Havlíčkobrodští silničáři opravují silnici u Okrouhlic na Vysočině.

Havlíčkobrodští silničáři opravují silnici u Okrouhlic na Vysočině. | foto: MF DNES

Řidiči u Okrouhlic by nemuseli „skákat“ do lesa, serpentiny z cesty zmizí

  • 1
Řidičům jedoucím z Havlíčkova Brodu na Světlou nad Sázavou ubude na cestě jedna starost. Kraj se totiž rozhodl narovnat serpentiny mezi Okrouhlicí a Dolním Chlístovem. A uleví si i obyvatelé Dolního Chlístova, protože nová silnice by už neměla vést mezi domy.

Nová silnice by měla být dlouhá necelé dva kilometry. Ze stávající trasy odbočí mezi Horním a Dolním Chlístovem, u serpentin směrem na Okrouhlici se vrátí zpět.

Budování přeložené trasy přijde na desítky milionů korun. Kraj o ně bude žádat z evropských operačních programů. "Jsme moc rádi, že se konečně zbavíme nepříjemných zatáček a že doprava nebude proudit mezi domy," spokojeně konstatoval starosta Okrouhlice, pod níž Chlístov spadá, Vladimír Šimek.

"U Okrouhlice je dlouhá rovina podél kolejí a najednou ostrá zatáčka. Řidiči nám tu skáčou do lesa a diví se, co tam serpentiny dělají," popsal.

Zatáčky dělají problémy v zimě

Nebezpečný je úsek i podle krajského náměstka pro oblast dopravy Libora Joukla. Problémy se tu tvoří zejména v zimě. Na sněhu v ostrých zatáčkách často uvíznou nákladní, ale i osobní auta. "V zimě je to hodně nehodový úsek," prohlásil.

Prudké zatáčky z rovného úseku silnice číslo 150 mezi Dolním Chlístovem a Okrouhlicí zmizí.

Kraj se do stavby nové silnice chce pustit i přes to, že tomu není tak dávno, kdy nechal celou trasu z Havlíčkova Brodu do Okrouhlice nově vyspravit - v celém úseku leží asi tři roky starý asfaltový povrch.

"S přípravami na vybudování přeložky se muselo začít až po provedení rekonstrukce. Určitě bychom neplánovali položení nového koberce, když bychom věděli, že za pár let se tudy stejně jezdit nebude," konstatoval Joukl.

Nový koberec mnoho nepomohl

O narovnání serpentin a obkroužení Dolního Chlístova se hovoří už roky. Dlouhou dobu přípravy stály na problematickém vykupování potřebných pozemků. S některými majiteli se kraj dohodl až po mnohých jednáních.

Podle okrouhlického starosty Vladimíra Šimka poslední rekonstrukce sice motoristům pomohla, ale bezpečnost nikterak nezlepšila. "Je to jen nový povrch. Podklad zůstal starý, podmáčený, silnice je stejně úzká a pro obyvatele Dolního Chlístova stejně nebezpečná. Na mnoha místech nový koberec popraskal a do dvou let by bylo stejně potřeba nový," vysvětluje.

Kdy by se po novém úseku mohlo jezdit, zatím není zcela jasné. "Záležet bude na úspěšnosti při žádosti o dotace a na případných odvoláních neúspěšných firem. Pokud bychom začali stavět hned z kraje příštího roku, mohli bychom do jeho konce všechno stihnout," prohlásil Libor Joukl.

Obyvatelé Dolního Chlístova by s takovým průběhem byli nadmíru spokojeni. "Jenže odklon dopravy z obce by uvítali i obyvatelé Horního Chlístova. A tam je to asi nemožné," konstatoval Vladimír Šimek.

"Do budoucna i to zvažujeme. To by ale znamenalo mnohem vyšší náklady," dodal Joukl.

Silnice spojující Brod se Světlou patří mezi páteřní krajské komunikace. Proudí po ní veškerá doprava z Brodu západním směrem podél Sázavy. Jeden čas byla tato silnice dokonce zařazena mezi komunikacemi první třídy.