledovanost, divácká spokojenost, mělo to i dobré kritiky, i proto chystáme pokračování. Původně jsme přitom s navázáním nepočítali, mysleli jsme, že se natočí uzavřená série čtrnácti dílů a tím to skončí. To i kvůli tomu, že tam byly velké herecké závazky a všichni už měli rozjednané další projekty. Obliba seriálu všechny mile překvapila, proto se rozhodlo, že se bude pokračovat.

Natáčení Četnických trampot

Co myslíte, že zapříčinilo úspěšnost "případů"?
Hodně to bylo dané autory. Píše je Josef Mareš, který šéfuje mordpartě a je velmi vytížený. A další scenárista je Honza Malinda, ten má rovněž spoustu práce. Oba byli po tom roce vyčerpaní. Ono to zprvu bylo tak, že jsme si řekli, mělo to úspěch, napsali jsme, co jsme chtěli a uzavíráme to. Ale úspěch plodí další děti, takže se oba zmiňovaní odhodlali, že se do toho pustí dál. Na nich to všechno vlastně stojí.

Vy sám jste z této tematiky nebyl vyčerpaný?
Kdyby se to točilo v kuse, tak bych možná byl. Ale když se vám to rozkouskuje do dvaceti natáčecích dílů, protože vždycky točíme dva díly dohromady, tak tu věc spíš řešíte technicky. Tady se díváte na herce, kterému kečupem pomalujete obličej a říkáte si: "Je to věrohodný, není to věrohodný?" To není traumatizující.

Točil se vám některý díl hůře? Slyšela jsem, že v jednom, kde bylo mrtvé dítě, se nakonec materiál musel více prostříhávat...
To točil Peter. Řešila se tam otázka, aby to nebylo až moc drastické.

Takže myslíte i na to, aby si diváci neodnesli trauma.
Tím, že je to celé psané z pohledu kriminalistů, tak tam nikdy nemáte nějakou brutální vraždu, že byste ji viděla, jak probíhá. Protože oni k tomu vždycky přijdou až ex post. Takže brutální tam je, že vidíte korpus, který je třeba zakrvácený. Ale zas tak strašidelné to není. Někde jsme třeba ubírali záběry, abychom diváky neděsili, protože to není horor. A třeba cákání krve někoho vyděsí.

Přibližte myšlenku Případů 1. oddělení.
Je to spíše o technologii vyšetřování. Kriminálka, kde krev je součástí profese, ale není primární ji všude ukazovat. To samé řešíme při Četnických trampotách. První oddělení šlo více po profesních úkonech a po tom, co je člověku neznámé. S nadsázkou bych řekl, že první oddělení je jako román od Arthura Haileyho Kola, kde hlavní drama bylo to, jak to v tom prostředí chodí. A trampoty jsou zase víc Agatha Christie.