Každý měsíc přistihnou revizoři v Jihlavě přibližně tři stovky lidí bez platného lístku či předplaceného kuponu.

Každý měsíc přistihnou revizoři v Jihlavě přibližně tři stovky lidí bez platného lístku či předplaceného kuponu. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Revizoři v Jihlavě bojují s tisícovkami černých pasažérů

  • 2
V autobusech či trolejbusech Dopravního podniku města Jihlavy se pohybuje sedm kontrolorů jízdenek. Každý měsíc přistihnou přibližně tři stovky lidí bez platného lístku či předplaceného kuponu. Dluhy vymáhá exekutorská firma.

Otálet se zaplacením pokuty za jízdu načerno se v Jihlavě nevyplácí. Podle ekonomického náměstka místního dopravního podniku Františka Koumara může dojít až k tomu, že hříšník bez jízdenky musí zaplatit místo pokuty ve výši 700 korun nakonec i 17 až 18 tisíc korun. A to vše za pořádného "kolotoče". Věc se totiž pak řeší za účasti soudu a exekutora.

"Přitom pokud ten člověk zareaguje hned, neplatí žádné zvýšené náklady. Pouze úroky a zákonný poplatek. Tím se může jízdy načerno zbavit za poměrně nízkou cenu. Pokud ale nereaguje, nechá proběhnout platební rozkaz a věc přejde na exekuci, náklady se významně zvyšují," doplnil Koumar.

Mluvíme tu o situaci, kdy člověk nezaplatí pokutu na místě (700 korun), ani do patnácti dnů (800 korun) na dopravním podniku nebo na jeho účet.

Za loňský rok jelo v Jihlavě na černo asi 3 500 lidí. Měsíčně jde zhruba o tři stovky cestujících. Toto číslo se podle vedoucí přepravní kontroly DPMJ Gabriely Šťastné meziročně příliš nemění. A není závislé od ročního období. V zimě sice využívá více lidí dopravu, ale v létě zase prý jezdí bez jízdenky cizinci a lidé na návštěvách.

Dluhy si kupují vymahači

Vymahače dluhů Dopravní podnik města Jihlavy využívá tři roky. "Když jsme vymáhali dlužné jízdné svými silami, dostali jsme peníze zpět jen z velmi nízkého procenta případů," říká Koumar s tím, že úspěšnost byla asi pětadvacetiprocentní.

Lidé upomínky dopravního podniku tehdy často házeli do koše. "K dopisům od advokáta se přece jen staví 'vstřícněji'," podotýká František Koumar.

Doba, kdy při vymáhání pohledávek neexistovala exekuce, byla podle něj zoufalá.

Ale ani řešení přes exekutory není všemocné. "Ještě před rokem a půl jsme pohledávky za černými pasažéry prodávali za sto procent hodnoty. Ta však v současnosti výrazně klesla. Firmám se to vymáhání dluhů již tolik nevyplatí, a tudíž i my na tom tratíme," upřesnil Koumar.

Tento trend může podle něj pro Dopravní podnik znamenat jisté ztráty, jež pak "zaplatí" spořádaní občané.

"Náklady na městskou hromadnou dopravu musí někdo zaplatit. Když ne dlužník, budeme to my ostatní tím, že se zvýší jízdné nebo daně. Prokazatelnou ztrátu z provozování městské hromadné dopravy totiž uhradí město Jihlava jako objednatel dopravy," řekl Koumar.