Vysočina patří ke krajům s nejmenší nehodovostí, Havlíčkobrodsko patří dokonce na první místo pomyslného žebříčku. Ilustrační foto

Vysočina patří ke krajům s nejmenší nehodovostí, Havlíčkobrodsko patří dokonce na první místo pomyslného žebříčku. Ilustrační foto | foto: HZS Hradec Králové

Řidiči z Havlíčkobrodska bourají nejméně v zemi

  • 0
Obyvatelé Vysočiny příliš často nebourají. Vyplývá to z pravidelného indexu nehodovosti, který již třetím rokem zveřejňuje ČSOB. Všechny okresy v kraji se drží pod průměrným počtem dopravních nehod, Havlíčkův Brod se dokonce spolu s Domažlicemi drží na prvních příčkách pomyslného žebříčku.

Rozhodující pro výpočet není místo, kde k nehodě dojde, ale okres, v němž má viník nehody s povinným ručením u ČSOB Pojišťovny přihlášené své vozidlo. Konstrukce indexu za leden až srpen 2010 se opírá o statistiky téměř 10 tisíc pojistných událostí.

"Průměrné riziko, že majitel osobního auta zaviní dopravní nehodu, je již několik let takřka stejné. Na každých sto pojištěných aut připadá pět až šest pojistných událostí z povinného ručení," uvedl ředitel odboru řízení produktů neživotního pojištění ČSOB Pojišťovny Jaroslav Král.

Statistika

Index nehodovosti udává počet havarovaných aut v daném okrese na 100 pojištěných.

leden–srpen 2009 / leden–srpen 2010:
Jihlava 5,50 / 4,56
Pelhřimov 6,11 / 3,47
Třebíč 4,07 / 3,20
Žďár nad Sázavou 3,15 / 3,16
Havlíčkův Brod 2,68 / 2,98

(zdroj: ČSOB)

Města v kraji jsou hluboko pod průměrem

Na Vysočině však jsou počty nehod hluboko pod průměrným rizikem. V okrese Havlíčkův Brod připadá na sto pojištěných aut pouze 2,98 nehody, což je oproti Praze, kde jejich počet dosáhl k desítce, opravdu výkon. Ani ostatní okresy na tom nejsou špatně, pohybují se kolem tří. Nejhůře dopadlo krajské město, kde index sahá k hodnotě 4,56.

Oproti loňskému roku se index nehodovosti nejvíce snížil v okrese Pelhřimov, který klesl z 6,11 na 3,47. Podle pelhřimovského dopravního inspektorátu to však nemusí nutně znamenat, že nehod skutečně ubylo.

"Policie skutečně vyjíždí k menšímu počtu nehod. Nemohu ale říci, že jich skutečně ubylo, protože k nehodám, u nichž nevznikne škoda vyšší než 100 tisíc korun, se policie nevolá. Majitelé by si to měli vyřídit mezi sebou. Nehod, kde se škoda pohybuje do této výše, je ale podle mě až 45 procent," uvedl Miroslav Kejval z Dopravního inspektorátu v Pelhřimově.

Okres s menším počtem nehod znamená slevu

Místo, kde klient bydlí, hraje důležitou roli i při sjednávání povinného ručení. Pojišťovny se totiž statistikou nehodovosti řídí. Pokud majitel vozu bydlí ve větším městě, může ho povinné ručení stát o něco víc než klienta z vesnice.

"Klientům z okresů s nižší nehodovostí přiznáváme slevu 10 procent ze základního pojistného. Letos je takových okresů 42, na Vysočině jsou to prakticky všechny. Při určování sazeb však nehraje roli jen počet nehod, ale především jejich finanční objem a další faktory," upozornil mluvčí ČSOB Petr Milata.

Podle další z pojišťoven hraje v nehodovosti roli i velikost města, v němž má majitel vozu trvalé bydliště. "Každoročně vypracujeme na základě informací o nehodovosti od Policie ČR index bezpečnosti České pojišťovny, který ukazuje, jak jsou města bezpečná. Segmentujeme je na města do 30 tisíc obyvatel, nad tuto hranici a hlavní město. Obecně platí fakt, že v menších městech je riziko nehody nižší, proto má takový klient povinné ručení o něco levnější než ten, který žije ve větším městě," vysvětlila mluvčí České pojišťovny Dagmar Koutská.

Při sjednávání povinného ručení však podle ní záleží i na dalších aspektech jako je věk či bonusy klienta.