Nádraží v Třebíči městě funguje od 3. června 1886. V posledních měsících jím denně prošlo na vlak čtyři tisíce cestujících. | foto: ČTK

Nádraží se změní k nepoznání. A cesta do Brna zrychlí o desítky minut

  • 4
Jít se podívat na bagry místo vlaků. To je v současnosti velmi častý důvod vycházek Třebíčanů k místnímu nádraží. Tak „rozbombardované“ totiž nebylo od konce 19. století, kdy je mocnářství nechalo postavit. Na třebíčském nádraží po rekonstrukci trati na Brno nezůstane kámen na kameni.

Místy už chybí koleje i pražce, do nekonečna se táhnou „štrúdly“ štěrku. Již začala revitalizace trati 240 od Zastávky u Brna po Krahulov. Práce v tomto úseku dlouhém přes 45 kilometrů potrvají rok a mají stát více než 1,2 miliardy korun.

„Výsledkem této fáze oprav bude zkrácení dojezdových časů rychlíků o jedenáct minut, osobních vlaků o pětadvacet minut,“ uvedl Jiří Pelc, projektant ze společnosti Sudop. V současnosti si to vlaky mezi Brnem a Jihlavou šinou rychlostí 60 kilometrů za hodinu. Za rok by se měla na řadě úseků zvýšit na sto kilometrů v hodině.

A ambicí železničářů je do budoucna i fáze číslo dvě - tolik žádaná elektrifikace, pro niž se už nyní - v první etapě - trať částečně připraví.

Po elektrifikaci bude možné dojezdové časy vlaků zkrátit až na polovinu - jak díky technickým řešením v samotném kolejišti, tak i v souvislosti se zlepšením komunikace obsluhy nádraží s posádkami vlaků. Komunikace se změní z telefonické na elektronickou.

Přidají se rovněž výkonnější lokomotivy a nový integrovaný dopravní systém na Vysočině, jenž má přinést lépe nastavené jízdní řády.

„Když vše půjde ideálně, mohla by být elektrizace hotová v letech 2022 až 2023. Bude stát další dvě až tři miliardy,“ podotkl Viktor Vik ze Správy železniční dopravní cesty (SŽDC).

Zmizí dva nebezpečné přejezdy

O stavební práce se stará vítěz tendru, firma Strabag Rail. Do příštího června na hlavním nádraží v Třebíči vytvoří bezbariérový podchod s výtahem k novému ostrovnímu nástupišti pro rychlíky, které bude dlouhé 220 metrů a částečně zastřešené. Rovněž ve stanici Třebíč-Borovina bude nové nástupiště a také lepší osvětlení.

„Mezi Třebíčí a Vladislaví zmizí dva nebezpečné přejezdy - u Ptáčova a u vodárny. Firma také zrekonstruuje 21 mostů, 20 přejezdů, přes kilometr nástupišť. Bude opraveno 28 kilometrů traťových svršků. Položí se 181 kilometrů nových kabelů,“ vypočítal některé další položky projektant Jiří Pelc.

Seznam novinek je ale mnohem delší. Především díky jiným spojům kolejnic zmizí klasické drncání. Nový rozhlas a informační zařízení budou zavedeny ve stanicích Vysoké Popovice, Kralice, Náměšť, Studenec, Vladislav, Třebíč, Třebíč-Borovina a Krahulov. K tomu se přidá modernější zabezpečovací zařízení.

Stavební stroje pojedou až do zimy. A na jaře znovu

Stavební stroje se už daly do pohybu a minulý pátek začaly vytrhávat kolejnice v prvním úseku mezi Náměští a Krahulovem. Budou se tu pohybovat do 8. prosince. Přes zimu je naplánovaná technologická přestávka.

Zbytek, tedy úsek z Náměště do Zastávky, se bude rekonstruovat od 1. března do 30. června příštího roku. Po celou dobu zajišťují přepravu cestujících náhradní autobusy.

Přitom to do poslední chvíle vypadalo, že snad ani miliardová revitalizace nezačne. V tendru se odvolala společnost OHL ŽS. „Byl to obrovský stres. Všechny námitky se podařilo vypořádat úplně těsně před započetím prací,“ podotkl Viktor Vik ze SŽDC.

Parkovacích míst bude i nadále málo, prostor na nová není

Vedoucí třebíčského odboru dopravy Aleš Kratina připomenul, že už v předchozích letech se v Třebíči podařilo udělat v přednádražním prostoru dopravní terminál. Ten slouží dobře, řidiči si ale občas stěžují na nedostatek parkovacích míst. Prostor na nová stání není.

„Terminál a parkovací místa s ním spojená mají sloužit především lidem, kteří přesednou na veřejnou dopravu. Bohužel zhusta parkoviště využívají ti, co míří do nemocnice. Budeme vyvíjet tlak na kraj, aby v areálu svého špitálu zřídil dostatek parkovacích ploch,“ upozornil Kratina.

Nabízí se otázka, proč se bude teprve dělat první fáze zásadní rekonstrukce trati, když se tolik let mluví o elektrifikaci. „Protože v jihomoravských Tetčicích nám jednání roky blokuje místní aktivista. Místo kolejí by měl nejraději cyklostezku, je zdatný ve znalosti legislativy. Jakmile budou dráty do Zastávky, pak všechno ostatní už půjde rychle,“ naznačil náměstek Vik.

Vedoucí odboru dopravy Kratina doufá, že se po zavedení lokomotiv na elektřinu zdvojnásobí počet cestujících vlaky. Jízda z Třebíče do Brna pak má trvat tři čtvrtě hodiny.