Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bosch roste. Díky české šikovnosti a německé preciznosti, říká jeho šéf

  18:38aktualizováno  18:38
Největší firmě na Vysočině se nebývale daří. Bosch Diesel v Jihlavě rapidně zvýšila tržby i zisk, plánuje se další rozšíření výroby, pořízení nových linek i stavba výrobní haly. Přes rok firmu řídí ředitel Ralph Carle. Denně dojíždí z Prahy a i jemu vadí kolony aut ve špičkách u areálu pávovského závodu.

Obchodní ředitel jihlavského podniku Bosch Diesel Ralph Carle. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Zisk téměř na úrovni 600 milionů a tržby dosahující téměř 23 miliard korun. Z růstu budou profitovat i zaměstnanci. Odbory s vedením společnosti dohodly nárůst mezd v následujících dvou letech o více než šest procent.

Firma také během tohoto období navýší platby na penzijní připojištění zaměstnanců o 850 korun měsíčně. Pravidelný příspěvek Bosche na důchod tak bude činit rovné dvě tisícovky.

„Téměř polovina čerpadel pro dieselové motory, jež koncern Bosch vyrábí, pochází v současnosti z Jihlavy. A každé třetí nové dieselové auto, které si lidé ve světě koupí, jedno jaké značky, má čerpadlo od nás z České republiky,“ uvádí obchodní ředitel společnosti Bosch Diesel Ralph Carle.

Jaké vyhlídky má Bosch v Jihlavě pro letošní rok?
Loňský rok byl velmi úspěšný a základy pro tento úspěch jsou patrné i v tomto roce - byť v trochu menší míře, protože lehce oslabují regiony jako Brazílie nebo Čína. Celkově ale budeme i v roce 2016 růst. Obrat se zvyšuje a do Jihlavy přijdou nové produkty i další linky na výrobu čerpadel. Myslím, že Jihlava má velmi dobrou budoucnost a bude to patrné i na vývoji počtu zaměstnanců zde.

Ralph Carle

  • Dvaapadesátiletý manažer je obchodním ředitelem strojírenské firmy Bosch Diesel v Jihlavě. Do této pozice nastoupil 1. května 2015.
  • Dříve působil v rámci koncernu Bosch v Brazílii, Turecku, Španělsku a také doma v Německu.
  • Volný čas rád tráví se svou rodinou.
  • Mezi jeho hobby patří vaření a procházky se psem.

Zmínil jste nové produkty, které přijdou do Jihlavy. O co se jedná a kolik přinesou nových pracovních míst?
Injektor pro vstřikování paliva do válce motoru (CRI – Common Rail Injector) budeme vyrábět v závodě 1 v Humpolecké ulici. Výstavba výrobní linky již začala, zaměstnáme na ní přibližně padesát lidí. Sériovou produkci bychom chtěli odstartovat již v říjnu. Ve stejném závodě pak budeme dělat druhý nový produkt FRL (Fuel Return Line – zpětné vedení paliva). Využijeme k tomu téměř celou halu, což je zhruba plocha 2 500 metrů čtverečních. Nakonec by zde mělo být až osmnáct výrobních linek, start produkce v tomto případě předpokládáme v lednu 2017. Výroba by postupně měla narůstat.

A s tímto druhým výrobkem jsou spojená nová pracovní místa?
Minimálně by mělo jít o 250 pozic, možná i více. Záležet bude na objemu produkce.

Nacházíte na trhu práce nové zaměstnance tak, jak potřebujete?
Ano, ale je to složitější. V Česku je stav plné zaměstnanosti, to není žádné tajemství. Bosch zůstává atraktivní zaměstnavatel, ale pociťujeme, že trvá delší dobu, než najdeme toho správného člověka třeba na obsluhu CNC strojů nebo jiné techniky. Dříve to trvalo přibližně čtyři až šest týdnů, než jsme měli „na palubě“ ty správné, kvalifikované zaměstnance, teď to trvá osm až deset týdnů. Jsme ale schopni tato pracovní místa obsadit.

