„Konkurence je velká, naše firma patří ke špičce, ale není snadné se tam...

„Konkurence je velká, naše firma patří ke špičce, ale není snadné se tam udržet, “ říká jednatel 3 P Lubor Janák. Firma například několikrát vyhrála tuzemskou soutěž o Nejlepší výrobek roku. Letos opět uspěla v oborové soutěži Duhový paprsek v kategorii „Světelná reklama“. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Výrobce reklamních poutačů začínal ve stodole. Teď ho znají i v Japonsku

  • 2
Reklamy společnosti 3 P září po celé Evropě. Firma dodává poutače největší francouzské automobilce, švédskému nábytkářskému řetězci, nasvěcuje vstupy nejznámějším obchodním centrům v Česku. Písmena z její dílny se vyjímají také na O2 areně v Praze.

Je to vlastně nenápadná firma, schovaná v Náměšti v údolí u řeky Oslavy. Stačí ale otevřít vrata první haly a návštěvníkovi je jasné, že i druhá a třetí vrata nabídnou pohled do víc než zajímavé „kuchyně“, ve které se „vaří“ reklamní poutače.

Tady se pracuje s barvami, atraktivními materiály a hlavně pečlivě. Protože na reklamu se musí koukat dobře. Aby zaujala. Přitom začátky společnosti 3 P byly velmi prozaické. „Start byl od nuly a v obyčejné stodole,“ říká jednatel firmy Lubor Janák.

Lubor Janák

  • Narodil se 13. října 1954.
  • Vystudoval Vysoké učení technické v Brně, obor elektro.
  • Pozici jednatele společnosti 3 P zastává od jejích počátků v roce 1993 do současnosti.
  • Je ženatý, má čtyři děti a jednu vnučku.
  • Mezi jeho koníčky patří hudba, divadlo, cestování a sport. „Máme také firemní hokejové družstvo,“ doplnil Janák.

Začínali jste v roce 1993 ve stodole v Jinošově. Jak vás napadlo dělat zrovna světelné reklamy?
S manželkou jsme pracovali v Tesle Brno, po revoluci to byl potápějící se kolos. A shodou různých náhod jsme se dostali k tomuto oboru. Měli jsme zkušenosti s organizací práce ve fabrice, syn ovládal aranžérské práce, dcera je výtvarnice a její manžel zrovna končil fakultu strojní. Všechny zkušenosti se nám hodily včetně velké chuti do práce, a tak jsme se společně pustili do podnikání. Začínali jsme úplně od nuly. Pomohl nám program přes Českou záruční a rozvojovou banku, která byla ochotná ručit za úvěr čtyři miliony korun.

Když si vzpomenete na první velkou reklamu, kterou jste tehdy vyrobili, funguje ještě někde? A jak vychází ve srovnání s tím, co produkujete teď?
Jedna z prvních byla obrovská reklama 13 krát 3,3 metru, na které obří motýl svítil z výšky dvanáctipatrového paneláku na Lesné. Bylo to naše první velké a krásné sousto. Zářila nad Brnem více než deset let. A jiná, podobně velká, dodnes svítí na motorestu u Velké ceny v Brně, takže asi dvacet let. Z našich předešlých aktivit jsme věděli o existenci americké firmy Signtech, se kterou se nám podařilo hned v počátku navázat spolupráci. Stali jsme se jedním z distributorů a výrobců technologie, která pracuje s pružnou reklamní plochou. Jde o vinyl, který se stejně jako blána na bubnu vypíná do hliníkových rámů, a to v téměř neomezených rozměrech. A zrovna reklama z Lesné, o které jsem mluvil, byla touto technologií vyrobena a dělá se to tak dodnes. Ve světě i u nás. Ale změny jsou.

Jaké?
Nejvýraznější posun přišel asi před pěti lety a my se mu museli rychle přizpůsobit. Razantně se tehdy ustoupilo od prosvěcování reklam zářivkami a neony, do hry vstoupily LED diody. A jsou čím dál lepší. Mají vyšší svítivost při menší spotřebě elektřiny, svícení se dá různě programovat a vytváří se zajímavé světelné efekty. Dřív se složitá písmena vysvěcovala neonem, boxy zářivkami. Ale když se někdo výjimečně ještě přihlásí, že by chtěl klasické skleněné trubičky plněné neonem, stále to umíme a vyrobíme. Jinak hliník a pozinkované ocelové konstrukce se na reklamu používají odjakživa. Plasty taky po celou dobu své existence bez náhrady. Samolepicí fólie rovněž, jen se modernizují.

