Stávající most přes železniční trať v Okrouhlici dělníci rozeberou a položí nový. Do té doby se bude jezdit přes most provizorní. Přípravy k jeho stavbě finišují. | foto: Martin Vokáč, iDNES.cz

U Brodu přibude fialový most. Množí se kvůli němu noční výluky vlaků

  • 1
Řidičům jezdícím pravidelně mezi Havlíčkovým Brodem a Světlou nad Sázavou začíná každoroční folklor. Jen skončila zima, už se musí smiřovat s novými dopravními omezeními. Letos se týkají mostu přes železnici v Okrouhlici. Jeho oprava začala tento týden. Drobně zdržet může i vlaky.

Kdo jede autem od Havlíčkova Brodu a projíždí Okrouhlicí, měl by sundat nohu z plynu. Na kopečku u kolejí, těsně za mírnou zatáčkou, do níž není přes dům stojící těsně u silnice příliš vidět, může řidiče zastavit semafor. Reguluje provoz. Od pondělka se totiž most přes železnici přejíždí kyvadlově.

A hned vedle něj roste nové přemostění - provizorní. V dubnu právě na něj bude veškerá doprava svedena. Velký most přes železnici je ve špatném stavu a celý bude muset pryč. Na jeho místě dělníci položí most nový, lehčí, s fialovými nosníky. Tato barva se může stát novým symbolem Okrouhlice.

„Pokud půjde vše tak, jak má, bude v dubnu dokončeno provizorní přemostění. Bez nutnosti dlouhého objíždění bude střídavě na světla vedena veškerá doprava a po chodníku provoz pro pěší,“ informovala Jitka Svatošová, mluvčí Kraje Vysočina, který je investorem díla.

Přípravy na stavbu mostního provizoria začaly už v loňském roce. Na mikropilotech byly zbudovány základy i mostní opěry. Práce však vrcholí až právě teď. A kvůli nim se už v předstihu jezdí kyvadlově po mostě stávajícím.

Po otevření mostního provizoria bude stávající most strhnut. „Nahradí ho nový jednopolový ocelobetonový most, který bude kopírovat stávající přemostění včetně šířkového uspořádání,“ přiblížila krajská mluvčí s tím, že by se nový most měl otevřít na přelomu podzimu a zimy.

Zastaven provoz na trati má být celkem po třicet nocí

Protože půjde o práce nad železnicí, drobné zdržení by mohlo postihnout i cestující ve vlacích mezi Kolínem a Havlíčkovým Brodem.

„Může dojít ke snížení rychlosti, případně se bude jezdit po jedné koleji,“ podotkla mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová.

Podle Marka Illiaše, mluvčího Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), která je majitelem trati, však výluky budou k cestujícím ohleduplné. Budou se odehrávat vesměs v nočních hodinách mezi půlnocí a čtvrtou hodinou ranní, kdy osobní vlaky po trati nejezdí.

„V březnu jsou v plánu dvě noční výluky ve dnech 13. a 14. pro vložení mostního provizoria. V době od 6. do 11. dubna se pak předpokládá šest nočních výluk pro demolici starého silničního nadjezdu a v červnu ve čtyřech nočních výlukách bude zhotovitel vkládat nové nosníky mostu,“ vyjmenoval Illiaš. Všechny výluky se týkají obou kolejí, vypnuté musí být i trakční vedení.

První noční výluky se odehrály už v únoru a byly nutné právě pro úpravy trakčního vedení pod mostem. V polovině měsíce následovaly hned čtyři za sebou. Podle Illiaše žádné problémy ani narušení osobní dopravy nezpůsobily.

„Podle ročního plánu je jich v souvislosti s opravou mostu plánováno celkem třicet,“ dodal mluvčí SŽDC.

Další omezení silničního provozu s obavami sleduje Světlá

Součástí rekonstrukce mostu bude i úprava křižovatky nad ním. Silnice druhé třídy číslo 150 tu zatáčí v pravém úhlu. Do křižovatky ústí i ulice směřující na Valečov a Olešnici. A jen o pár metrů dál odbočuje silnice na Veselý Žďár.

Kromě řidičů z dopravního omezení nemají radost ani ve Světlé nad Sázavou. Vedení města se obává, že zejména větší vozy mířící na Havlíčkův Brod budou volit cestu přes Habry a tím pádem i přes světelské centrum.

„Zvýší se nám tu provoz přes náměstí a silnice tu ještě víc utrpí. Už teď je z ní tankodrom,“ postěžoval si místostarosta Josef Hnik.

Oprava mostu přes železnici přímo navazuje na loni budovaný úsek na okraji Okrouhlice ve směru na Světlou nad Sázavou. Z hlediska nákladů se jedná o pokračování oprav, jež loni začaly. Společně s nimi vyjde oprava mostu na více než 56 milionů korun bez daně.

V posledních letech Kraj Vysočina na silnici II/150 mezi Havlíčkovým Brodem a Ledčí nad Sázavou prostavěl, i s přispěním dotací, stovky milionů korun. Zcela nový úsek v minulosti vybudoval u Vilémovic, narovnána byla silnice i kolem Chlístova. Na mnoha úsecích pak nechal kraj položit nový asfalt.