Cestu z dalekého Krnova do skladu v Jihlavě historický vůz přečkal bez úhony.

Cestu z dalekého Krnova do skladu v Jihlavě historický vůz přečkal bez úhony. | foto: Radek Tulis, Magistrát města Jihlavy

První jihlavská tramvaj se po desítkách let vrátila domů

  • 1
První vůz MHD v Jihlavě se tento týden po téměř pětašedesáti letech vrátil do města. Více než stoletou tramvaj, jež poslední desítky let sloužila jako seník na zahradě, čeká renovace. Pak by se mohla vrátit do ulic jako nepojízdná atrakce a připomínka zrušené tramvajové dopravy v Jihlavě.

Od podzimu roku 2012, kdy se jihlavské radnici podařilo zchátralý vůz ze zahrady u Opavy odkoupit, stál v depu v Krnově.

Příběh staré jihlavské tramvaje

Příběh stroje vyrobeného ve Štýrském Hradci začal 26. srpna 1909, kdy vyjel po dráze vedoucí z jihlavského Masarykova náměstí na hlavní vlakové nádraží. Od roku 1948 asi do roku 1956 tramvaj jezdila v Opavě. Od té doby až asi roku 1970 není známo, k čemu a kde tramvaj sloužila. Od roku 1970 až do podzimu 2012 stála, už bez podvozku, na soukromé zahradě ve Slavkově u Opavy, kde sloužila jako seník.

"Trvá náš záměr uvést první vozidlo MHD v Jihlavě do co nejlepšího stavu," uvedl k převozu "tramvajky" z Krnova do Jihlavy primátor Jaroslav Vymazal.

Cestu ze Slezska na Vysočinu tramvaj přečkala bez úhony. "Naopak vítr z ní za jízdy sfoukl zbytky sena," sdělil s úsměvem mluvčí jihlavské radnice Radek Tulis.

"Ač je ve špatném technickém stavu, jednoznačnou zásluhu na tom, že dodnes existuje, má její předchozí majitel. Na střeše tramvaje udržoval krytinu, skříň byla v suchu. Zabránil například i tomu, aby překupníci z vozu vybrali dobové smaltované tabulky s pokyny pro cestující a řidiče," ocenil tajemník jihlavské radnice Lubomír Dohnal.

Tramvaj prodal, pár týdnů poté zemřel

Předchozí majitel si přál, aby se tramvaj vrátila zpět do míst, kde poprvé svezla cestující.

Fotogalerie

"Pozvali jsme ho na případné slavnostní odhalení opraveného vozu. K našemu velkému zklamání se tohoto okamžiku pán nedočká, několik týdnů po prodeji tramvaje zemřel," poznamenal smutnou epizodu příběhu jihlavské tramvaje tajemník Dohnal.

Myšlenka navrátit a opravit první vozidlo jihlavské MHD trvá nejméně od devadesátých let, zájem o vůz měly i spolky historických vozidel z jiných měst.

"Impulsem pro aktivity vedoucí k návratu tramvaje číslo 1 do Jihlavy byla loni dokončená renovace secesního mostu U Jánů, který byl v roce 1908 vystavěn právě kvůli dráze pro tramvaje," připomněl mluvčí jihlavské radnice Radek Tulis.

Most tehdy nebývale moderní konstrukce nahradil původní, nepříliš starý, ale nevyhovující dřevěný most s nízkou nosností. Na renovovaném mostu je několik desítek metrů kolejnic umístěných právě na upomínku dráhy, která vedla z Masarykova náměstí na hlavní vlakové nádraží.

Kdo tramvaj zrenovuje, zatím není známo

Tramvaj nyní v suchu pod střechou čeká, až se jí chopí řemeslníci, kteří ji zrenovují. Kdo se práce zhostí, zatím ale není jasné. Jihlavští zastupitelé už loni na podzim schválili 1,5 milionu na renovaci.

Renovace tramvaje se nedočkal

Majitel seníku z první jihlavské tramvaje Rudolf Chromý (vpravo) s tajemníkem jihlavského magistrátu Lubomírem Dohnalem si plácli. Tramvaj kupuje město za 30 tisíc korun.

Šestatřicet let tramvaj naposledy sloužila Rudolfovi Chromému ze Slavkova. "V roce 1976 jsem chtěl koupit zahradu," vyprávěl dvaasedmdesátiletý Chromý, jenž tehdy pracoval v družstvu ve Slavkově jako zootechnik. "Tramvaj už na ní stála. Překryl jsem jí pálenou taškou a díky tomu vydržela," vzpomínal na podzim roku 2012.

Desítky let ji používal jako seník. "Každý rok do ní přišlo pár tun sena, to jsem měl pak pro králíky přes zimu. Z jedné strany jsem ho mohl dveřmi přidávat a ze druhé jsem vyzrálé seno bral," dodal chovatel králíků.

Že tramvaj je vůz, který v roce 1909 zahájil provoz MHD v Jihlavě, neměl tušení. "To jsem zpočátku netušil. Ale pak tu byli zájemci nejen z Jihlavy, tak jsem přišel na to, jakou pamatuje historii,“ vylíčil. První zájemci se objevili po roce 1989.

Návrat tramvaje na původní místo má podle něho význam. "Byla vyrobená ve Štýrském Hradci, pak jezdila v Jihlavě, odkud se roku 1948 dostala do Opavy, kde jezdila do roku 1955. A je to první tramvaj, která se dostala do Slavkova a asi jediná," zavtipkoval v roce 2012 muž. Bohužel jen pár týdnů poté, kdy tramvaj prodal zpět do Jihlavy, Rudolf Chromý zemřel.

"Na přelomu roku probíhalo výběrové řízení na renovaci, ale nikdo se do něj nepřihlásil. Než se rozhodneme pro další kroky, chceme mít vůz v Jihlavě," dodal primátor Vymazal. Radnice proto připraví nové výběrové řízení a termíny renovace i jejího návratu zpět do ulic města se přesouvá na neurčito.

Je možné, že renovace tramvaje bude rozdělená na více etap. "Cenu opravy tramvaje významným způsobem navyšuje podvozek, který nemáme a budeme ho shánět. Je proto možné, že se nejdříve nechá opravit skříň a podle dalších možností by se později dodal vozu podvozek," uvedl mluvčí jihlavské radnice. Nepočítá se ale s tím, že by tramvaj byla po renovaci znovu pojízdná. To by opravu velmi prodražilo.