Dodáváte někdy i do vzdálených velkoměst typu New York, které jsou známé obrovským množstvím blikajících budov a ulic?
Ne, a důvod je prostý. Dodávky děláme zpravidla „na klíč“, musí to ekonomicky vycházet. A takové vzdálenosti by se zadavateli nevyplatily, montáž s dopravou by zakázku nesmyslně prodražila. Ale přesto můžeme říci, že naše reklamy září v Japonsku, v Číně či v Jihoafrické republice. Pro švýcarskou firmu, která se zabývá ropnými produkty, jsme dělali subdodávkou sérii reklam a ona je rozvezla a namontovala téměř po celém světě. To je jen jeden z příkladů, jakým způsobem se naše reklamy dostanou do hodně vzdálených míst. Často ani nevíme, kde všude jsou.

Vy umíte vyrábět opravdu obří reklamní poutače. Například ten pro Maribor patřil údajně k největším v Evropě.
Ano, je to naše specializace. Mnoho let vyrábíme pro známý řetězec hobbymarketů i velké reklamní panely. Ten v Mariboru byl ale unikátní tím, že byl ve své době největší instalací tohoto druhu v Evropě, možná je tomu tak dodnes. Šlo o instalaci nesvětelných reklam na dva oboustranné pylony - tedy obří sloupy, které měly rozměr 18 krát 25 metrů. Stále jde o impozantní reklamu, viditelnou z celého Mariboru.

Čím větší plocha, tím větší odpor větru, také povětrnostní vlivy působí. Jak se s tím perete?
Technologie Signtech má téměř neomezenou životnost. Bez obav jsme v prvních letech podnikání dávali našim zákazníkům na tento druh reklamy desetiletou záruku. Dnes je standardem dávat pětiletou záruku na to, že naše výrobky odolají mrazům, vysokým letním teplotám, dešti, větru. Když se reklama správně vyrobí, vydrží roky. Třeba až do přeznačení nebo změny designu, image firmy, strategie a podobně. Chce to velmi kvalitní a trvanlivé materiály.

O které zakázce se dá říct, že byla vaše nejdůležitější?
V roce 2004 jsme uspěli v soutěži o výrobu reklamních poutačů pro největší francouzskou automobilku. To byl pro nás důležitý krok vpřed. Posunulo nás to dál zejména z hlediska prestiže firmy. Přijeli francouzští komisaři, prohlíželi podnik, zkoumali naše výrobní procesy a technologické postupy, hledali na našich produktech „mouchy“, byli opravdu důslední.

Firma 3 P

  • Společnost byla založena v roce 1993. Tehdy měla tři partnery, proto vznikl její název 3 P - světelné reklamy. V současnosti má 80 zaměstnanců.
  • Začátky firmy jsou spjaté s Jinošovem, jenže tamní areál už nedostačoval expanzi, a tak má 3 P nyní závod v Náměšti. Její roční obrat se pohybuje okolo 100 milionů korun.
  • Podnik se zabývá výrobou velkoplošných světelných i nesvětelných reklam, písmen a znaků a výrobků z plexiskla. Dělá také informační a navigační systémy, sloupy, pylony, označení čerpacích stanic nebo obchodních center. Má i originální zakázkovou výrobu.

Jak to dopadlo?
Uspěli jsme a stali se certifikovaným výrobcem jejich reklam, které svítí po celé Evropě. Jinošov nám přestal stačit kapacitně, dostali jsme se do výrazně větších objemů. Proto jsme přemístili výrobu do větších prostor, do areálu v Náměšti nad Oslavou. Začali jsme patřit mezi velké evropské hráče v oboru. Našimi klienty se staly nadnárodní společnosti, mezi nimi například švédský nábytkářský řetězec IKEA, největší holandský pivovar Heineken, který provozuje náš nejznámější brněnský pivovar, telekomunikační společnost 02, která nyní dává jméno bývalé Sazka Aréně v Praze. Dnes jde 65 procent ze stomilionového ročního obratu do zahraničí.