Na začátku července se má uzavřít starý sjezd a nájezd na dálniční přivaděč v Pávově. Doprava pak pojede téměř bezvýhradně přes malý kruhový objezd v Pávovské ulici. Co vy na to?
Toto téma mě zaměstnává od té doby, co jsem přišel do Jihlavy, tedy od 1. května 2015. Nedávno jsem odtud ze závodu v Pávově vyjel krátce po 14. hodině a měl stejnou zkušenost jako zaměstnanci, kteří odjíždí po ranní směně - tvoří se dlouhé kolony, což lidi samozřejmě rozčiluje. Práci už mají za sebou, chtějí z firmy domů, ale musí ve špičkách půl nebo tři čtvrtě hodiny čekat v kolonách. A netýká se to pouze zaměstnanců firem Bosch či Automotive Lighting, ale i dalších. Debatovali jsme o různých možnostech, jak situaci řešit.

A výsledkem je, že město nechalo ve dvou směrech na tom kruhovém objezdu osadit semafory. Nyní se testují. Jak toto opatření zabírá?
Počítáme s tím, že se ta situace díky semaforům výrazně zlepší.

Ze strany města či hygieniků v minulých měsících zaznívalo, že by si velké firmy Bosch a Automotive Lighting mohly dohodnout posun směn, aby nejelo do nebo z průmyslové zóny naráz tolik lidí. Šlo by to?
Z našeho pohledu to není možné. Museli bychom kompletně změnit plány směn, což nechceme a ani bychom to nedokázali. I proto jsme v diskusích vystupovali s tím, že dopravní problém v jihlavské průmyslové zóně musí být vyřešen jinak. A v tomto momentě situace vypadá velmi pozitivně. Důležité je také doplnit, že město včetně pana primátora velmi spolupracuje a firmy v průmyslové zóně podporuje.

Před rozhovorem jste mi říkal, že jste byli s rodinou na výletě v Drážďanech. Co jste zhruba za ten rok stihl navštívit v Kraji Vysočina?
Na Vysočině jsem toho stihl málo, to musím přiznat. Důvod je ale v tom, že zde nebydlím. S rodinou žijeme v Praze, syn tam chodí do mezinárodní školy, já sem dojíždím. A co se mi tady na Vysočině líbí? Jak se tady k sobě chováme, jak se vzájemně bereme. Neměl jsem v Jihlavě nikdy žádný problém, a to jsem zde i několik týdnů bydlel. Líbilo se mi to, bavilo mě to. Na takovéto „malé město“ jsem vlastně zvyklý z domova v Německu. Jen ten český jazyk... Ale když se pohybujete po Jihlavě, tak se můžete domluvit i německy.

Jak si vede firma Bosch Diesel v Jihlavě

Zisk (+ 50,3 %)

  • 2015 596,2 mil. Kč
  • 2014 396,7 mil. Kč

Tržby (+ 5,8 %)

  • 2015 22,9 mld. Kč
  • 2014 21,7 mld. Kč

Počet zaměstnanců (+ 300 osob)

  • 2016 (leden) okolo 4 300
  • 2015 (leden) okolo 4 000

Zdroj: firma Bosch a obchodní rejstřík

Takže ve volném čase jezdíte na výlety do jiných regionů...
No, výlety podnikám relativně málo. Ve volném čase jsem rád doma, s rodinou, kterou během týdne moc nevidím. Baví mě i vaření. Nebo si vyrazím na vycházku se psem. Víte, nemusím být pořád někde pryč. Ale také nemusím být pořád v Praze. Rád si vyjedu třeba do nějaké vesnice v okolí města, dvě hodiny si se psem uděláme vycházku a to je pro mě osobně nejlepší relaxace, protože během týdne strávím hodně času cestováním v autě mezi Jihlavou a Prahou.

