S posledním pravidelným vlakem se na konci roku 2010 v Jemnici přišly rozloučit stovky lidí. Od té doby na 21 kilometrů dlouhé trati projede jen pár vlaků ročně při zvláštních příležitostech.

S posledním pravidelným vlakem se na konci roku 2010 v Jemnici přišly rozloučit stovky lidí. Od té doby na 21 kilometrů dlouhé trati projede jen pár vlaků ročně při zvláštních příležitostech. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Retz, Barchan, čerti. A tím pro letošek skončí provoz na rušené trati

  • 0
Železniční trať 243 z Moravských Budějovic do Jemnice stále bojuje o přežití. Letos se na ni zřejmě ještě třikrát vypraví vyhlídkový vlak, ten nejbližší bude parní a pojede o víkendu do rakouského Retzu. Pravidelná přeprava je ale v nedohlednu. "My se nevzdáváme, trať nedáme," vzkazují Jemničtí.

Cesta parním vlakem z Jemnice přes Znojmo do Rakouska bude tento víkend jednou z posledních. Tři páry spojů v sobotu 15. června na jemnickou slavnost Barchan a možná ještě čertovská jízda v prosinci. Víc příležitostí projet tratí 243 z Jemnice do Moravských Budějovic letos nebude.

Trať číslo 243

* Vede z Jemnice do Moravských Budějovic. Do provozu byla dána v roce 1896. Má sedm zastávek.

* 24. července 1996 byla trať prohlášena ministerstvem kultury za kulturní památku.

Trať je stále vedena mezi těmi, jež státní úředníci zařadili mezi neperspektivní. S řešením nespěchají. Město Jemnice a místní nadšenci však všemu navzdory bojují, aby tato železnice nezmizela z mapy.

"Nevzdáváme se, je to dědictví po předcích a důležitý prvek, který k nám patří. Stojíme o přestěhování lidí z autobusů zpět na koleje. Nechceme se stát zapomenutým a vylidněným regionem," vzkazují Jemničtí.

Naposledy na pravidelné lince projel motorák s cestujícími na silvestra roku 2010. Pak i na základě nepříznivých čísel od státních úředníků přestali ti krajští objednávat přepravu lidí. Od té doby po trati jednou dvakrát za týden projede nákladní vlak ČD Cargo, výjimečně vyhlídkový vlak.

Akce na trati

1. a 2. června: jede parní vlak, návštěva Rakouska

sobota 15. června: tři páry vlaků na Barchan

počátek prosince: čertovská jízda

"Tento rok osobní přeprava na trati nezačne. Uděláme vše pro to, abychom ji získali do majetku Jemnice. Na trase je několik obcí, ale nejsem příznivcem nějakých sdružení, zpravidla to nedělá dobrotu," uvedl jemnický starosta Miloslav Nevěčný s tím, že pak by město sehnalo přepravce. A někoho, kdo by se o koleje postaral.

"Bohužel stát pořád trvá na odprodeji. Chtějí snad 1,5 milionu korun za kilometr, trať má přes dvacet kilometrů. To je hrozně moc peněz. Kde bychom na to vzali? Stále doufáme v dohodu o bezúplatném převodu," krčí rameny Nevěčný.

Odjezdy vlaků se kryly s odjezdy autobusových linek

Jedním z hlavních argumentů, proč trať zařadili mezi neperspektivní, byl fakt, že po ní v době před zrušením osobní dopravy vlaky denně nepřepravily víc než dvě stě cestujících.

Nářek hrozný od celé domácnosti zní

S tratí 243 z Jemnice do Moravských Budějovic je a byla spojena řada osudů lidí z kraje.

Dotkla se i živnostníka Šebestiána Daňhela z Třebelovic. Zjistil to Martin Kouřil ze Spolku pro veřejnou dopravu na jihozápadní Moravě, když pátral v archivech.

Našel mimo jiné kresbu a k ní přiložený dopis právě od Daňhela - obojí z doby před stavbou trati, po které poprvé vyjel vlak v roce 1896.

Kresba znázorňovala Daňhelův pozemek, po němž se jako had vinula budoucí trasa trati. Dopis měl naštvaný tón.

"Vážený pane okresní, jelikož jsem sobě porovnal peněžitou částku, tedy co jsem měl dřív od dráhy za pozemky dostati a co mám brát nyní, jak známo, tam jest rozdíl náramný a nářek hrozný od celé mé domácnosti zní nad touto nehodou a já nespím od neděle," stěžuje si pisatel.

Žádá o lepší kompenzace. Přičemž upozorňuje, že si bude stěžovat až k císaři pánu. V závěru psaní zmiňuje svou ráznou manželku.

"Kdyby viděli, jak si to má žena bere. Jestli se ona osmělí, půjde si stěžovat k jejich paní,“ naznačuje, že bude lepší se rychle dohodnout.

Martin Kouřil pátral po osudu Šebestiána Daňhela dál. Zjistil třeba, že měl pohnutý život. Měl sedm dětí, čtyři mu zemřely, z toho tři synové ve válce.

"Daňhel popisuje ve svých vzpomínkách, jak vezl vlakem, proti kterému původně tolik bojoval, tělo svého mrtvého syna, který padl ve válce. Osud je nevyzpytatelný," uzavřel Kouřil.

"Jenže nikdo už neviděl, že časy odjezdů vlaků se kryly s odjezdy autobusů, " upozornil na pozadí možného odlivu cestujících Aleš Stuchlík, účastník třebíčské konference o železnici na Vysočině.

Náměstek hejtmana pro dopravu v Kraji Vysočina Libor Joukl před časem slíbil, že v budoucnu Jemnicko podpoří, pokud bude chtít obnovit pravidelnou osobní dopravu na trati 243.

Státní úředníci ale tvrdí, že přístup Jemnice je liknavý. "Jednáme podle rok starého nařízení vlády. To znamená, že jsme obce v republice, kterých se to týká, oslovili, zda chtějí tratě koupit. Cena je dána soudním odhadem. Čekáme na odpovědi. Obvykle je chtějí jedině zadarmo," uvedl mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Jakub Ptačinský.

A dodal, že to SŽDC udělat nemůže, vládní dokument je nepřekročitelný.

"Pokud tratě nebudou chtít kraje a obce za cenu danou odborným posudkem ani ministerstvo obrany, kterému ji musíme nabídnout z vojenských důvodů, tak je nabídneme ve veřejné soutěži. Prostě se hledá někdo, kdo trať koupí a bude ji provozovat minimálně pět let. Teprve v případě nezájmu přijde na řadu možný převod zadarmo nebo dokonce rozdání po částech," naznačil Ptačinský.

Co bude za rok, je ve hvězdách. S pozitivní zprávou přichází jen Spolek pro veřejnou dopravu na jihozápadní Moravě. Ten dokázal sehnat od dárců a sponzorů peníze na malý výletní motorák se dvěma vozy - bufetovým a otevřeným. Za rok v létě by nadšenci chtěli o víkendech pendlovat mezi Jemnicí a Budějovicemi.

Trať z Moravských Budějovic do Jemnice.

Trať z Moravských Budějovic do Jemnice.