Jaké profese se ve vaší firmě uplatní?
Úspěch firmy spočívá na lidech, to je známá věc, a u nás to platí dvojnásob. Vyrábět reklamu je specifický obor, na žádné škole se neučí. Protože je každá reklama jiná, musí být naši pracovníci šikovní, mnohostranní. Musí to být jednak profesionálové ve svém řemesle, ale až s lety praxe konečně získávají zkušenosti v oboru, kde je tak potřebná kreativita a představivost. Máme tu okolo 80 zaměstnanců v řadě profesí. Obchodníky, techniky, kteří připravují výkresy pro výrobu, grafiky – ti buď navrhnou reklamu, nebo dělají vizualizace pro zákazníka podle dodaných designů. Máme aranžéry, svářeče, specialisty na práci s plexisklem, zámečníky, elektrikáře, pracovníky pro povrchové úpravy, servisní a montážní skupinu. A samozřejmě všechny další profese nezbytné pro podnikání.

Umisťovat velkou světelnou reklamu na dům, to není hračka. Vzpomenete si na nějakou opravdu výjimečnou instalaci?
Velká telekomunikační společnost, která má sídlo v Praze, má reklamu od nás. Obrovské písmeno O má výšku šest metrů. Na budovu byl složitý přístup, proto jsme reklamu rozloženou na části museli vyvézt výtahy na střechu a pak ji horolezci zavěšení na lanech sestavovali a montovali na budovu. Bylo to vysoko, techniku nebylo možné využít. Ale zvládli jsme to. Další profese, kterou potřebujeme dost často, jsou právě horolezci.

To bylo největší písmeno, které jste vyráběli?
Na pražské O2 areně jsou písmena ještě vyšší. Jsou vyrobená z hliníkového korpusu, na kterém je plastové čelo, potažené příslušnou barevnou fólií.

A nejkurióznější zakázka?
To byly ultramoderní pulty do klubu v Brně pro diskžokeje - pro už zmiňovaný velký pivovar - s využitím LED diod, hry světel. Byla to hodně kreativní a zajímavá práce. Právě při takových realizacích se ukáže, jak šikovné lidi firma má.

Jak se vám dařilo před lety v době hospodářské krize?
Díky tomu, že míváme dvou až tříleté projekty, v době krize jsme je dojížděli. Všichni mi říkali, že to na ně těžce dopadá. Ale nás to dohnalo až vloni, kdy jsme objemově sklouzli dolů. Letos už je všechno zase na dobré cestě, pokles se zastavil a zatím se zdá, že se opět vrátíme k objemům minulých let. Jak naše výroba kolísá, občas zjišťujeme, že se lidem až tak moc pracovat nechce, přestože jsou samozřejmě placeni za práci přesčas, včetně toho, že jsou zainteresováni na obratu. Jenže udržet se v čele pelotonu našeho oboru není vůbec snadné, k tomu je třeba, aby spolupracoval celý tým a využil příležitost, i když je toho krátkodobě moc. Ono se nemusí dařit pořád, ale výplaty se vyplácejí i tehdy, když se na ně nevydělá. Možná se některým lidem období krize, kdy se málo pracovalo, líbilo. Ale takový stav by byl pro fabriku neudržitelný.

Reklamním plochám vévodí plasty, kov a LED diody. Sklo a neon ustupují.

Setkáváte se s narážkami, že reklamy vytvářejí světelný smog?
Ten ale nevytváří jen světelná reklama, ale veškeré osvětlení venkovních prostor, ulic. Ale ne, s takovými názory se nesetkáváme. Je-li třeba omezit svítivost nějaké reklamy, umíme svítit decentně, aniž by reklama ztratila „glanc“.

Pocházíte z Brna, ještě tam bydlíte?
Už ne, před třemi lety jsme přesídlili s manželkou do Náměště nad Oslavou. Z Brna teď jezdí každý den syn, který po dokončení studia na vysoké škole pracuje jako manažer obchodu. Dcera výtvarnice se věnuje své tvorbě. Jsme stále rodinná firma, ale už máme na specializované pozice další spolupracovníky. Taky já už nepracuju den co den do jedenácti do večera a o víkendech jako v počátcích, kdy nás bylo jen pár. Soboty a neděle věnuju rodině. Mám rád sport, a tak máme také firemní hokejové družstvo, rádi přispíváme v rámci našich možností na místní sportovní a kulturní akce v Náměšti. Jsem hrdý, že se nám podařilo vytvořit a udržet firmu, která je stabilní a má budoucnost. 3 P si za více jak dvacet let vybudovala pevnou pozici v oboru díky usilovné práci. Nejen nás majitelů, ale i díky některým našim věrným zaměstnancům. I tak jsem ale stále ve střehu, stále mám na mysli, že každý měsíc musí zaměstnanci dostat výplaty. To cítím jako velkou zodpovědnost.