Měření rychlosti na Jižní spojce v Praze. Ilustrační foto

Měření rychlosti na Jižní spojce v Praze. Ilustrační foto | foto: Michal Sváček, MAFRA

Z Moravských Budějovic mizí radary, auta jezdí jinudy a město prodělává

  • 8
Z Moravských Budějovic zmizí stacionární radary. Auta už kolem nich nejezdí a radnice na jejich provozu prodělává. Ze tří původních šedých budek už je v provozu jen jedna, a u ní ještě k tomu běží společnosti Czech Radar výpovědní lhůta. Moravské Budějovice už tyto radary nechtějí.

"Výpovědní lhůta začala prvního ledna, do konce června by měly být demontovány všechny tři radary," uvedl budějovický místostarosta Jan Kocáb. Jediný dosud funkční radar je v Havlíčkově ulici u školy, kde je rychlost omezena na 40 kilometrů v hodině.

Moravské Budějovice byly mezi prvními městy, kde se v květnu 2008 stacionární radary objevily. O jejich umístění se hodně diskutovalo, spousta řidičů je kritizovala. Na příjezdu od Jihlavy měřil radar hned na začátku města v průmyslové zóně. Ještě méně se řidičům zamlouval radar na výjezdu na Znojmo. Ten hlídal rychlost v kopci jen pár metrů před koncem města.

Právě ten udělal Moravským Budějovicím "největší jméno". A také skončil kariéru jihlavského politika Radka Vovsíka. Na konci srpna 2008 jako náměstek primátora mířil s rodinou služebním vozem na dovolenou, radar v Budějovicích mu naměřil 76 kilometrů v hodině. Vovsík se nejprve vymlouval na osobu blízkou, ale nakonec rezignoval na svoji funkci na radnici (více zde).

Radar na konci města zlikvidoval neznámý pachatel

V listopadu téhož roku si radar podal Crum Patch Team. V noci mu zasadil ránu krumpáčem a vyřadil ho z provozu. Škodu tenkrát majitel odhadoval až na dva miliony korun. Na internetu skupina svůj čin obhajovala tím, že chtěla poukázat na nesmyslnost měření na konci města. Policistům se pachatele ani po roce nepodařilo najít a případ odložili.

Radnice s radary končí i proto, že se doprava po otevření obchvatu podstatně zklidnila. Policie navíc po změnách zákona neschválila umístění radarů v Pražské a Znojemské ulici a požadovala jejich přemístění. Proto oba nefungují už delší dobu. Nyní město rozhodlo o zrušení všech tří.

"Nepřináší to ovoce, které jsme očekávali," bez rozpaků přiznal místostarosta. "Většina řidičů se vymluví na osobu blízkou, na cizince nemáme špagát už vůbec. Pro nás je daleko výhodnější, pokud si tam stoupne městská policie s radarem a bude řidiče stavět ihned," dodal Kocáb.

Městu radary vydělaly miliony

Nový mobilní radar už strážníci vybírají, 16. ledna skončí poptávkové řízení. Městská policie s ním bude moci měřit nejen na různých místech v Moravských Budějovicích, ale na základě dohody s okolními obcemi i třeba v Jakubově nebo v Želetavě. Ty si měření už vyzkoušely se zapůjčeným přístrojem a osvědčilo se.

O penězích kolem provozu stacionárních radarů se radnice bavit nechce. Podle dřívějších údajů za první rok a půl přinesly městu asi deset milionů a firmě, která je městu pronajímá, přibližně osm milionů. Teď je ale situace jiná, radar v Havlíčkově ulici není tak lukrativní a rychlí řidiči se městu vyhnou po obchvatu. Už loni město na provozu radarů prodělalo.

A stále větší problémy jsou i s vymáháním pokut. "Až z 90 procent jsou nevymahatelné," konstatoval Jan Kocáb. "Potřebovali bychom několikrát víc zaměstnanců. Asi 60 procent prohřešků tvoří cizinci, motorkáři mají nečitelné značky. Zbývajících 40 procent se řeší složitě. Je to plno papírů, náklady a nevynese to mnohdy ani korunu," dodal Kocáb.