Křižovatka u jihlavského City Parku. Řidiči jí často projíždějí na červenou. To...

Křižovatka u jihlavského City Parku. Řidiči jí často projíždějí na červenou. To by od přelomu ledna a února měly ohlídat kamery. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

V první sekundě je bezpečnější červenou projet, hájí se řidiči v Jihlavě

  • 375
Někteří řidiči bojují s jihlavskou radnicí kvůli pokutám za jízdu na červenou zachycenou kamerovým systémem na křižovatkách. Tvrdí, že projeli z nouze, že považovali za bezpečnější pod semaforem projet, než dupnout na brzdu. A odborníci jim vesměs dávají za pravdu.

„Já jim těch dva a půl tisíce prostě nedám. Jsem odhodlaný jít až k soudu.“ To říká jeden z řidičů, jehož jízdu na červenou zachytil kamerový systém u jednoho jihlavského semaforu. Magistrát má kamery na křižovatkách u autobusového nádraží a u City Parku. Úředníci tam sledují, jak řidiči respektují semafory. Po těch, kteří udělají chybu, chtějí peníze.

Jenže někteří šoféři následně tvrdí, že na červenou jeli „z nouze“. A to většinou v první sekundě, kdy se rozsvítila. Prý to bylo v té chvíli bezpečnější a brzděním by riskovali srážku s vozem za nimi.

Jak to tedy je s první sekundou po rozsvícení červené? Zákon jasně stanovuje, že na žlutý signál je řidič povinen zastavit.

„Z bezpečnostního hlediska jsou však dovoleny výjimky. Kamerové systémy navržené právě na zachycení vozidel při jízdě na červenou jsou spolehlivé, avšak nejsou zcela vypovídající. Zachytí vozidlo jedoucí na červený signál, ale nedokážou vyhodnotit okolnosti,“ uvedl Jan Novák z brněnského Centra dopravního výzkumu.

Když kvůli bezpečnosti nestihne zastavit, má být bez pokuty

Domnívá se, že pokud řidič skutečně nemůže z bezpečnostních důvodů zastavit, tak by neměl být pokutován. „Na fotografii však zachycen bude. V tomto případě je nutné vzniklou situaci odůvodnit,“ dodal.

Jinými slovy, podle zákona i vyhlášky je řidič povinen na červenou zastavit. Ten samý zákon a vyhláška také definují žluté světlo jako povinnost zabrzdit. Je-li však auto při rozsvícené žluté již tak blízko, že by řidič nemohl vozidlo bezpečně zastavit, smí pokračovat v jízdě.

„Jelikož zákon i vyhláška umožňují z bezpečnostního hlediska projetí vozidla na žlutý signál, tak je pravděpodobné, že nízké procento vozidel bude zachyceno na kamerách v době červeného signálu. Tedy pouze v prvních sekundách,“ dodal Jan Novák.

Řidiči se mohou přijít podívat na úřad na záznam

Šéf odboru dopravy na jihlavské radnici Ján Tinka potvrzuje, že jeho podřízení posílají výzvy k zaplacení šoférům, kteří přejeli „stopčáru“ a na semaforu byla právě červená. „Určitě ale také posuzujeme, jestli v té chvíli mohl, nebo nemohl bezpečně zastavit,“ uvedl Tinka.

Upozorňuje však, že žlutá je obecně signálem k zastavení a ne k přidání plynu. „Lidé hledají všelijaké cesty, aby nemuseli zaplatit. Kdo chce, má právo přijít k nám a podívat se na záznam. Podle toho uzná, jestli se bude bránit, nebo ne,“ dodal Tinka.

Stěžoval si například řidič dálkového autobusu, který jel na červenou po Jiráskově ulici. Protestoval, že tam žlutá svítila příliš krátce. Dostalo se mu odpovědi, že svítila dostatečně dlouho.

Vozy MHD jezdí na červenou běžně, aby se nezranili cestující

Na světelnou signalizaci se specializuje firma Patriot s jednatelem Ondřejem Hájkem. Během dlouholeté praxe si ověřil, že některé prohřešky na křižovatkách nemusejí být tak jednoznačné, jak vypadají.

„A to ani v případě, že toto je zachyceno záznamovým zařízením. Je totiž nezbytné posoudit i ostatní okolnosti, než je snímek vozidla za ‚stopčárou“ v prvním vteřině signálu Stůj,“ upozornil Ondřej Hájek.

10. června 2016

Za typický příklad považuje možnosti zastavení vozů městské hromadné dopravy. Dokonce ani při dodržování předpisů nemohou zastavit jejich řidiči z padesátikilometrové rychlosti během tří sekund, protože by mohli způsobit zranění cestujících.

„Zcela běžně projíždějí v intervalu 1,5 sekundy po začátku signálu Stůj, a přitom by to nemělo být považováno za přestupek,“ dodal jednatel firmy Patriot. U tramvají je to ještě déle.

Podle ministerstva dopravy je vše jasné. „Pokud vjede řidič do křižovatky na červenou, může být samozřejmě pokutován i ve zmíněné první sekundě. Výjimkou je pouze případ, je-li vozidlo při rozsvícení tohoto signálu již tak blízko, že by řidič nemohl bezpečně zastavit. Pak smí pokračovat v jízdě. Případné dokazování, zda se jednalo právě o tento případ, by se následně muselo řešit individuálně,“ uvedl mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.

Za jízdu na červenou může padnout pokuta v rozmezí 2 500 až 5 000 korun.