Rozumím, denně z Prahy do Jihlavy a zpátky autem, to vezme minimálně dvě hodiny času.
Ano, a i proto se o víkendech opravdu snažím, aby auto stálo. Díky tomu jsem si třeba všiml, že v lesích máte hodně turistických stezek. To je velký rozdíl oproti Brazílii (dříve tam čtyři roky pracoval - pozn. redakce), kde toto neexistuje.

Tak a teď pojďme k vaření. To vás také baví. Máte už i nějaký oblíbený český recept?
Svíčkovou. U nás se to jídlo nazývá „Sauerbraten“. Dělám ho a ingredience jsem trochu obměnil.

A jak?
Normálně k němu v Německu jíme špecle, ty znáte také. Ale tady si dáváme knedlíky. Když jsem je kupoval poprvé, tak mi sekretářka říkala, že jsem měl pořídit jiné, lepší. Na vaření si v současnosti kupuju už české potraviny, žádný import. Občas mi někdo říká, že kvalita potravin v Česku není dobrá, to ale nemohu potvrdit. Ta kvalita a také nabídka je stejně dobrá jako v Německu. Rozdíl je, když kupujete elektroniku, ta je v Německu levnější.

Češi jsou „přeborníky“ ve sbírání hub. Chodíte taky na houby? Vaříte z nich?
Já je nesbírám. Proč? Protože je dobře neznám a nikdy bych nevěděl, co házím do košíku. Vzpomínám si na mládí, kdy jsme byli u příbuzných ve východním Německu a ti na houby chodí. Tam je tradice velmi podobná jako v České republice. I mentalita lidí, jejich myšlení i uvažování je poměrně podobné. Já osobně houby kupuju.

Jaká je budoucnost Bosche v Jihlavě?
Když se spojí to, co umí Češi - opravdu dobré logické uvažování, schopnost improvizace a technické kompetence - s vypilovanou „plánovací“ mentalitou a precizností Němců, tak z toho nakonec vždy vzejde něco dobrého. Obě kultury, česká a německá, takto „splývají“ a výsledek je tady vidět. Museli byste hodně cestovat, abyste našli tak špičkový a kompetentní závod, jako je ten náš zde v Jihlavě. Jsme opravdu hodně vpředu, a to i v celosvětovém měřítku. A nevytvořili jsme to my Němci v České republice, hlavně se o to zasadili zdejší čeští zaměstnanci. Pokud se bude dařit propojovat obě mentality a kultury i do budoucna, tak to vidím pořád optimisticky.

Je něco, co byste si vy osobně v souvislosti s vaším oborem přál?
Aby se našel třeba ten či onen český vysokoškolák, který bude připravený jít na stáž nebo za prací do Německa. Poznal jsem totiž, že česká povaha je velmi „usedlá“. Velmi neradi opouštíte domov. Ale chápu to. Když jsem měl poprvé jít do Španělska, také jsem musel překonat sama sebe.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
PŘEHLED: Kandidátky do voleb 2017 pro Kraj Vysočina

Podívejte se na kandidáty pro volby do Poslanecké sněmovny, které se uskuteční 20. a 21. října 2017. Postupně budeme přinášet aktualizované volební kandidátky...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Na ubytovně v Humpolci byl zavražděn cizinec, policie už má podezřelého

Na ubytovně v Humpolci se v noci na pondělí stala vražda. Na chodbě byl nalezen pětačtyřicetiletý cizinec bez známek života. Policisté ihned zadrželi...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Řidička narazila do auta a ujela, pak nadýchala skoro pět promile

Bezmála pět promile alkoholu v dechu měla řidička, která v pátek večer bourala ve Žďáru nad Sázavou. Od drobné nehody ujela, o pár ulic dál však zastavila a z...  celý článek

Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran
Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran

Člověk, který vybočuje nejen svým osobitým stylem, ale také svými kritickými názory.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.